Propostes

Dins el cervell de Kubrick

El CCCB fa un recorregut cronològic per l'obra del cineasta

| 23/10/2018 a les 17:46h
Arxivat a: La butaca, exposició, cinema, CCCB, Stanley Kubrick, propostes

"2001: A Space Odyssey", dirigida per Stanley Kubrick (1965-68; GB/United States). Fotograma de la pel·lícula. © Warner Bros. Entertainment Inc.


Fa poques setmanes, aquest cronista va anar a parar accidentalment a una emissió televisiva de 2001: una odissea de l'espai, l'obra mestra de Stanley Kubrick que aquest any celebra el seu 50è aniversari. Tot i tractar-se d'escenes vistes ja molts cops, no va poder sostreure's a la seva immutable capacitat hipnòtica i a la seva perenne modernitat, i les seves pupil·les es van tornar a quedar atrapades en aquelles imatges.

Kubrick és un curiós cas de cineasta reverenciat pels cinèfils més exquisits, amb una filmografia breu però que –pel seu contingut i la seva formulació estètica– és equiparable a les més elevades manifestacions de l'alta cultura, i al mateix temps responsable d'alguns elements icònics de la cultura popular del segle XX. La seductora ingènua de Lolita, la bomba atòmica de Dr. Strangelove, el monòlit de 2.001: una odissea de l'espai, les fantasmals bessones d'El resplendor o l'orgia d'Eyes Wide Shut són alguns dels inoblidables personatges, imatges o situacions que ara –i fins al març– es poden reviure al CCCB en una monumental, esplèndida exposició dedicada al director.
 

"The Shining", dirigida per Stanley Kubrick (1980; GB/United States). Les filles de l'antiga cuidadora Grady (Lisa and Louise Burns). Fotograma de la pel·lícula. © Warner Bros. Entertainment Inc.


Stanley Kubrick està comissariada per Hans-Peter Reichmann i Tim Heptner, del Deutsches Filmmuseum de Frankfurt, i arriba a Barcelona després d'haver-se pogut veure a diverses ciutats del món. El crític i escriptor Jordi Costa és el responsable de la seva adaptació al CCCB que inclou continguts inèdits, com nous materials de 2001: una odissea de l'espai, storyboards de Barry Lyndon, entrevistes a col·laboradors de Kubrick i una instal·lació audiovisual biogràfica de Manuel Huerga.

Segons Jordi Costa, "Kubrick és un dels directors que millor ha encarnat la figura del creador total controlador d'universos. Està unànimement reconegut com a geni, però un geni també es fa, així que un primer tram recorre la seva carrera com a fotògraf de la revista Look: "Kubrick sempre va ser un fotògraf, cada imatge mereixia que se li dediqués tant temps com si fos un quadre".
 

"Barry Lyndon", dirigida per Stanley Kubrick (1973-75; GB/United States). Stanley Kubrick al set de Barry Lyndon. © Warner Bros. Entertainment Inc. Foto: Jan Harlan


Així, l'exposició segueix un recorregut cronològic des d'aquests anys iniciàtics passant pels seus dotze llargmetratges i acabant en els seus projectes no duts a terme o realitzats per altres directors. I l'abundant material exposat satisfà sobradament la luxúria de qualsevol aficionat al cinema: fotografies, imatges en moviment, objectes dels rodatges, guions, maquetes, storyboards, vestuari, correspondència amb talents amb els quals va treballar... El director era també "un gran jugador d'escacs, i cada relació amb cada un dels seus col·laboradors era una jugada mestra. Aquest repte, llançat a la crítica de cinema, no sempre ha estat a l'altura, i algunes de les seves pel·lícules han trigat anys a ser valorades".

La mostra subratlla alguns dels trets temàtics recurrents de l'obra de Kubrick, com la guerra, el desig i el sentit de l'humor, i també vol desmuntar alguns tòpics: "Kubrick tenia una imatge de misàntrop, però en alguns dels documents el veiem com algú que gaudeix mentre treballa. Era un humanista pessimista, a qui sovint s'ha definit com algú massa cerebral, però la seva mirada compassiva és evident en títols com Camins de glòria o fins i tot Eyes Wide Shut. No era un pensador dogmàtic, no feia pel·lícules per assentar càtedra". Tot plegat és una exhaustiva immersió en el talent creatiu d'aquest autor, en les seves obsessions, en la seva manera de pensar i de sentir, en la seva mirada sobre l'ésser humà.
 

"2001: A Space Odyssey", dirigida per Stanley Kubrick (1965-68; GB/United States) Stanley Kubrick al set durant el rodatge. © Warner Bros. Entertainment Inc.


Exposició Stanley Kubrick

Fins al 31 de març de 2019 al CCCB.

L'exposició repassa la trajectòria creativa del director novaiorquès Stanley Kubrick (1928-1999), des dels seus anys d’aprenentatge com a fotògraf a la revista Look, aturant-se en els seus dotze llargmetratges, fins als seus projectes nonats o encomanats a la responsabilitat d’altres cineastes.

COMENTARIS

Kubrick un creador d'imatges inolvidables.
Pep Armengol , 24/10/2018 a les 08:21
+1
-0
Extraordinària exposició que recorre els anys de formació com a fotògraf, la seva lluita per fer cinema i controlar de manera ferma tot el procés creatiu i el resultat final un ram d'obres mestres que ens parlen de la guerra, del sexe i del sentit de la vida. Sempre a alt nivell artístic amb una música, una fotografia, una direcció d'actors, uns guions molt treballats i una mà mestra amb els moviments de camera, que l'han portat a crear un segell d'autor que té que situar-se entre els cinc millors directors de cinema de tots els temps. Una exposició molt treballada que tot aficionat al cine no es pot perdre.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El Barcelona Dibuixa torna a promoure la creativitat i la creació per a totes les edats
Imatge il·lustrativa
La nova exposició de la MAPFRE posa el focus en els artistes que van utilitzar el pastel
Imatge il·lustrativa
La Universitat de Barcelona impulsa una jornada de trobades divulgatives
Imatge il·lustrativa
El Macba programa una jornada sobre l’empremta de la repressió i la despossessió colonial
Imatge il·lustrativa
L'únic camí per fer una gran feina és estimar el que fas
Imatge il·lustrativa
Un cicle de la Filmoteca recupera films que han estat amagats durant anys
Imatge il·lustrativa
Una animació mostra la il·lusió d'un gos per ajudar els altres
Imatge il·lustrativa
Una animació mostra la importància de saber-se mesurar per no perdre el nord