Tast Editorial

De París a Nova York

Viatgem a la capital francesa a través d'obres creades del 1840 al 1900

| 25/10/2018 a les 10:01h
Especial: Tast editorial
Arxivat a: Biblioteca, Antoni Gelonch, De París a Nova York, Tast editorial
Al segle XX, la capital artística del món va viatjar de França als Estats Units. El llibre De París a Nova York, Gravats de la Col·lecció Gelonch Viladegut (editat per la Diputació de Barcelona i Viena Edicions) mostra, a través de gravats i de l'obra gràfica de grans artistes internacionals, aquesta evolució i revolució. A més, el Centre Cultural el Casino de Manresa, fins al 28 d'octubre, li dedica una exposició. Tastem aquest llibre aturant-nos al capítol El París del segle XIX: El centre de l'art (1840-1900). 

Foto: Catorze


El París del segle XIX: El centre de l'art (1840-1900)

Durant els anys de transició entre mitjan segle XIX i començaments del segle XX, París va desplaçar Roma com a font de model artístic. Tot i que Corot va fer encara el viatge iniciàtic a Itàlia, aviat es va emancipar del neoclassicisme i es va especialitzar en la pintura a l'aire lliure, i va esdevenir un dels precursors del realisme i de l'impressionisme. Entre els preimpressionistes, també podem esmentar Daubigny, Daumier o Delacroix. Els impressionistes pintaven directement de la natura i preferien les escenes de la vida quotidiana i contemporània als temes clàssics d'història o de mitologia. Renoir n'és un exemple fefaent.

D'altra banda, el terme postimpressionisme designa el pas entre la primera fase de l'impressionisme i les avantguardes artístiques del segle XX. No és un moviment unitari, sinó més aviat un estat d'esperit que es va estendre per Europa durant les dues darreres dècades del segle XIX. En aquest apartat, podem esmentar artistes com ara Bonnard, Besnard o Steilen.

1. Planche 16 de la suite Robert-Macarin, Honoré Daumier.
Litografia, c. 1840.


2. Hamlet et Horatio devant les fossoyeurs, Eugène Delacroix.
Litografia, 1843.


3. Le songeur, Jean-Baptiste Camille Corot.
Cliché-verre, 1854.


4. Vaches à l'abreuvoir, Charles-François Daubigny.
Cliché-verre, 1860.


5. Majas, Antoni Salvador Casanova Estorach.
Aiguafort, 1877.


6. La fileuse, Antonie Jean Bail.
Aiguafort i burí, c. 1880.


7. Le printemps, Aguste Rodin.
Punta seca, 1883.


8. Melancolia, Paul Albert Besnard.
Aiguafort, c. 1885.


9. Les trimardeurs, Théophile Alexandre Steinlen.
Aiguafort, c. 1890.


10. Le Moulin de la Galette, Maurice Utrillo.
Litografia, c. 1900.


11. Marchands de quatre saisons, Aguste Brouet.
Aiguafort, c. 1900.

 


 De París a Nova York


 © Antoni Gelonch
 © Primera edició: Barcelona, juliol de 2018
 © Diputació de Barcelona i Viena Edicions

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
La comèdia «Afanys d'amor perduts» de William Shakespeare es pot veure al TNC
Imatge il·lustrativa
La Fundació Vila Casas porta aquesta exploració de la identitat al Museu Can Mario
Imatge il·lustrativa
La Diputació de Barcelona porta a Sant Cugat un acostament temàtic a la col·lecció Macba
Imatge il·lustrativa
El Museu d'Història de Catalunya acull una exposició fotogràfica sobre el centre penitenciari
Imatge il·lustrativa
Fa una dècada canviàvem la nostra atenció en el treball cada 3 minuts, ara ho fem cada 45 segons
Imatge il·lustrativa
Una animació de Pixar reflexiona sobre allò que guanyem quan acceptem els altres tal com són
Imatge il·lustrativa
Una animació reflexiona sobre la necessitat de fer-nos nostra la vida
Imatge il·lustrativa
Un anunci denuncia el masclisme que es va ensenyant de generació en generació