Retrat de Giuseppe Verdi, cap al 1870. Foto: Ferdinand Mulnier / Wikimedia Commons


El Gran Teatre del Liceu acull aquest juliol les representacions de l’òpera Luisa Miller, de Giuseppe Verdi. Sortegem una entrada doble per a la funció del dijous 18 de juliol a les 20 h. Per participar-hi només cal enviar un mail (amb el títol de l’obra) a [email protected]* abans del 13 de juliol (el guanyador ha estat David Pinedo).

Descobrim 14 detalls de la vida del compositor i d’aquesta obra, mentre escoltem com Montserrat Caballé n’interpretava l’ària del segon acte Tu puniscimi, o Signore.


1. Giuseppe Verdi va néixer a Le Roncole el 10 d’octubre de 1813 i va morir a Milà el 27 de gener de 1901. A banda de ser un dels més aclamats compositors d’òpera italiana del romanticisme, Verdi va ser també diputat del primer Parlament del Regne d’Itàlia i senador.

2. Verdi va impulsar l’Opera Pia, Casa di Riposo per i Musicisti: una casa de repòs per a músics jubilats que es trobaven en condicions precàries, on va ser enterrat a la seva mort.

3. Luisa Miller està basada en Kabale und Liebe (Amor i intriga), una obra teatral de Friedrich von Schiller. Malgrat que inicialment Verdi havia pensat a respectar el títol original, va optar per titular la seva òpera amb el nom de la protagonista, figura central de l’obra i que esdevé la primera de les grans heroïnes verdianes amb qui enceta alguns dels grans temes que el van obsessionar.

4. L’acció de l’obra original es desenvolupa en un ambient urbà de l’Europa de canvis i revolucions estètiques i polítiques del segle XVIII. Per estalviar-se problemes amb la censura napolitana, Verdi i el seu llibretista Cammarano van llimar tots els aspectes temporals i geogràfics de l’obra per situar-la en una Suïssa ideal del segle XVII.

5. L’estrena absoluta de Luisa Miller va ser el 8 de desembre de 1849 al Teatro San Carlo de Nàpols. A Barcelona, el 25 d’octubre de 1851, al Teatre Principal.

6. Luisa Miller és l’òpera que marca un canvi en la trajectòria de Giuseppe Verdi: ja n’havia escrit una quinzena, començava una nova etapa i en aquesta obra va experimentar amb algunes idees que va seguir desenvolupant a Rigoletto, Il trovatore i La traviata.

7. En aquesta òpera, els jove Rodolfo, fill del comte Walter, i Luisa, filla del vell soldat Miller, s’estimen apassionadament, però el pare d’ell vol casar-lo amb Federica, duquessa d’Ostheim. Quan Miller és detingut i condemnat a mort, Wurm, un cortesà secretament enamorat de la noia, aconsegueix amb enganys convèncer Luisa per tal que escrigui una carta confessant que només ha volgut aprofitar-se de Rodolfo i que en realitat l’estima a ell. Desesperada, Luisa accepta el tracte i el malvat Wurm fa arribar la missiva a l’enamorat, que desesperat s’abandona al destí que li ha preparat son pare. Abans, però, arribarà la tragèdia.

8. Els personatges principals d’aquesta òpera són Luisa (soprano), el comte Walter (baix) i Rodolfo, fill del comte (tenor).

9. Segons alguns experts, l’elecció d’un escenari muntanyós, el Tirol, prototip del paisatge immaculat i idíl·lic, vol ser una projecció de la puresa essencial de la protagonista.

10. En aquesta òpera Verdi retrata la figura paterna com a causant de dolor i frustració, la transforma en un rol malvat, cosa que no havia fet amb anterioritat i va repetir molt sovint en òperes posteriors.

11. Luisa Miller arriba al Gran Teatre del Liceu en un impactant muntatge del director d’escena italià Damiano Michieletto, estrenat a l’Òpera de Zuric l’any 2010.

12. L’escenografia d’aquest muntatge, sempre plena de foscors i d’ombres, mostra dos mons enfrontats: positiu i negatiu, nobles i classes baixes, tonalitats clares i tonalitats molt fosques, i un cub que conté tots dos mons i que gira fins a tancar-se en un de sol.

13. Damiano Michieletto, director d’escena, concentra l’acció en el drama dels dos protagonistes, Rodolfo i Luisa, la innocència dels quals es veu marcada per l’autoritat paterna, vistos de manera paral·lela amb els dos nens que mai han deixat de ser.

14. La soprano estadunidenca Sondra Radvanovsky, soprano verdiana per excel·lència, torna al Liceu per interpretar el paper de Luisa, i el tenor polonès Piotr Beczala, el seu enamorat Rodolfo. El repartiment d’aquest muntatge compta també amb la participació, en el paper de Federica, de la mezzosoprano J’Nai Bridges, guanyadora del 53è Concurs Internacional de Cant Tenor Viñas, certamen que cada gener acull el Gran Teatre del Liceu.


Luisa Miller, al Gran Teatre del Liceu

Melodramma tragico en tres actes de Giuseppe Verdi sobre un llibret de Salvadore Cammarano.

Direcció musical: Domingo Hindoyan

Direcció d’escena: Daminao Michieletto

Funcions:
14 de juliol (diumenge) a les 17:00.
15 de juliol (dilluns) a les 20:00.
17 de juliol (dimecres) a les 20:00.
18 de juliol (dijous) a les 20:00.
20 de juliol (dissabte) a les 20:00.
21 de juliol (diumenge) a les 18:00.
23 de juliol (dimarts) a les 20:00.
24 de juliol (dimecres) a les 20:00.
26 de juliol (didivendres) a les 20:00.
27 de juliol (dissabte) a les 20:00.

Durada total aproximada: 2 h i 45 min.
(45 minuts abans de l’inici de totes les funcions, al Foyer té lloc una sessió informativa gratuïta amb la informació bàsica de l’òpera així com un resum argumental.)

Repartiment:
El Comte Walter:
Dmitry Belosselskiy (14, 17, 20, 23 i 26 de juliol)
Carlo Colombara (15, 18, 21,24 i 27 de juliol)

Rodolfo:
Piotr Beczala (14, 17, 20, 23 i 26 de juliol)
Arturo Chacón-Cruz (15, 18, 21,24 i 27 de juliol)

Federica:
J’Nai Bridges (14, 17, 20, 23 i 26 de juliol)
Sonia Prina (15, 18, 21,24 i 27 de juliol)

Wurm:
Marko Mimica (14, 17, 20, 23 i 26 de juliol)
Marco Spotti (15, 18, 21,24 i 27 de juliol)

Miller:
Michael Chioldi (14, 17, 20, 23 i 26 de juliol)
Juan Jesús Rodríguez (15, 18, 21,24 i 27 de juliol)

Luisa:
Sondra Radvanovsky (14, 17, 20, 23 i 26 de juliol)
Eleonora Buratto (15, 18, 21,24 i 27 de juliol)

Laura: Gemma Coma-Alabert

Vilatà: Albert Casals

Amb l’Orquestra Simfònica i el Cor del Gran Teatre del Liceu.

* Les dades que ens faciliten els participants seran incorporades a la base de dades de Catorze amb la finalitat d’enviar-los per correu electrònic el nostre butlletí setmanal.

Foto: Danielle Liniger


Foto: Danielle Liniger


Foto: Danielle Liniger


Foto: Danielle Liniger

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anònim a juliol 07, 2019 | 17:23
    Anònim juliol 07, 2019 | 17:23
    Molt interessant l’article, desconec aquesta òpera i aquesta cplicacio m’ha fet venir ganes d’anar-la a veure. Gràcies per aquesta revista que tireu endavant amb tant d’encert.

Respon a Anònim Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa