Si la ciència forma part de la vida, per què no l’explorem pam a pam? La Universitat de Barcelona ja està preparada per rebre, el divendres 17 de maig de 9:00 a 14:00, tots els curiosos que vulguin aprendre més i més sobre les branques que neixen d’aquesta disciplina. Durant tot el matí, hi haurà activitats pràctiques de tota mena perquè ens puguem vestir de científics per un dia: des de demostracions d’investigadors en directe fins a tallers i jocs. Fem un recorregut per catorze de les (moltes) propostes que ens hi esperen:

Foto: Universitat de Barcelona


1. Cèl·lules mare, cultius i aplicacions.
Les cèl·lules mare, tal com indica el seu nom, poden donar lloc a qualsevol tipus de cèl·lula especialitzada del cos humà. Els estudis amb aquestes cèl·lules desperten molt interès perquè poden ajudar-nos a entendre com funcionen algunes malalties, generar noves cèl·lules sanes o testar medicaments. En aquest taller aprendrem què és un cultiu cel·lular, com es manipulen aquestes cèl·lules als laboratoris i quines aplicacions pot tenir la recerca en cèl·lules mare.

2. Com avaluem la contaminació de l’aigua?
Per protegir el medi ambient dels efectes de la contaminació humana, necessitem conèixer primer l’efecte tòxic sobre els éssers vius de tots els compostos químics que aboquem. Això s’aconsegueix mitjançant una sèrie de proves molt estandarditzades i reconegudes internacionalment, que ens permeten quantificar de manera objectiva i precisa la toxicitat de qualsevol substància. En aquest taller et mostrarem com s’utilitza la llentia d’aigua per avaluar la toxicitat dels contaminants de l’aigua per a les plantes aquàtiques.

3. Constel·lacions en 3D.
Quan mirem el cel de nit, podem agrupar les estrelles formant figures. Les diferents estrelles que formen una constel·lació, encara que ho sembli, no estan situades a una mateixa distància, sinó que poden estar molt allunyades les unes de les altres. També poden tenir diferents colors depenent de la seva temperatura, ser més brillants o menys i ser més grans o més petites. En aquesta activitat construirem una constel·lació en tres dimensions, tenint en compte tant la posició com la distància de les estrelles que la formen. La constel·lació que prendrem com a mostra és la d’Orió, que prové de la tradició grecoromana, és molt coneguda per la seva grandària i es pot veure molt bé en el cel de l’hivern.

4. Descobreix la fonètica forense: a quin personatge famós s’assembla la teva veu?
Saps què és la fonètica? És la ciència que analitza la veu de les persones. Té diferents aplicacions pràctiques, com la fonètica clínica o la fonètica forense. La fonètica forense permet descobrir els autors d’un crim. En aquest taller aprendrem quina és la tasca que duen a terme els fonetistes forenses gràcies a un programa informàtic que permet comparar veus. A partir de comparar la veu de les persones participants amb altres veus (tant veus de personatges famosos com veus sintètiques), determinarem quina semblança hi ha entre elles i aprendrem a treballar i a interpretar els LTAS, els gràfics que s’obtenen com a resultat d’aquesta comparació.

5. Drosophila: una mosca per a la ciència.
Drosophila melanogaster, també coneguda com la mosca de la fruita, és un dels organismes model més utilitzats en el camp de la genètica i la biologia del desenvolupament. En aquesta activitat utilitzarem lupes binoculars per observar els diferents estadis del cicle de vida de les mosques, diferenciar entre mascles i femelles, i observar diferents soques mutants.

6. Endolla el teu cervell!
El cervell humà és un òrgan format per milions de cèl·lules: les neurones, que es comuniquen entre si mitjançant impulsos elèctrics. Quan mesurem l’activitat elèctrica del cervell, obtenim un patró d’ones cerebrals que depenen de l’activitat que s’està duent a terme en aquell moment. En aquest taller podrem veure les nostres ones cerebrals mesurades amb la tècnica de l’encefalograma, i podrem posar a prova les habilitats mentals que s’utilitzen habitualment en els experiments de ciència cognitiva.

7. Els sentits i l’alimentació.
Vols descobrir què és la cuina tecnoemocional, la sensometria i el paladar mental? Les tendències actuals en les ciències de l’alimentació s’orienten cap als conceptes de nutrició, alimentació i cuina moleculars, que integren les bases nutricionals i fisicoquímiques dels aliments. En aquest taller experimentarem, a través de petites demostracions de tast, olfacció, color i textura, com les característiques organolèptiques i el nostre cervell influeixen en l’elecció dels aliments que consumim i, per tant, condicionen la nostra alimentació i salut.

8. Explorant els riscos naturals a la ciutat.
Les inundacions són el risc natural que produeix més danys i víctimes mortals al món. Però, què en sabem de les inundacions? Són freqüents al nostre territori? Quines en són les causes? I les conseqüències? En aquest taller trobarem les respostes experimentant amb la pluja en diferents escenaris d’una maqueta. Els assistents hi podran fer ploure i observar què passa en funció del tipus d’urbanització que hi ha. Així, aprendran com funciona una conca hidrogràfica, com s’estudien i gestionen aquests fenòmens i la importància dels avenços tecnològics i científics.

9. L’arqueologia, una eina per conèixer la societat.
Podem saber com vivien els nostres avantpassats? Molts dels espais on vivim avui en dia ja eren habitats des de la prehistòria. Llavors, encara no existia l’escriptura, de manera que les restes que hi ha als jaciments són l’única font d’informació d’èpoques passades. Més tard, les societats van adoptar l’escriptura, però l’arqueologia continua sent una eina valuosa per conèixer-les, ja que sovint ens explica allò que no està escrit. En aquest taller aprendrem com funciona la recerca arqueològica, quins són els mètodes que permeten fer deduccions a través de restes, quines són les restes que trobarien de la nostra societat els arqueòlegs del futur i quines deduccions podrien fer de la nostra manera de viure.

10. La ciència que s’adquireix a la cuina.
La cuina es pot definir com l’art i la tècnica de preparar aliments per al consum de les persones. Al mateix temps, també és un àmbit transdisciplinari que permet aprendre sobre química, nutrició, educació, física i història dels aliments. En aquest taller aplicarem el mètode científic per analitzar la nostra alimentació i coneixerem què es necessita per mantenir una vida saludable.

11. Què són, per a què serveixen i com es dispersen les llavors?
Hi ha moltíssims tipus de llavors: de més grosses o de més petites, llises o rugoses, dures o toves, i cadascuna té característiques diferents. En aquesta activitat entendrem què són les llavors, per a què serveixen (contenen l’embrió, el qual dona lloc a plantes senceres) i com es dispersen. Mentre que n’hi ha algunes, com el coco, que es dispersen per l’aigua, d’altres les dispersa el vent, les formigues o els ocells i mamífers. L’aire també pot ser un bon sistema de dispersió, com passa en les sàmeres. Altres tipus de llavors, en canvi, no es dispersen i es queden al costat de la planta mare. Fins i tot hi ha casos en què les llavors germinen quan encara estan dins del fruit.

12. Salut mental positiva i autocura: com més em cuido, més bé em sento!
La salut mental positiva contribueix al benestar i a la salut general de les persones. L’autocura és el conjunt de pràctiques que, pot dur a terme una persona per incrementar el seu benestar i la seva salut mental positiva. En aquest taller farem una aproximació a aquests conceptes a través d’exercicis per tal de potenciar la salut mental positiva, aprendre a fer l’autocura i descobrir la relació bidireccional entre dos conceptes: «com més em cuido, més m’estimo» i «com més m’estimo, més em cuido».

13. Tècniques de fotografia científica i forense.
La fotografia consisteix en el procés de capturar imatges mitjançant la llum. Però quins són els elements que ha de tenir una fotografia per ser considerada científica? En aquest taller descobrirem com les tècniques de fotografia científica i forense de documents tenen com a objectiu principal reproduir fidelment les característiques d’un objecte per fixar-ne l’aparença visual en un moment determinat i sota unes condicions establertes, evidenciar qualitats que queden ocultes a la llum visible o a les possibilitats de l’observació a ull nu, o referenciar-ne atributs significatius que calgui assenyalar especialment. Descobrirem tècniques de presa d’imatges en espectre no visible, il·luminacions forenses, fotomicrografia i processament traçable d’imatges digitals.

14. Viatge sonor a la prehistòria.
Les societats prehistòriques ens han deixat representacions de les seves creences, a través de les pintures que es poden observar a coves de tot el món. Sovint aquestes pintures ens donen informació sobre creences i cerimònies, però què sabem sobre la música d’aquestes societats antigues? Existia alguna relació entre el so i la pintura? En aquest taller ens aproparem a la música prehistòrica de forma didàctica i participativa. Coneixerem totes les disciplines involucrades en l’arqueoacústica, descobrirem quin és el so que feien els instruments musicals antics i podrem, fins i tot, fabricar-ne un.


Vídeos de l’edició de l’any passat:


Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa