Olot està preparada per tornar a tremolar. El dijous 25 d’abril arrenca l’onzena edició del Sismògraf, que acabarà el diumenge 29, coincidint amb el Dia Internacional de la Dansa. Amb gairebé una cinquantena d’espectacles i artistes d’arreu del món: des de França, Regne Unit i Suïssa, fins al Quebec, Brasil i Israel, bona part de la seva programació estarà dedicada als coreògrafs, ballarins i ballarines nascuts durant els anys 90. Una generació, a més, plena de noms femenins, alguns dels quals seran presents al festival, que també inclou propostes en clau de gènere.

El paisatge de la Garrotxa serà l’escenari de danses de tots els estils, però també d’activitats lúdiques i educatives per a tots els públics, oferint novetats com L’itinerari amb bicicleta, amb què el dissabte 27 al matí faran tres parades a tres espectacles. Pedalegem per 14 de les propostes que ens hi esperen.


1. Ballar és cosa de llibres, P. Faura & C. Solwat & J. Vaquero.
(A la Sala el Torín, el dijous 25 d’abril a les 18:00)
Un espectacle on un llibre es pot convertir en la teva parella de ball o en el teu acompanyant. Descobrir el plaer de ballar llegint, de llegir mentre ballem, de ballar allò que llegim o llegir allò que ballem.


2. Picnic on the moon, A. Moya & J. Godino, The Backyard.
(Al Teatre principal d’Olot, el divendres 26 d’abril a les 17:00 i a les 18:00)
Què passaria si el sol no fos el sol, i la brisa no fos la brisa? I si es tractés tan sols d’un joc d’aparences? I si fóssim els titelles d’un nen que juga innocentment? Com seria fer un pícnic a la lluna? Picnic on the Moon explora el contrast entre la realitat aparentment perfecta i un interior desert.


3. No sin mis huesos, Iron Skulls Co.
(A la Plaça Major, el divendres 26 d’abril a les 17:30)
És una peça de dansa que commemora el quart centenari de la mort de Miguel de Cervantes. Iron Skulls Co revisa la biografia de l’escriptor i s’inspira en la seva història i el context sociopolític de l’Espanya del siglo de oro, marcada per la religió i l’exèrcit. Els fantasmes i els pensaments obsessius van adquirir un paper fonamental en la vida de Cervantes, especialment durant la seva estada a Alger. Iron Skulls Co ens proposa reflexionar sobre el procés d’un soldat frustrat que va aconseguir transformar l’energia negativa en creació artística, i que va passar de soldat ras a escriptor, convertint-se en un dels personatges més importants de la història universal de la literatura.


4. Conseqüències, Cia Moveo.
(Al Passeig d’en Blay, el divendres 26 d’abril a les 18:15)
Una proposta irònica i simpàtica sobre la possibilitat d’estar desubicat, desfasat, d’anar tard pel món, i sobre les conseqüències que se’n deriven. Un espectacle per a tots els públics que explora, mitjançant el moviment, les relacions entre realitat i ficció en la nostra vida quotidiana i en aquests temps accelerats en què vivim.


5. Erritu, Kukai Dantza.
(Al cràter del volcà Montsacopa, el divendres 26 d’abril a les 22:30)
Erritu és una composició coreogràfica i coral que neix de la voluntat de reflexionar sobre els rituals. Un grup de ballarins i una coral projecten la mirada el moviment i la veu cap a certs rituals tradicionals que han perdurat fins als nostres temps. Vestigis d’altres èpoques que, malgrat tot, encara ens segueixen oferint un cert sentit de comunitat.


6. Loin, La Débordante Compagnie.
(Al passeig de Sant Roc, el dissabte 27 d’abril a les 9:00)
Loin és una proposta coreogràfica per a cinc ballarines, una cantant i una gran profunditat de camp. Vistos de lluny, els cossos destaquen sobre el paisatge. La imatge és borrosa, però de mica en mica se’ns van acostant. Sembla que es poden arribar a copsar millor els seus moviments. Les siluetes es perfilen. I el paisatge es transforma al seu voltant. Algunes ballarines progressen més de pressa que d’altres, s’aturen, i aleshores avancen de nou. S’amalgamen, fan pinya, es donen suport, però de cop i volta se separen i tornen a la individualitat.


7. Meeting Point, Ertza.
(A l’esplanada de l’antiga estació, el dissabte 27 d’abril a les 10:00)
Dos joves del mateix país però de ciutats molt allunyades s’han conegut a l’altre extrem del planeta, i han descobert com els camins de la vida de vegades s’encreuen i provoquen que ja no puguem seguir sent qui érem. Meeting point és una peça de dansa que parla sobre els llocs on es troba la gent, les circumstàncies d’aquestes trobades, els mars i oceans que de vegades cal creuar, el temps i, concretament, el temps que de vegades cal esperar.


8. Cinc minuts de dansa.
(A la plaça Rector Ferrer, el dissabte 27 d’abril a les 11:15 i a les 16:45)
Un grup de ballarins i ballarines del Conservatori Superior de Dansa de l’Institut del Teatre interpretaran peces de cinc minuts pel centre de la ciutat. Aquesta proposta respon a la voluntat de l’Institut del Teatre de facilitar als seus estudiants la incorporació al món professional.


9. Hippos, Zum-Zum Teatre / Quim Bigas.
(A la plaça Major, el dissabte 27 d’abril a les 12:00)
És un espectacle de dansa que parla dels estereotips, les aparences i la màscara. En un món on conviuen quotidianament els animals i les persones, ens acostem a uns hipopòtams que agafen el camí del mig. Són persones disfressades i mimetitzades en l’animal que porten al damunt? O bé són hipopòtams que es busquen dins els individus que hi posen el cos?


10. Indala, David Vento.
(A la plaça Major, el dissabte 27 d’abril a les 17:00)
Indala és un recorregut escènic cap als rituals de l’ésser humà en les seves formes primitives i contemporànies. Mostra la influència d’aquests rituals en la transmissió de missatges socials i polítics, i aprofundeix en l’ésser humà com a animal racional, lliure i polític, per tal d’arribar a l’autèntic animal ritual.


11. A risas, The Jokerz.
(A la plaça Major, el dissabte 27 d’abril a les 17:00)
Els intèrprets són joquers i juguen amb els rols socials, els inverteixen i experimenten amb la por, la ira, l’amor, el seny o la bogeria. La personalitat i el comportament social són col·locats cap per avall per mostrar tot allò que no es pot arribar a veure enmig de la penombra. El món al revés per mostrar-ne el revers.


12. Torus, Humanhood.
(Al Teatre Principal d’Olot, el dissabte 27 d’abril a les 20:30)
Torus és una figura circular popularment coneguda com a “dònut”, una forma geomètrica que es troba arreu de la natura. La companyia Humanhood ha pres aquesta forma tridimensional com a punt de referència d’un espectacle per a cinc ballarins que explora els processos dels sistemes dinàmics des del ritme i la interconnexió dels cossos. La base fonamental de tot plegat és el ritme. Els ballarins es converteixen en un organisme en moviment, en una entitat autònoma en constant evolució.

13. D-Construction, Compagnie Dyptik.
(Al passeig d’en Blay, el dissabte 27 d’abril a les 22:30)
Sis ballarins protagonitzen la revolta dels pobles, aquells escenaris en què homes i dones s’uneixen per desafiar el poder i construir un ideal, emancipar-se. Aquesta peça és un cant artístic a les revolucions, al poder que les masses poden proporcionar als individus, a la força dels moviments i a l’alliberament dels cossos.


14. Habiter Sa Mémoire, Caroline Laurin-Beaucage.
(Al passeig d’en Blay, el dilluns 29 d’abril a les 9:30)
Ballar en una caixa sense parets durant quatre hores. Aquesta és la proposta de Caroline Laurin-Beaucage a Habiter sa mémoire, una revisió de les obres que ha anat realitzant al llarg de la seva carrera professional. Als espectadors se’ls convida a reunir-se al voltant d’aquesta singular caixa escènica. Tot plegat transcorre en un espai obert i, al mateix temps, delimitat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa