Educació de 0 a 100

La Diputació de Barcelona impulsa el lideratge educatiu del món local

Autor Redacció


Els municipis de la província de Barcelona són titulars de 726 centres educatius, finançats i gestionats com a serveis de proximitat i de qualitat. Conformen una xarxa d’escoles i de professionals que acompanyen infants, adolescents i persones adultes al llarg de la vida per ajudar-los a créixer i a poder gaudir d’un futur millor, tot procurant garantir l’equitat d’oportunitats i l’equilibri territorial.

Hi ha 503 escoles bressol 0-3 municipals i 10 centres d’infantil 3-6 en nuclis petits que asseguren la continuïtat de molts municipis rurals. Ofereixen atenció i cura de la primera infància d’alta qualitat pedagògica i faciliten la conciliació a les famílies joves.



El 96% de les escoles bressol 0-3 que hi ha a Catalunya són de titularitat municipal

Aquest és un compromís costós per als ajuntaments, però amb un alt retorn i amb rendibilitat social i humana. D’aquesta manera, els municipis contribueixen a equiparar les oportunitats i les trajectòries de tothom ja des de ben petits. Són el primer filtre educador que anivella i redueix la desigualtat d’entrada a l’ensenyament bàsic.

Hi ha 50 ciutats educadores reconegudes a la província de Barcelona, amb serveis i amb equips tècnics que ofereixen i sostenen projectes educatius de ciutat, programes d’activitats extraescolars, d’estiu educador, de reforç escolar, plans educatius d’entorn, d’enriquiment curricular, de cura emocional, d’esports escolars i de participació dels infants, així com programes d’orientació, de transició i de noves oportunitats educatives i de FP per prevenir l’abandonament prematur dels estudis i enfortir l’èxit educatiu. Els municipis reforcen la qualitat educativa i la continuïtat formativa de tots els seus infants, adolescents i joves, perquè totes i tots compten i tenen un talent a desenvolupar i els ajuden a fer-ho col·laborant amb escoles i instituts de primària i de secundària de forma co-responsable i activa.

De la vella tradició municipalista que es va anticipar a la resta d’administracions per equipar pobles i viles amb escoles i instituts, encara es mantenen 4 centres d’infantil i primàriai 4 instituts i instituts-escola de titularitat municipal. També hi ha 9 escoles municipals d’educació especial, nascudes per cobrir la necessitat de moltes famílies des d’uns ajuntaments sempre predisposats a arribar allà on no arriben les altres administracions. Compten amb uns equips docents i pedagògics que treballen en xarxa.

A més, s’està duent a terme una tasca de planificació i de suport, amb oficines municipals d’escolarització, per garantir una escolaritat equilibrada que redueixi la segregació escolar, en coordinació amb els serveis socials i amb el Departament d’Educació. Perquè els municipis són una unitat educativa de referència vital per lluitar contra la pobresa infantil, amb ajuts de menjador i de transport, amb beques i amb suport a les escoles. I són també fonamentals per tenir cura d’un mapa escolar equilibrat.   

Hi ha una xarxa de més de 120 escoles municipals de músicaiarts repartides per la província de Barcelona, que configuren el bressol de les vocacions artístiques al nostre país. Els municipis cuiden i promouen la cultura i donen suport a les arts i a l’educació artística, com un dret de la ciutadania obert a totes les edats. Un dret que s’eixampla amb l’oferta de biblioteques, centres cívics i altres equipaments culturals municipals.

Hi ha una xarxa de 77 escoles de persones adultes i de segona oportunitat de titularitat municipal per contribuir a ampliar coneixements, a facilitar itineraris d’èxit i a apoderar la seva participació com a ciutadans actius a totes i tots aquells que en el seu moment no en van tenir l’oportunitat o bé van deixar la formació que els pertocava.

Els municipis treballen per enfortir democràcies educades i educadores que desenvolupin la convivència, la tolerància i el progrés personal i col·lectiu. Educar no és només una activitat escolar, sinó que es tracta d’una funció social i comunitària que va més enllà de les aules i de l’edifici escolar. Les ciutats, les viles i els pobles són co-responsables de la qualitat educativa i també són espais educadors que construeixen sentit de comunitat, de cohesió i vincles que enriqueixen tothom.

A més, els edificis i els solars de 1.002 centres públics d’infantil i primària i de 55 instituts-escola de la província de Barcelona formen part del patrimoni municipal i correspon als ajuntaments ocupar-se del seu manteniment i del servei de consergeria.

Els ajuntaments també estan pacificant els entorns escolars, obrint els patis i oferint els edificis escolars com a refugis climàtics, sobretot a l’estiu, en època de fortes calors.

Hi ha una esfera educadora que és municipal i representa el 15% de la despesa pública educativa no universitària a Catalunya. Aquesta és una inversió necessària que té un impacte elevat i que millora les oportunitats dels nostres infants, adolescents, joves i persones adultes.

Els municipis fan que l’educació avanci i aquest curs 2023-24 serà novament un repte per a l’educació local, sempre en clau d’equitat i de qualitat, que comptarà amb el suport econòmic, tècnic i material de l’Àrea d’Educació de la Diputació de Barcelona.

Més informació a www.diba.cat/educacio-tota-la-vida


Data de publicació: 01 de setembre de 2023
Subscriu-te al nostre butlletí
Subscriu-te al butlletí de Catorze i estigues al dia de les últimes novetats
Subscriu-t’hi
Subscriu-t’hi
Dona suport a Catorze
Catorze és una plataforma de creació i difusió cultural, en positiu i en català. Si t'agrada el que fem, ajuda'ns a continuar.
Dona suport a Catorze