La vida i l’art

La Diputació de Barcelona posa en contacte artistes i alumnes amb el projecte Flipart

Arxivat a: Propostes, La butaca
www.brodasbros.com
www.brodasbros.com

Estimular la creació artística, transmetre valors, despertar l’esperit crític envers les arts, potenciar el treball en grup. Són alguns dels objectius del projecte Flipart que impulsa la Diputació de Barcelona als centres de secundària, batxillerat i cicles formatius. Un programa d’activitats per apropar les arts escèniques i visuals als joves. Fins ara s’han ofert tres tipus de propostes: Aventures d’artistes, Els oficis de les arts i Monogràfics d’arts. Més de 5.000 alumnes ja han pogut gaudir del testimoni i l’experiència d’artistes reconeguts. 

A Aventures, els professionals s’impliquen en els instituts, expliquen la seva trajectòria als nois, responen les seves curiositats i els fan un tastet de la seva feina. Des del circ, la dansa contemporània i la dansa urbana, passant per la dramatúrgia, el hip hop, la interpretació i la màgia fins a la direcció, la música i el teatre musical. A Els oficis de les arts, els professionals donen a conèixer la feina que fan darrere del teló durant una funció. L’escenografia, els figurants, el vestuari, la caracterització i el maquillatge, la il·luminació i el so. I en els Monogràfics, els artistes ensenyen durant quatre sessions la seva disciplina als alumnes, que mostren el que han après als seus companys en un breu recital. 

Hem assistit a una sessió d’Aventures d’artistes a l’Institut Alexandre de Riquer de Calaf. Berta i Clara Pons, de la companyia de dansa urbana Brodas Bros, han visitat els alumnes de 3r d’ESO dins de les activitats del crèdit de síntesi del curs. A partir de la novel·la La porta dels tres panys, de Sonia Fernández-Vidal, posen en marxa un projecte interdisciplinari que desembocarà en un espectacle de dansa. Els han explicat com van començar a ballar, quan van trepitjar els primers escenaris, quan van decidir que volien dedicar-se a la dansa, per què van viatjar als Estats Units per formar-se o els primers espectacles d’èxit. Els alumnes han emmudit quan les germanes Pons els han ensenyat com fan bategar els músculs del cos o com fan lliscar els peus pel terra. Després de la sessió, hem parlat amb uns i altres per recollir les seves sensacions. Els cedim la paraula. 
 

Foto: Jaume Carbonell


Les impressions dels alumnes 

Ens ha agradat molt, sobretot ens ha impressionat que comencessin a ballar de tan petites. Han hagut de treballar molt per arribar on són, no els ha estat fàcil. Hem après que amb esforç es poden aconseguir moltes coses i que tot esforç té recompensa. No ens hem de rendir mai per aconseguir el que volem i hem d’anar a buscar les oportunitats.

Les ballarines

On volem arribar 

Intentem transmetre el missatge que si tenen alguna passió que els fa bellugar, que hi apostin. Cadascú sap en què és més bo. Potser a un nen li agrada dibuixar i no es planteja si pot ser pintor, però li agrada i ho fa cada dia inconscientment. Això no vol dir que no hagin d’estudiar, nosaltres ho expliquem, tenim altres estudis (la Berta ha estudiat administració i direcció d’empreses i la Clara, fisioteràpia), però els diem que si alguna cosa els mou, lluitin per ella. Que s’hi esforcin, que facin el seu camí i no esperin que els vingui donat. Avui en dia poden saber-ho tot, els convidem a saber aprofitar la informació que tenen ara a l’abast. 

Què ens aporta Flipart

Ens agrada poder veure els nens, explicar-los una cosa que sembla que coneguin, però que de mica en mica se’ls il·lumini la cara i s’adonin que no en saben gaire. Ens hem sorprès nosaltres mateixes de tot el que hem arribat a fer i és molt maco poder compartir-ho. 

Nou comentari