1. Utilitza el temps d’un desconegut de manera que no tingui la sensació d’haver perdut el temps.

2. Dóna al lector almenys un personatge amb el qual pugui sentir-se relacionat.

3. Cada personatge ha de voler alguna cosa, ni que només sigui un vas d’aigua.

4. Cada frase ha de revelar aspectes del personatge o bé ha de fer avançar l’acció.

5. Comença tan a prop del final com et sigui possible.

6. Sigues sàdic. Per més dolços i innocents que siguin els teus personatges, fes que els passin coses desagradables, així el lector veurà de quin peu calcen.

7. Escriu per agradar a una sola persona. Si obres una finestra i pretens enamorar a tothom, el teu relat agafarà una pneumònia.

8. Dóna als lectors el màxim d’informació possible tan aviat com puguis. Fora el suspens. Els lectors han de poder comprendre completament què està passant, on i per què, de manera que puguin acabar la història ells mateixos en cas que els escarabats se’n mengin les últimes pàgines.

Kurt Vonnegut (1922-2007) també advertia que qualsevol norma té excepcions. “El millor contista americà de la meva generació era Flannery O’Connor –sostenia–. Ella va trencar pràcticament totes aquestes normes, tret de la primera”.

Il·lustració: Daniele Prati

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anònim a gener 05, 2016 | 01:41
    Anònim gener 05, 2016 | 01:41
    Especial per a lletraferits. Probaré a seguir els consells o a fer totalment el contrato i ja veurem qué surt.

Respon a Anònim Cancel·la les respostes

El piano

Foto: Fundació Catalunya - La Pedrera
Comparteix

Els nous talents del jazz, a La Pedrera

El terrat de la Casa Milà acull un cicle de concerts a la fresca per als vespres de juny i juliol
Comparteix

Le temps de vivre

tout est possible, tout est permis
Comparteix

Hi ha una llum que mai no s’apaga

Morir al teu costat/ és una manera tan divina de morir
Comparteix

Jessye Norman, la veu poderosa

Recordem la soprano veient-la interpretar un fragment de «Tristany i Isolda»

Passadís

Comparteix

El naïf del Duaner Rousseau

14 quadres mostren l'evolució del pintor francès
Equipo Crónica. Sense títol, 1972. Aquarel·la i guaix sobre teixit, 54 x 39 cm.
Comparteix

Tots van ser Picasso

Els Espais Volart exposen la col·lecció de 400 tapets decorats per artistes i escriptors en solidaritat amb el pintor
Comparteix

La Venus de Botticelli

14 obres d'un dels artistes més reconeguts del primer Renaixement
Comparteix

La soledat segons Hopper

14 obres de l'artista més representatiu de la pintura estatudinenca del segle XX

Comparteix