Catorze recomana

Concerts bachians

Dani Espasa dirigeix l'orquestra els Vespres d'Arnardí al Palau de la Música

| 11/02/2019 a les 09:13h
Especial: Catorze recomana
Arxivat a: El piano, Concerts bachians, Catorze recomana, proposta, recomanacions

Foto: Palau de la Música


Catorze recomana els tres Concerts bachians que l'orquestra els Vespres d'Arnadí, dirigida per Dani Espasa, interpretarà al Palau de la Música aquest dilluns de febrer a les 20:00.

Tal com explica el musicòleg Xavier Chavarria, "Bach va conèixer el nou stile concertato que s’havia gestat i desenvolupat a Itàlia gràcies a còpies i partitures que va tenir a les seves mans i que servava a la seva biblioteca. Coneixia la música d’Antonio Vivaldi: ja a Weimar, entre el 1713 i el 1714 va transcriure nou Concerts del venecià, cinc dels quals pertanyien a L’Estro Armonico (un recull publicat només tres anys abans), i els va convertir en tres concerts per a orgue sol i sis concerts per a clave que superen en sofisticació els originals. Aquell nou estil brillant, contrastat, i tan allunyat de les severes realitzacions i de les polifonies escolàstiques de la música germànica li va despertar molt d’interès i el va empènyer a compondre’n de nous. Els sis concerts de Brandenburg són fills d’aquesta curiositat i de l’afany de dotar la seva música d’una major varietat tímbrica." 

"El recull està datat el 24 de març de 1721, l’època en què treballava a la cort de Köthen al servei d’un jove príncep melòman, Leopold, que l’admirava molt i que disposava d’una orquestra amb divuit músics excel·lents amb la qual Bach va poder experimentar. En cadascun d’aquests sis concerts va utilitzar una instrumentació diferent, brillant i amb combinacions sense precedents, en què els solistes tenen passatges de gran lluïment. I el cinquè concert, el que sentirem avui, té tres solistes: la flauta, el violí i el clavicèmbal, per al qual Bach escriu, al final del primer moviment, una formidable cadenza de 65 compassos plena d’harmonies agosarades i amb un treball que va més enllà del virtuosisme, i que converteix aquesta obra en l’embrió del que acabaria sent el concert per a piano i orquestra modern". 

El programa que escoltarem consta de tres concerts de Johann Sebastian Bach (1685-1750): el Concert per a clavecí i orquestra núm. 1, en Re menor, BWV 105, el Concert per a oboè i violí, en Re menor, BWV 1060R i el Concert de Brandenburg núm. 5, en Re majorBWV 1050. Els intèrprets són Farran Sylvan James, violí solista; Maria Roca i Kathy Leidig, violins primers; Alba Roca i Elisabeth Bataller, violins segons; Natan Paruzel, viola; Hannah Freienstein, violoncel; Mario Lisarde, violone; Marina Durany, traverso solista; Pere Saragossa, oboè solista i Dani Espasa, clave i director. 

Què: Concerts bachians. 
Quan: el dilluns 11 de febrer a les 20:00 (concert de 70 minuts sense pausa).
On: al Palau de la Música. 

Més informació

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El Macba exhibeix l'obra de l'artista alemanya Charlotte Posenenske
Imatge il·lustrativa
El Barcelona Dibuixa torna a promoure la creativitat i la creació per a totes les edats
Imatge il·lustrativa
La nova exposició de la MAPFRE posa el focus en els artistes que van utilitzar el pastel
Imatge il·lustrativa
La Universitat de Barcelona impulsa una jornada de trobades divulgatives
Imatge il·lustrativa
Un vídeo mostra com s'ha de dur a terme una autoexploració mamària i denuncia la censura
Imatge il·lustrativa
Pau Vallvé repassa la història per fer una crida a les mobilitzacions socials
Imatge il·lustrativa
L'únic camí per fer una gran feina és estimar el que fas
Imatge il·lustrativa
Un cicle de la Filmoteca recupera films que han estat amagats durant anys