Pixar, més enllà de les princeses

Una exposició al CaixaForum recorre un quart de segle de pel·lícules animades

Arxivat a: Cinema, La butaca

Robert Kondo, amb disseny de Jason Katz i John Sanford (Toy Story 3, 2010). Il·lustració digital ©Disney/Pixar


Ha nevat molt des que el 1995 es va estrenar Toy Story, el primer llargmetratge creat íntegrament amb efectes digitals.

Els personatges, les històries i els mons de les pel·lícules animades són el fil conductor de Pixar. 25 anys d’animació, una mostra que recorre el procés que va des d’una idea fins a la creació d’universos animats plens de textures, llum, música i sons. L’exposició arriba ara a CaixaForum Barcelona.

“L’art posa a prova la tecnologia i la tecnologia inspira l’art”. John Lasseter, director creatiu de Pixar Animation Studios, resumeix així l’esperit de la companyia nord-americana. Pixar ha marcat un punt d’inflexió, i no només per l’ús de les tecnologies més avançades. L’estudi va trencar amb les princeses dels llargmetratges animats de principis dels noranta per portar a la pantalla joguines, cotxes, bèsties, monstres, peixos i robots animats que simpatitzen amb petits i grans.

L’exposició repassa la producció de les dotze primeres pel·lícules de Pixar, i aplega 402 peces entre dibuixos, colorscripts, maquetes, vídeos i instal·lacions digitals. “Els ordinadors no creen l’animació per ordinador, de la mateixa manera que el llapis no crea l’animació a llapis. Qui crea l’animació per ordinador és l’artista”, explica Lasseter. Els artistes de Pixar treballen tant amb mitjans tradicionals –dibuix a mà, pintura, pastels o escultura– com digitalment.  

Pixar. 25 anys d’animació es pot visitar del 5 de febrer al 3 de maig de 2015.

 

Bud Luckey, color de Ralph Eggleston (Toy Story, 1995). Tècnica mixta ©Disney/Pixar

 

Ralph Eggleston, Slinky i Mr Potato (Toy Story, 1995). Pastel ©Disney/Pixar

 

Ricky Nierva, estudi de color per a Mike (Monstruos, S.A., 2001). Sobre fotocopia ©Disney/Pixar

 

Jason Deamer, dibuix de Jacques (Buscant en Nemo, 2003). Retolador i llapis ©Disney/Pixar



Ralph Eggleston, versió inicial de colorscript (Buscant en Nemo, 2003). Reproducció en pastel ©Disney/Pixar

 

Ricky Nierva, dibuix de Dory, Nemo i Bruce (Buscant en Nemo, 2003). Sobre fotocòpia © Disney/Pixar


 

Ralph Eggleston, dibuix de seqüència: excursió (Buscant en Nemo, 2003). Pastel ©Disney/Pixar


 

Lou Romano, paleta de color (Els Increïbles, 2004). Il·lustració digital ©Disney/Pixar


 

Bob Pauley, Dibuix del personatge Mate (Cars, 2006). A llapis ©Disney/Pixar


 

Anthony Christov, (Cars 2, 2011). il·lustració digital ©Disney/Pixar


 

Harley Jessup, fugida de Remy de la cuina (Ratatouille, 2007). Il·lustració digital ©Disney/Pixar


 

Harley Jessup, amb disseny d’Enrico Casarosa. Paleta de color (Ratatouille, 2007). Digital ©Disney/Pixar


 

Robert Kondo, Remy a la cuina (Ratatouille, 2007). Il·lustració ©Disney/Pixar


 

Jay Shuster, dibuix d’Eva (Wall·e, 2008). Tinta, retolador i líquid corrector ©Disney/Pixar


 

Ralph Eggleston, Eva (Wall·e, 2008) Il·lustració digital © Disney/Pixar

 

Carl, Greg Dykstra (Up, 2009) Resina d’uretà fosa © Disney/Pixar

Nou comentari