Foto: Hernán Piñera


“Bona tarda a totes, benvingudes”, ens diuen a la sala de l’Espai Jove la Fontana on es pretén parlar de la discriminació de les dones musulmanes en dos àmbits: l’educatiu i el laboral. Entre el públic només hi ha tres homes.

Les ponents estan tranquil·les, còmodes. Cheima El Jebary ens posa en context de la situació que van viure després de l’atemptat a la Rambla de Barcelona: com a cares visibles de l’islam van sentir l’obligació de sortir a justificar-se. A explicar, en ple estat de xoc, obvietats. Que les religions no en són responsables i menys encara les mares dels terroristes. Se’ls pregunta si van veure augmentada la islamofòbia. “Potser sí, però ja hi és sempre. De base”.

Se senten violentades tan sovint que és difícil pensar situacions en què això no passi. Najat Azzouzi recorda el dia que va decidir posar una foto seva al currículum: “Estava farta de gastar temps i T-10’s en entrevistes inútils, si em volen agafar, que em vegin amb vel”. Azzouzi havia treballat durant anys cara al públic i sense hijab. Un dia va demanar una reunió per parlar del mal psicològic que li causava no poder ser ella mateixa. Sembla que va ser fàcil canviar la víctima de bàndol. “Aquest tema no te’l permetrem –li van dir–, cal prioritzar que no hi hagi malestar entre els clients”.

Fajar Matloob parla també de com s’enganya la gent quan no es contracten dones amb vel per fer feines de cara al públic: “És una estratègia per ocultar la diversitat”. El seu primer dia de classe al grau d’higiene bucodental, la professora la va assenyalar davant de tothom, dient-li que tindria molts problemes per fer les pràctiques. “Sembla que es pensin que el vel ens tapa el cervell”, comenta la Najat.

Professors que ridiculitzen l’alumnat, centres que no estan preparats per rebre les persones immigrants, les dificultats per llogar un pis, per trobar feina, per aconseguir pràctiques no remunerades, els crits pel carrer, “ojalá-estuvierais-todas-muertas”.

La Cheima ens explica que ella és considerada una dona exitosa per estar acabant una carrera universitària. Això li molesta. “Com és que els meus companys de classe no tenen aquest reconeixement? És ben bé que sí que és un miracle: he superat el sistema que tenia intenció d’excloure’m”.

De mica en mica i gairebé sense adonar-nos-en, ens han fet tangible una realitat que ocultem i se’ns oculta. Les tres dones musulmanes –doble discriminació, com ens comenten elles–, ens han traslladat les responsabilitats. Ara tenim l’obligació de reflexionar sobre el paper que podem tenir cadascuna de nosaltres en aquesta lluita.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anònim a octubre 24, 2017 | 19:34
    Anònim octubre 24, 2017 | 19:34
    Les contradiccions en la pròpia frase fruit del victimisme. Diu: """"La Cheima ens explica que ella és considerada una dona exitosa per estar acabant una carrera universitària. Això li molesta. "Com és que els meus companys de classe no tenen aquest reconeixement? És ben bé que sí que és un miracle: he superat el sistema que tenia intenció d’excloure’m"""". O sigui, la feliciten i encara s'emprenya perquè creu que la discriminen, ja que als homes que fan la carrera ella creu que no els feliciten tant... Jo diria que son més víctimes ells que elles. Això de "he superat el sistema que tenia intenció d’excloure’m" és un invent com un altre. Vull dades que es puguin comprovar que el sistema volia excloure-la a ella i perquè. Em dóna la sensació que ens odia i no ho diu clarament. Una altra falsedat és això de "doble discriminació". Pel fet de ser dona no només no se't discrimina, sinó que tan les lleis com la societat facilita molt a les dones i priva molt als homes. Una altra cosa és que només existeixin entitats victimistes de dones i només se les sentin a elles, però tot mentida.
  2. Icona del comentari de: Anònim a octubre 24, 2017 | 22:11
    Anònim octubre 24, 2017 | 22:11
    Xerrades que donin visibilitat a problemes, en aquest cas la discriminació pel fet de practicar l'Islam (malauradament fòbia cada cop més extesa a tot arreu, a països més llunyans i veïns, a Europa i fins i tot a casa, Sí a casa) si a més li afegeixes el plus de ser dona, són molt i molt necessàries! Negar-ho és absurd i etiquetar de víctimes a aquestes dones lluitadores que han volgut compartir el seu testimoni és un error. Textos com aquest que ho denuncïin, en facin difusió i a més a més acabin convidant a la reflexió són IMPRESCINDIBLES! I serà difícil de canviar-ho "But I am also hopeful, because I believe deeply in the ability of human beings to remake themselves for the better.” (Chimamanda Ngozi)
    • Icona del comentari de: Montse a juny 24, 2021 | 11:54
      Montse juny 24, 2021 | 11:54
      Victimismo inútil. Lo siento por ellas. Con el velo, están reforzando el estereotipo wahhabita de la mujer musulmana velada, que sigue la moral de la virginidad, el pudor, la casa como el lugar que pertenece a las mujeres y donde se puede estar sin velo, y el espacio público como perteneciente a los hombres y en el que las mujeres deben seguir las reglas morales machistas. Los hombres pueden vestirse como quieren porque sus cabellos no despiertan deseos sexuales y no son acosados ni violados si no los cubren. Si las mujeres con velo gozan de derechos es porque están en una sociedad moderna, laica y que aspira (aunque la tradición machista oponga resistencia) a una igualdad de género. En Marruecos, la poliginia es legal, pero no la poliandria. La moral sexual es machista. La virginidad sigue siendo un valor importante. La crítica al Islam o el proselitismo de otra religión son crímenes según el código penal (art 220). De la mujer del rey, sin ir más lejos, no se sabe su paradero desde hace más de un año. Qué es ms importante, la diversidad (entendida como aceptación de una ideología machista sólo por el hecho de ser diversa), o los derechos de las mujeres? De hecho, estas mujeres que se dicen víctimas ni siquiera siguen la tradición magrebí, sino que llevan un tipo de velo más estricto que no usaban sus abuelas. Un velo importado desde Arabia Saudita (aliado de Estados Unidos, último país del mundo en dar el voto a las mujeres y dejarlas conducir), símbolo del islam político que en el Irán del '79 redujo la edad mínima de casarse para las mujeres de 18 a 13, y que regulariza la prostitución a través de los matrimonios express. Otro ejemplo? La Turquía de Erdogán, que lucha para eliminar la tradición laica kemalista que concedió a las mujeres el derecho a voto en los años 30. Buscad a ver cómo sube la tasa de feminicidios en Turquía gracias al islamismo. Principal enemigo de Erdogán? Las feministas curdas. La versión machista en España está representada por Vox, partido que propone el PIN parental, totalmente funcional al islamismo, y que está financiado por un grupo de extrema derecha iraní. Detrás de su discurso anti-Islam, tanto Vox como los islamistas comparten la misma ideología machista, anti-socialista, capitalista y autoritaria.
  3. Icona del comentari de: Anònim a octubre 24, 2017 | 22:37
    Anònim octubre 24, 2017 | 22:37
    Gràcies pels testimonis i el text. Reflexionem!
  4. Icona del comentari de: Anònim a octubre 25, 2017 | 22:20
    Anònim octubre 25, 2017 | 22:20
    L'autora o alguna lectora faria bé d'abstenir-se en posar 13 negatius a qui expressi una opinió discordant amb la opinió oficial.

Respon a Anònim Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa