Josep Guinovart. El cor de l’era. 2003. Tècnica mixta sobre fusta. 205 x 205 cm.


“Guinovart maltractava el suport i després el guaria, com si l’acariciés amb un bàlsam calmant”. Així descriu Llucià Homs el procés amb què l’artista d’Agramunt –i del món– aconseguia les seves obres, una combinació entre la força de la matèria i la recerca de l’estímul particular. Homs ens ho explica perquè és el comissari de Guinovart. La realitat transformada, l’exposició que culmina l’Any Guinovart i que es pot visitar a Espais Volart de la Fundació Vila Casas, al carrer Ausiàs Marc 20 de Barcelona, fins al 19 de maig.

Un cop vistes la cinquantena de peces, jo he fet la meva tria. He disfrutat sobretot amb el Laberint del minotaure que han instal·lat al pis de baix dels Espais Volart. Us recomano que no hi entreu amb presses i descobrireu amb quina ironia va treballar el mestre. Mireu-vos al mirall des de l’obertura que hi ha al centre del laberint i us trobareu ben transformats.

Josep Guinovart. Conton entorn. 1976. Troncs intervinguts per l’artista. Mesures variables.


Li demano a Homs que triï ell la seva peça, com si fos un joc. No dubta ni un moment i s’apressa cap a El camp i els ous. Em sorprèn. No dic res, però penso que podria haver triat Passarel·la Bagdad per presumir de lluïment expositiu, o les uralites, d’un format XXL espectacular. Fa un moment ens ha explicat que Guinovart hi va treballar abans que se sabés que la uralita era un material perillós per a la salut dels treballadors que la fabricaven. L’artista, sempre compromès, va fer una peça en solidaritat amb els obrers que no tenien altre remei que jugar-se la vida a la fàbrica La Rocalla. La peça s’exposa per primer cop en el seu context ideal.

Per més que m’ho pregunto en silenci, no entenc per què Homs ha tingut tan clar que triava El camp i els ous. Enrere també hem deixat les peces més internacionals. Metrop i Nova York són dues obres “potentíssimes”. L’adjectiu és de Maria Guinovart, que també ens ha guiat per la mostra. Té tota la raó. També hem vist unes vaques divertidíssimes, amb les mamelles d’or, i al pis de dalt, la instal·lació del bosc de disset troncs que semblen un bosc inacabat, amb unes fotografies gairebé inèdites on es veu Guinovart treballant en aquesta obra. Tota una troballa, ens han assegurat Homs i la filla del Guinovart. Però el comissari, res de res, que ell tria El camp i els ous.

Josep Guinovart. El camp i els ous. Tècnica mixta sobre fusta.


Sense saber el meu desconcert, finalment m’explica per què ha escollit aquesta peça amb ous trencats damunt una palla cremada: “És una peça de l’any 78 que va anar a la Biennal de Venècia del 82, per tant té un component històric clau, però més enllà d’això, a mi m’arriba perquè hi ha condensada l’essència de Guinovart. Hi fa una clara referència a Agramunt, amb el camp i els ous. Hi ha la seva infantesa, amb l’element del rostoll cremat després de la collita per fertilitzar la terra i els ous trencats que remeten a l’optimisme del naixement, ous que estan pintats amb símbols molt picassians. També conté la idea de l’era de la masia com a centre de l’univers. D’una banda, Guinovart destrueix i força els materials, crema la pintura, que ja és tota una declaració d’intencions, hi ha brutalitat, però al final els acaba tractant amb una delicadesa exquisida, amb la pintura com a element clau. A més hi tinc una relació molt especial perquè una de les parts de la peça és meva i l’altra, del meu pare”. Ah! Ara ho entenc i quin gust, quan t’ho expliquen.

Si també us calen explicacions, el 31 de gener i el 21 de març, Llucià Homs fa una visita guiada a les sis de la tarda; el 21 de febrer i l’11 d’abril, a les 18h, se n’encarrega, Maria Guinovart; i tots els dimecres i dissabtes a les 12h, la Fundació Vila Casas ofereix el servei de visites guiades. Una altra manera d’aproximar-se a l’obra són els diàlegs que ha organitzat Hänsel i Gretel, al mateix espai, moderats pel comissari. En podeu consultar els horaris a www.fundaciovilacasas.com. Abans, però, us recomano que hi aneu a ull nu i feu la vostra tria. Sens dubte tothom té el seu Guinovart.

Josep Guinovart, 1983. Foto: Fundació Espai Guinovart.


Exposició Josep Guinovart. La realitat transformada

Del 24 de gener fins al 19 de maig de 2019 als Espais Volart de la Fundació Vila Casas.

Una àmplia mostra de l’obra de Guinovart que clou l’Any Guinovart, que commemora el desè aniversari de la mort de l’artista.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa