Catorze
«Els alumnes han de decidir què volen llegir»

Ha aconseguit que els seus alumnes de setè i vuitè (l’equivalent a 1r i 2n d’ESO) llegeixin una mitjana de 40 llibres, quan als Estats Units la mitjana és d’entre sis i vuit. Però el mèrit més important és que ha vetllat perquè cada infant gaudeixi de cada pàgina que deixa enrere.

La pedagoga Nancie Atwell el 2015 va ser la guanyadora del Global Teacher Price, conegut com el Nobel dels mestres. Però també ha estat la fundadora del Center for Teaching & Leaning (Maine, Estats Units), que està format per 75 estudiants i amb unes classes que acullen entre 16 i 18 alumnes. De llibres, n’hi ha desenes de milers per escollir, però també hi ha butaques i coixins perquè els nens s’estirin a llegir.

En aquesta escola, el paper del mestre és el d’acompanyant: escolta l’alumne mentre llegeix en veu alta, l’ensenya a entonar frases, li explica el significat de les paraules que no entén. I després conversen sobre el que han llegit o fins i tot una de les seves pràctiques més comunes són les cartes als mestres en què els lectors, per exemple, donen la seva opinió sobre el llibre que han assaborit. Llegim 14 reflexions de Nancie Atwell que delaten la seva manera de treballar, el seu entusiasme i el seu compromís.


1. La clau és que els alumnes decideixin què volen llegir i sobre què volen escriure.

2. Cada any els meus alumnes de setè i vuitè grau escullen i llegeixen entre trenta i cent llibres. Els devoren perquè la biblioteca de la classe està plena d’històries interessants d’escriptors seriosos, perquè tenen temps per llegir a l’escola, perquè esperen poder llegir cada nit a casa seva.

3. Que hi hagi un nen assegut llegint tranquil·lament pot ser que no es consideri un mètode educatiu molt comercial o cridaner, però és la manera com algú es converteix en lector.

4. Estic convençuda que l’ensenyança de les arts del llenguatge és una de les carreres més grans: exigeix temps i energia, però està plena de significat, val la pena i és interessant. Quin treball podria ser més satisfactori?

5. Els meus 35 anys d’experiència m’han ensenyat que la meva feina consisteix a llegir, gaudir i recomanar literatura juvenil als joves a qui ensenyo.

6. Ajudem els nostres alumnes a triar els llibres, a desenvolupar i perfeccionar els criteris literaris i a forjar identitats com a lectors. Creiem que és essencial que cada nen pugui dir: aquests són els meus llibres, autors, gèneres i personatges. La preferència personal és la base, les parets i el sostre en la construcció d’un lector per a tota la vida.

7. A partir de l’escola bressol, la lliure elecció dels llibres és un dret de l’infant, no un privilegi concedit per un mestre. Els nostres estudiants han demostrat que les oportunitats per tenir en compte, seleccionar i reconsiderar llibres provoquen que la lectura sigui sensata i atractiva. I que llegiran més llibres del que somiàvem que fos possible i molt més difícils del que somiàvem assignar-los.

8. Entenem que l’únic sistema per oferir la comprensió lectora és la lectura. Quan els estudiants estan llegint històries que són interessants per a ells, i quan els llibres estan escrits en el seu nivell de lectura independent, la comprensió és directa, i els nens ho entenen.

9. També és important entendre que el taller de lectura no vol dir lectura en silenci. No és una sala d’estudi. Al taller de lectura parlem sobre els autors i gèneres, llegim en veu alta, parlem amb els nens sobre els seus rituals de lectura i sobre què tenen previst llegir, presentem lliçons sobre elements de ficció, treballem poemes.

10. També ensenyem com la puntuació dona veu a la lectura, saber quan s’ha d’accelerar o alentir el ritme, la forma de portar un registre de lectura, la manera d’identificar la veu narrativa o el to d’una novel·la i per què això és important, que hi ha diferents propòsits de la lectura que afecten l’estil d’un lector i el ritme, la forma de descompondre un poema, com distingir entre literatura popular i de ficció, com saber si un llibre és massa difícil, massa fàcil, o senzillament correcte, i per què l’única manera d’esdevenir un bon lector és llegir sovint.

11. Però el més important, des del meu punt de vista com a professor responsable dels seus coneixements, és que els meus estudiants esdevinguin lectors forts. Ells construeixen la fluïdesa, la resistència, el vocabulari, la confiança, la capacitat crítica, hàbits, gustos, i la comprensió.

12. Entre els nostres alumnes hi ha des de dislèxics fins a lectors ràpids i sofisticats crítics literaris. Però a tots els agraden els llibres. Experimenten els interessos, necessitats, lluites i somnis proclamats en les històries que omplen la seva biblioteca. Aprenen sobre una diversitat d’experiències humanes i comencen a considerar tant el que els interessa com qui poden atrevir-se a ser.

13. Esperem que, llegint, els nostres alumnes es facin més intel·ligents, més feliços, més justos, que siguin unes persones més compassives.

14. M’encanten els reptes i m’encanta la meva vida com a mestra. Espero poder transmetre als joves que l’educació és un privilegi. He après i segueixo aprenent com fer que una escola sigui un lloc de felicitat i saviesa per als meus estudiants i per a mi.
 

 

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ítaca a febrer 06, 2017 | 23:25
    Ítaca febrer 06, 2017 | 23:25
    Em sembla molt bé el que ha fet aquesta senyora, però això fa anys que molts dels que som mestres ja ho hem estat fent i no tot és tan bonic i meravellós com sembla. Hi ha molts nens a qui no els agrada llegir i encara s'ha d'inventar el mètode per fer-los la lectura plaent. El paper del mestre no ha de ser el d'acompanyant, sinó el de mestre. Acomapanyants d'un nen ho són tots els que envolten la vida diària del nen: des dels pares fins al monitor d'extraescolars passant per personatges ficticis.
  2. Icona del comentari de: Anònim a febrer 07, 2017 | 11:51
    Anònim febrer 07, 2017 | 11:51
    Quanta raó hi veig en aquest punts q proposa la Nancie Atwel. Una lliçó de llibertat ben dirigida interessant per als educadors i per al que dissenyen els programes escolars q esclavitzen als educadors i educants. El desig és donar difussió a pedagogs d'aquesta talla. No hi ha res pitjor que haver de llegir un llibre per força a vegades elegit per no se sap qui o que segueix modes que amagen interessos comercials.
  3. Icona del comentari de: Marc3 a febrer 07, 2017 | 21:35
    Marc3 febrer 07, 2017 | 21:35
    Mestres com tu són els que fan que en algunes aules es respiri l'aire de l'escola tradicional. Si "no tot és tan bonic i meravellós" potser seria millor que busquessis una altra feina. Jo sóc mestre i tot i les dificultats burocràtiques (papers, retallades, manca de coordinació amb serveis externs...) cada dia em sento més afortunat de tenir la feina que tinc.
  4. Icona del comentari de: Anònim a febrer 09, 2017 | 09:15
    Anònim febrer 09, 2017 | 09:15
    Crec que no has entès el que he dit. No em pots titllar de tradicional per dir que els mestres han de ser mestres. Deixem de canviar el significat de les paraules d'una vegada. Si em titlles de tradicional per dir que la lectura no és del plaer de tots els alumnes doncs molt bé, en el teu cas potser no, però en la meva escola m'he trobat un munt de vegades en aquesta situació i encara ningú ha trobat una solució. Ser mestre també ser crític, i jo critico que el mètode que proposa la senyora Atwell no sempre funciona. Hem de ser realistes. I sí, on jo treballo fa anys i panys que fan servir aquests sistema. Me n'alegro que et sentis afortunat per ser mestre. Jo també me'n sento. Però això no treu que no tot és tan bonic o meravellós. Totalment d'acord que les lectures obligatòries fan avorrir la lectura en general, sobretot als més petits.
  5. Icona del comentari de: Cristina vallesnònim a març 07, 2018 | 09:56
    Cristina vallesnònim març 07, 2018 | 09:56
    A tots potser no els agrada llegir pero jo els dic , els deia perque ara estic jubilada, que encara no havien trobat el seu llibre, o encara no saben llegir be Cal tenir llibres de diferents nivells i edats a la biblioteca, no totes tenen el mateix nivell de lectura A vegades nomes cal diversificar la biblioteca, llibres dimatge, de ciencia, danimals, de manualitats, comic , llibres sense lletra, llibres de poemes, de misteris matematics, de geologia... poder canviar el llibre quan no tagrada es basic O canviar una mica lactivitat, triar un poema que tagradi copiarlo i illustrarlo, llegir per preparar una conferencia ... Poder seure al teu gust .... Llegir un tros cada un , una mica la mestra i una mica lalumne... Moltes posibilitats abans de llençar la tovallola
  6. Icona del comentari de: Joan Ribes a juny 06, 2023 | 16:25
    Joan Ribes juny 06, 2023 | 16:25
    Molt d'acord en que els mestres,són professors,són treballadors d'educació pública.I en el seu currículum d'accés a la profesión s'inclouen disciplines i ràtios disciplinàries.A més l'edificació educativa requereix un temps per igual i distribuit per igual.Sens perjudici que el ritme i la motivació no implica descriminacio i si treball personalitzat.

Respon a Ítaca Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa