L’escriptor Daniel Pennac va néixer l’1 de desembre de 1944 a Casablanca. Ha viscut la cara i la creu de l’educació. De petit va patir el fracàs escolar, tenia una discapacitat coneguda com a disortografia, que afecta l’aprenentatge de les llengües. El titllaven d’inútil, però es va acabar convertint en un professor de secundària i en un dels novel·listes més estimats de França. Llegim dos fragments del seu llibre Mal d’escola: un dedicat al paper del mestre davant dels anomenats mals alumnes, i un altre en què reivindica la importància que arriba a tenir un mestre en la projecció de la vida dels alumnes.
 

Foto: lehman_11


Els nostres «mals alumnes» (alumnes considerats sense futur) no venen mai sols a l’escola. Allò que entra a la classe és una ceba: capes de malestar, de por, de neguit, de rancúnia, de ràbia, de desitjos insatisfets, de renúncia furiosa, acumulades sobre un fons de passat vergonyós, de present amenaçador, de futur condemnat. Mireu-los, ja venen amb el seu cos a mig fer i la seva família a coll, a la motxilla. En realitat la classe no pot començar fins que no deixin el fardell a terra i no haguem pelat la ceba. Això és difícil d’explicar, però sovint n’hi ha prou amb una mirada, una paraula amable, una frase d’adult confiat, clar i estable, per dissoldre aquestes penes, alleugerir aquests esperits, instal·lar-los en un present rigorosament d’indicatiu.

Naturalment el benifet serà provisional, la ceba es recompondrà a la sortida i és clar que demà haurem de tornar-hi. Però ensenyar és això: és tornar a començar fins a la nostra necessària desaparició com a professors. Si no som capaços d’instal·lar els nostres alumnes en el present d’indicatiu de la nostra classe, si el nostre saber i el gust de dur-lo a la pràctica no agafen en aquests nois i noies, en el sentit botànic del verb, la seva existència trontollarà damunt dels sots d’una mancança indefinida. És clar que no haurem estat els únics d’excavar aquestes clotades o de no haver-les sabut tapar, però igualment aquests homes i aquestes dones s’hauran passat un o més anys de la seva joventut aquí, asseguts davant nostre. I no és pas poca cosa, un any d’escola malmès és l’eternitat dins un pot de vidre.

Els devem la vida

A tots aquells que avui imputen la constitució de bandes exclusivament al fenomen dels suburbis, jo els dic: teniu raó, sí, l’atur, sí, la concentració d’exclosos, sí, els reagrupaments ètnics, sí, la tirania de les marques, la família monoparental, sí, el desenvolupament d’una economia paral·lela i els tràfics de tota mena, sí, sí, sí… Però guardem-nos molt de subestimar l’única cosa sobre la qual podem actuar personalment, i que data, aquesta, de la nit dels temps pedagògics: la solitud i la vergonya de l’alumne que no comprèn, perdut en un món on tots els altres comprenen.

Som els únics que el podem treure d’aquesta presó, tan si estem formats per fer-ho com si no.

Els professors que em van salvar i que em van convertir en un professor– no estaven formats per fer-ho. No es van preocupar pels orígens de la meva minusvalidesa escolar. No van perdre temps a buscar-ne les causes i encara menys a sermonejar-me. Eren adults confrontats a uns adolescents en perill. Van pensar que hi havia urgència. S’hi van tirar de cap. No em van agafar. S’hi van tornar a tirar, dia rere dia, una vegada i una altra… Van acabar per treure’m del pou. I molts d’altres amb mi. Literalment ens van repescar. Els devem la vida. 

 











Mal d’escola


© Daniel Pennac
© de la traducció: Joan Casas
© Edicions 62, S.A., labutxaca, 2009

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anònim a desembre 02, 2017 | 18:38
    Anònim desembre 02, 2017 | 18:38
    No era una estodiant brillant, però si perseverant. A 8é em varen fer un text, com a tots, per clasdificar els alumnes, si millor o batxilkerat i carrera universitària o bé altres camins com ara un Fp, evidentment a mi em varen dir que m'oblides de fer carrera universitària..... No tenia el perfil. La meva resposta va ser una emprenyamenta brutal, gracies al recolzament dels pares i la meva perseverança vaig acabar batxillerat, soc enginyer, tres masters i directiva d'una empressa nacinal... No creguis mai amb qui et vulgui classificar.. Creu amb tu, jo ho vaig fer i soc el q soc perquè la meva familia li va importar mes la meva felicitat que uns resultats acadèmics
  2. Icona del comentari de: Anònim a desembre 01, 2020 | 20:04
    Anònim desembre 01, 2020 | 20:04
    De vegades algunes escoles "de pago" poden prioritzar els seus interessos econòmics. A mi em van fer el test i van recomanar una FP per ser secretària, casualment era allò qe ofertaven a l escola. Per sort vaig poder convèncer els pares i anar a l institut públic i a la universitat.
  3. Icona del comentari de: Anònim a desembre 03, 2020 | 22:59
    Anònim desembre 03, 2020 | 22:59
    A 8è van dir-li a la meva mare que se'm quedés a la Botiga familiar. Com? La meva filla vol ser mestra! Perseverança i recolzament famílar, molt d'esforç i FP de puericultura amb entrada directa a la universitat per ser mestra de primària i master en logopèdia. Amb 30 anys a més vaig fer arquitectura tècnica amb master d'edificació acabat. Actualment professora de secundaria, de les que creu amb aquells que algu el 1r dia ja els ha posat un etiqueta, falça i dolorosa...m'agrada la meva feina per fer allò que no van fer amb mi: Creure amb tots i cada un dels meus alumnes!!!
  4. Icona del comentari de: Anònim a desembre 05, 2020 | 09:47
    Anònim desembre 05, 2020 | 09:47
    N' hi ha com jo que som un entre mig. Vaig treure'm la carrera d'arquitectura tècnica amb molt d'esforç i perceverança era el que volia, però no era de les millors. Amb els anys vaig entendre que un cicle formatiu m'hauria donat una autoestima més alta. I de gran m' hi vaig apuntar, les notes eren de 10. Però em va faltar més. Ara ho tinc tot, per anar endavant has de ser el millor en lo teu, no vulguis agafar lo més alt si no hi acabes d'arribar.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa