Foto: www.teatregoya.cat


Quantes vegades a un problema petit li donem una importància exagerada i acaparadora. Tanta que sembla impossible veure res més que allò. Hi ha obsessions que no només ens esgoten: ens fan perdre el nord i la vida. I Josep Maria Pou, el capità Ahab, al teatre Goya, viatja a les profunditats més miserables de la condició humana per evidenciar-ho.


La venjança més rancorosa

La història ve de lluny: Moby Dick és la maleïda balena que li va arrencar una cama. Ell pot descriure amb tots els ets i uts com era. Jo i segurament tu (si ens atrevíssim a fer-ho) també podríem detallar amb precisió qui, com i quan ens ha ferit més. Coix, recorre mars i oceans buscant-la, amb un desig: matar-la. Davant d’això, penso: què en fem, del mal que ens han fet? En podem haver sortit ben malparats, sí; però cal que ens ancorem al dolor? Potser el pitjor que ens pot passar és que amb el mal ens fem més mal.


La mort mata

Veure l’ànima corcada i consumida, així de cara, tal com raja, sense preàmbuls ni paperets que ho dissimulin, s’arriba a agrair. T’ensenya aquelles parts fosques que no gosem enfocar gaire, no sigui el cas que també parlin de nosaltres. Podria anar-hi ell sol, a empaitar la balena. Ja t’ho faràs tu i les teves històries. Però la tripulació l’ha de seguir. És així com mentre s’imagina la mort d’algú, alguna part d’ell ja està morint.


“Hi ha una saviesa que és dolor i un dolor que és bogeria”

Però la ciència-ficció sovint és a tocar de la vida: tant pot parlar de tu com de mi. No puc evitar pensar en les baralles entre familiars per bestieses que ni tan sols existeixen. Per problemes que s’han anat deformant i pervertint amb els anys. No puc evitar, tampoc, veure-m’hi a mi, furgant una rucada, mirant-la amb lupa, per donar-li el privilegi d’augmentar-ne la mida.


“La meva malaltia és l’únic que tinc, no me la prenguis”

I sí, som les cabòries que ens fabriquem i (també) les putades que ens han (i hem) fet, però no ho oblidem: el capità podria decidir on apunta el timó: cap al sol o cap a la tempesta. Podria tornar a casa, amb el seu fill i la seva dona. I de retruc, salvar la vida dels altres tripulants. Però el perill d’entregar-te amb tanta devoció a una obsessió és precisament aquest: que sense ella et converteixis en un vaixell que no va enlloc.

Foto: www.teatregoya.cat


Moby Dick

Autor: Herman Melville.
Adaptació del text: Juan Cavestany.
Direcció: Andrés Lima.
Intèrprets:
Josep Maria Pou: Ahab.
Jacob Torres: Starbuck, Ismael, altres.
Oscar Kapoya: Pip, altres.

Al teatre Goya fins al 18 de març.

Foto: www.teatregoya.cat

Nou comentari

El piano

Foto: Fundació Catalunya - La Pedrera
Comparteix

Els nous talents del jazz, a La Pedrera

El terrat de la Casa Milà acull un cicle de concerts a la fresca per als vespres de juny i juliol
Comparteix

Le temps de vivre

tout est possible, tout est permis
Comparteix

Hi ha una llum que mai no s’apaga

Morir al teu costat/ és una manera tan divina de morir
Comparteix

Jessye Norman, la veu poderosa

Recordem la soprano veient-la interpretar un fragment de «Tristany i Isolda»

Passadís

Comparteix

El naïf del Duaner Rousseau

14 quadres mostren l'evolució del pintor francès
Equipo Crónica. Sense títol, 1972. Aquarel·la i guaix sobre teixit, 54 x 39 cm.
Comparteix

Tots van ser Picasso

Els Espais Volart exposen la col·lecció de 400 tapets decorats per artistes i escriptors en solidaritat amb el pintor
Comparteix

La Venus de Botticelli

14 obres d'un dels artistes més reconeguts del primer Renaixement
Comparteix

La soledat segons Hopper

14 obres de l'artista més representatiu de la pintura estatudinenca del segle XX

Comparteix