Projecte Orange Plate, guanyador del Premi Repte Emprèn Foto: Fundació Bancària «la Caixa»

L’educació ha de respondre als reptes i necessitats de la societat del segle XXI, i amb aquest esperit emprenedor la Fundació Bancària “la Caixa” convoca els Premis EduCaixa per a projectes innovadors ideats per alumnes de secundària. Més de 1200 equips han presentat els seus projectes per optar a un dels tres premis: premi Repte Emprèn, premi Repte BigData i premi Incubadora.

Premi Repte Emprèn

35 projectes seleccionats han participat al Campus Repte Emprèn 2019, unes jornades per estimular la cultura emprenedora experimentant, desenvolupant i millorant els projectes inicials gràcies a l’assessorament d’experts de diferents àmbits professionals. Finalment, 5 d’aquests equips han sigut proclamats guanyadors del Premi Repte Emprèn i els seus integrants viatjaran a Silicon Valley, el principal focus dels Estats Units en innovació, emprenedoria i desenvolupament tecnològic, on podran aprendre de l’experiència de professionals que treballen a les empreses líders a escala mundial. Però el gran objectiu d’aquest premi són els nous reptes als quals els alumnes s’hauran d’enfrontar durant la seva estada a Silicon Valley. Aquests són els projectes guanyadors i els reptes que hauran de superar:

Blindbuy, alumnes de 1r de batxillerat del Colegio Nazaret Oporto (Madrid).
Un carretó guia intel·ligent que permet a les persones amb discapacitat visual fer tasques quotidianes, especialment la compra, amb autonomia i sense l’ajuda d’altres.
Repte: Fer un nou prototip que validi l’experiència d’usuari amb invidents reals, estudiar-ne la viabilitat, factibilitat i desitjabilitat i determinar el model de negoci i contactar amb key partners.


Orange Plate, alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Pere Calders (Bellaterra).
Un plat orgànic fet amb pell de taronja que es desintegra en sis mesos, de manera que afavoreix la reducció del plàstic d’un sol ús. Està compost per midó de blat de moro, aigua, vinagre blanc, glicerina vegetal i pell de taronja.
Repte: Definir una estratègia empresarial que permeti concretar el model i el pla de negoci, pilotar el prototipus en algun entorn o sector que permeti validar l’interès del mercat i establir el posicionament del producte.


Plastic Air City, alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Escola del Treball (Granollers).
Mobiliari urbà intel·ligent de plàstic reciclat, autosostenible, capaç de netejar l’aire i connectar-se amb el ciutadà. L’objectiu és que pugui substituir la marquesina de bus actual. El prototip consta de plaques solars al sostre, façana posterior verda amb sistema d’autoreg; molsa com a regeneradora de l’aire, i reixetes i motor ventilador al banc que permeten recollir l’aire contaminat i filtrar-lo.
Repte: Fer un nou prototip que permeti validar tècnicament la solució, calcular els costos del producte/servei i contactar amb algun municipi o entorn que estigui disposat a implementar un possible pla pilot.


Book for Green, alumnes de 4t d’ESO de l’IES Bendinat (Bendinat, Mallorca).
Lloc web de reserves d’hotels mitjançant el qual també s’ajuda a la millora del medi ambient: quan el client fa una reserva, Book for Green s’emporta una comissió, de la qual destina el 50% al medi ambient.
Repte: Analitzar la competència i definir l’oportunitat de posicionament, fer un nou prototip més funcional que permeti aprendre d’usuaris reals i definir el model i el pla de negoci.


Mercacolin, IES Valentín Turienzo (Colindres, Cantàbria).
Lloc web amb informació, productes, ofertes, promocions i novetats de les botigues locals de Colindres per fomentar el comerç local del municipi i millorar la seva economia.
Repte: Analitzar, a l’entorn de Bay Area de San Francisco, els serveis que fomenten el consum de proximitat, definir el model de creixement de la solució per convertir el projecte en un negoci sostenible.



Premi Incubadora Repte Emprèn

Després de 6 mesos de treball intens, els 6 equips de la incubadora del curs 2017-21018 han tingut l’oportunitat de participar en l’Impact Day, un espai per compartir els avenços en el desenvolupament dels prototips dels seus projectes. Després d’exposar els seus treballs i com han impactat en el territori davant d’un jurat, 2 projectes han resultat els guanyadors: ASES de l’Escola Municipal del Treball de Granollers, una aplicació que contribueix a la supressió de les barreres que pateixen les persones amb disfuncions comunicatives, i Frilux, del Colegio Nª Señora del Pilar de Valencia, un projecre per a la reducció del consum de combustible en camions refrigeradors. Tots dos equips participaran al YouthStart European Entrepreneurship Award 2019, a Barcelona.

Projecte ASES, guanyador del Premi Incubadora Repte Emprèn Foto: Fundació Bancària «la Caixa»


Premi Repte BigData

BigData és un altre programa d’EduCaixa que ofereix eines per permetre als alumnes desenvolupar una actitud activa, crítica i realista cap a les tecnologies i les dades digitals, valorant-ne les fortaleses i les debilitats. Els aspirants al Premi Repte BigData van treballar el primer repte als seus centres escolars i van presentar un projecte de periodisme digital sobre una notícia d’impacte social o mediambiental en relació amb els dispositius mòbils. D’aquests, se’n van seleccionar 16 equips, que es van presentar a la Datató, i se’ls va plantejar el següent repte: escollir una ciutat espanyola i, després d’un procés d’anàlisi de dades relacionades amb la qualitat d’aire i contaminació, fer una proposta de les palanques de canvi necessàries per aconseguir reduir la contaminació. Els dos equips guanyadors del Premi Repte BigData són el de 2n de batxillerat de l’IES Gerardo Diego de Madrid i el de 4t d’ESO de l’INS Badalona VII.

Foto: Fundació Bancària «la Caixa»

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa