Amadeu Vives dibuixat per Ramon Casas (detall) (Wikimedia Commons)

El Gran Teatre del Liceu acull aquest novembre les representacions de la sarsuela Doña Francisquita, d’Amadeu Vives. Sortegem una entrada doble per a la funció del dilluns 11 de novembre a les 20h. Per participar-hi només cal enviar un mail (amb el títol de l’obra) a [email protected]* abans del 6 de novembre. (El guanyador ha estat Xavi Aragonés).

Descobrim 14 detalls de la vida del compositor i d’aquesta obra, mentre veiem com la soprano María Bayo interpretava en format concert un dels fragments més coneguts de la sarsuela, la romança Era una rosa que en un jardín, coneguda com la Canción del ruiseñor.

1. Amadeu Vives va néixer a Collbató el 18 de novembre de 1871 i va morir a Madrid el 2 de desembre de 1932. Vives, autor de L’emigrant (sobre un poema de Jacint Verdaguer), va ser un dels fundadors de l’Orfeó Català, amb Lluís Millet i Aureli Capmany i és conegut principalment per la seva obra lírica, on destaquen sarsueles com Bohemios i Doña Francisquita.

2. La sarsuela és un gènere que combina lírica i teatre (parts cantades i parts parlades) que va sorgir a Espanya durant el període barroc, en primer lloc, i que va gaudir d’un període de ressorgiment a la segona meitat del segle XIX i inicis del XX. És principalment escrit en castellà, però també n’hi ha d’escrites en altres llengües com el català.

3. La denominació “sarsuela” té l’origen en el lloc on es van fer les primeres representacions d’aquest gènere, el teatre del Palau de la Zarzuela.

4. Doña Francisquita s’inspira en en La discreta enamorada, obra teatral de Lope de Vega escrita l’any 1604.

5. Dins del gènere, es diferencia entre género chico, les obres d’un sol acte, i género grande, les de dos o més actes. El género chico va sorgir per causa de la crisi que es va viure després de la Revolució de 1868, en què el teatre, tal com s’havia fet fins llavors, resultava un entreteniment massa car. Els autors van reduir la durada dels espectacles i així els costos, cosa que va permetre l’abaratiment de les entrades. Els compositors de sarsuela també es van acomodar a aquest nou format.

6. L’estrena absoluta de Doña Francisquita va ser el 17 d’octubre de 1923 al Teatro Apolo de Madrid. A Barcelona, el 13 de desembre de 1923, al Teatre Tívoli.

7. Els personatges principals d’aquesta sarsuela són Doña Francisquita (soprano), Fernando (tenor) i Aurora “La Beltrana” (mezzosoprano).

8. Francisquita està enamorada i tracta d’atraure l’atenció de Fernando, a qui també pretén Aurora, una popular actriu. El jove estudiant està encapritxat d’Aurora, però ella no acaba de correspondre’l. Francisquita està compromesa amb Don Matías, pare de Fernando, i després de malentesos i embolics entre el triangle protagonista, l’amor entre els dos joves triomfa.

9. Un dels passatges més coneguts de Doña Francisquita és Era una rosa que en un jardín, coneguda com la Canción del ruiseñor, la romança per excel·lència del repertori de soprano lírica lleugera. Francisquita hi explica una història davant del seu enamorat.

10. Per al muntatge que arriba al Gran Teatre del Liceu, el director d’escena Lluís Pasqual elimina els diàlegs originals i crea una nova dramatúrgia que porta l’obra a tres períodes històrics diferents que tenen a veure amb la vida del mateix Pasqual.

11. El primer acte se situa i interpreta en un estudi de ràdio durant la segona República, el segon acte avança 30 anys en el temps i transcorre en un estudi de TVE durant una gravació de Doña Francisquita, i el tercer acte situa el desenllaç de l’obra en una sala d’assaig, un estudi polivalent on una immensa pantalla projecta escenes d’una adaptació cinematogràfica de Doña Francisquita.

12. L’actor que s’ocupa dels diàlegs parlats dels cantants durant el segon acte és Gonzalo de Castro, conegut intèrpret de televisió i teatre, que es posa a la pell d’un realitzador de TVE que ha d’interactuar amb la conjuntura del moment.

13. El tenor Celso Albelo i la soprano granadina María José Moreno, un dels millors binomis lírics del moment, tornen al Liceu per interpretar els papers de Fernando i Francisquita.

14. El muntatge que arriba al Gran Teatre del Liceu compta amb la col·laboració de Lucero Tena, que ha marcat un estil personal inconfusible en la seva interpretació de les castanyoles i les ha incorporat com a solista d’obres de concert i que ha actuat arreu del món sota la direcció de grans noms com Lorin Maazel i Mstislav Rostropóvitx.

Berta Sagristà i Ignasi, guanyadors del sorteig d’una entrada doble per a una de les funcions de «Turandot» al Gran Teatre del Liceu

Doña Francisquita, al Gran Teatre del Liceu

Comèdia lírica en tres actes d’Amadeu Vives sobre un llibret de Federico Romero i Guillermo Fernández-Shaw.

Direcció musical: Oliver Díaz

Direcció d’escena: Lluís Pasqual

Funcions:
10 de novembre (diumenge) a les 17h.
11 de novembre (dilluns) a les 20h.
12 de novembre (dimarts) a les 20h.
15 de novembre (divendres) a les 20h.
16 de novembre (dissabte) a les 20h.
17 de novembre (diumenge) a les 18h.

Durada total aproximada: 2 h i 45 min.
(45 minuts abans de l’inici de totes les funcions, al Foyer té lloc una sessió informativa gratuïta amb la informació bàsica de l’obra així com un resum argumental.)

Repartiment:
Francisquita:
María José Moreno (10, 12 i 16 de novembre)
Elena Sancho Pereg (10, 15 i 17 de novembre)

Aurora “la Beltrana”: Ana Ibarra

Doña Francisca: María José Suárez

Fernando:
Celso Albelo (10, 12, 15 i 17 de novembre)
Antonio Lozano (11 i 16 de novembre)

Don Matías: Miguel Sola
Cardona: Alejandro del Cerro
Lorenzo Pérez: Isaac Galán
Actor: Gonzalo de Castro
Col·laboració especial: Lucero Tena

Amb l’Orquestra Simfònica i el Cor del Gran Teatre del Liceu.

* Les dades que ens faciliten els participants seran incorporades a la base de dades de Catorze amb la finalitat d’enviar-los per correu electrònic el nostre butlletí setmanal.

Foto: Javier del Real

Foto: Javier del Real

Foto: Javier del Real

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa