El gramòfon eròtic, un regal a Picasso

Es retroba «Jamais», l'objecte que Óscar Domínguez va donar al pintor malagueny

Foto de Nick de Morgoli. Pablo Picasso amb l’objecte surrealista «Jamais», d’Óscar Domínguez, París, 1947. Bibliothèque Emmanuel Boussard, París.

 

Catorze recomana visitar l’exposició Jamais, al Museu Picasso. El gener i febrer del 1938, a la cèlebre Exposition internationale du surréalisme, organitzada a la Galerie Beaux-Arts de París, el gramòfon Jamais, de l’artista canari Óscar Domínguez (1906-1957), va provocar tanta sensació com el Taxi pluvieux de Salvador Dalí o els 1.200 sacs de carbó que hi havia suspesos al sostre de la sala principal. 

Tot i que durant vuitanta anys aquest objecte surrealista s’havia donat per perdut, Emmanuel Guigon, director del Museu Picasso, sospitava que Domínguez, cap a l’any 1945, li havia regalat al seu amic malagueny. Va ser l’any passat, mentre preparaven l’exposició Picasso, la mirada del fotògraf, que van aparèixer unes fotos inèdites que Nick de Morgoli havia fet a Picasso el 1947 al taller parisenc de la Rue des Grands-Augustins, on havia pintat el Guernica. En aquestes imatges van trobar la pista i l’esperança: el pintor sortia retratat al costat del gramòfon. Intentant estirar el fil per esbrinar on havia anat a parar aquest objecte, al cap de poc, Guigon va rebre una trucada de Catherine Hutin-Blay, filla de Jacqueline Picasso, que li deia que l’havia trobat en una capsa a dins d’un magatzem. 

Ara i fins al 8 de novembre, podem veure aquest tresor surrealista, de perfum eròtic i hipnòtic, en què una dona que balla es perd, amb els talons enlairats, dins del fonògraf, que és on reapareix la mà amb què acarona el disc que fa música: els seus pits. Al voltant d’aquesta troballa, l’exposició recrea, amb publicacions, filmacions i fotografies, l’atmosfera de l’Exposition internationale du surréalisme.

Què: l’exposició Jamais.
On: al Museu Picasso.
Quan: fins al 8 de novembre. 

Més informació.
 

Josef Breitenbach, «Jamais», 1938. © The Josef and Yaye Breitenbach Charitable Foundation.

Nou comentari

Estimar-te com la terra
I al record les tardes bones / i cançons a mig desfer
Més entrades...
El pitjor buit d'una mare
14 dones comparteixen el dolor d'haver perdut els fills que van engendrar
Més entrades...