Propostes

Els sons de Guinovart

El Museu de la Música acull obra de l'artista relacionada amb l'òpera, el flamenc i el jazz

| 18/06/2018 a les 00:45h
Especial: Propostes
Arxivat a: Passadís, Josep Guinovart, Any Guinovart, propostes, Museu de la música, exposició

Josep Guinovart i la seva filla. Foto: Espai Guinovart

 

 

Per commemorar els deu anys de la mort de l'artista multidisciplinari Josep Guinovart, la Fundació Privada Espai Guinovart ha bastit una teranyina d'exposicions, conferències, concerts i lectures dedicades a la seva obra i memòria.

Cada acte de l'Any Guinovart ha estat concebut especialment per l'espai on tindrà lloc, amb l'objectiu de poder abastar totes les facetes de la seva obra, "tots els Guinos", diu Maria Guinovart, presidenta de la Fundació. Per això, l'exposició que s'ha inaugurat al Museu de la Música inclou gran part de l'obra que l'artista va dedicar a aquesta matèria. 

Un dels principals interessos artístics de Guinovart va ser la música i va integrar-la de maneres diverses a les seves obres. La seva fascinació pel jazz és coneguda i pren forma en peces com l'escultura John Coltrane (1980), representació abstracta del saxofonista, o un abecedari del jazz, on llista en la seva característica cal·ligrafia totes les impressions, sentiments, imatges que li evoca aquest estil musical, des de la a d'absoluto fins a la zeta de zaragata.
 

Foto: Sara Guasteví


Com en l'homenatge a Coltrane, on dona vida i sentit nous a un material com les canonades, a les seves Guitarres lorquianes, fruit de la passió que sentia per l'obra de Federico García Lorca, aprofita pots de llauna, adapta objectes quotidians i els integra en obres d'art. També connecta aquests instruments, objectes poètics, amb el flamenc i el cante jondo, una altra de les seves preferències musicals, que li resultava profundament evocador.

La disposició de les obres també juga amb el concepte musical de l'exposició. D'aquesta manera, una dotzena de faristols serveixen de suport per a les peces dedicades a l'òpera que va fer en col·laboració amb el Gran Teatre del Liceu i que el va fer il·lustrar el llibret d'entre d'altres, l'Aida de Verdi. En moltes d'elles es distingeixen fragments musicals, estrips de partitura. Guinovart utilitzava el material original que l'inspirava per a l'obra final.
 

Foto: Sara Guasteví


L'exposició es tanca –o s'obre– amb un joc: una obra de Guinovart al faristol del piano del vestíbul del museu proposa fer un viatge invers: si l'exposició guia pel camí que feia la música a través de l'artista fins a transformar-se en una matèria diferent, l'exposició convida a transformar, a través de la improvisació, un Guinovart en música a qui s'assegui a la banqueta del piano i es deixi portar.
 

Foto: Espai Guinovart


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El Macba programa una jornada sobre l’empremta de la repressió i la despossessió colonial
Imatge il·lustrativa
L'Institut del Teatre ofereix uns estudis per aprofundir en l'escenificació i la tecnologia digital
Imatge il·lustrativa
La Casa Elizalde acull la mirada de fotògrafes professionals i aficionades
Imatge il·lustrativa
L'Editorial Barcino presenta la nova versió de l'última de les grans cròniques catalanes medievals
Imatge il·lustrativa
14 reflexions de l'actor, que defensava «la lluita per la nostra república, del cinema o del que sigui»
Imatge il·lustrativa
Polanski, el cinema musical, brasiler, jueu i del món àrab protagonitzen l'inici del curs cinèfil
Imatge il·lustrativa
14 reflexions de l'actor, que deia que «amb tant d'imbècil amb carnet d'opinador, els savis callen»
Imatge il·lustrativa
Un anunci sobre un nen que munta un drama i un pare que no sap quina cara fer