La vida, l’educació, els aprenentatges varien amb el temps, avancen i s’adapten a les necessitats de cada moment i així ho ha de fer el llenguatge i el nostre enfocament. Per això, per adaptar el nom dels centres als nous ensenyaments que imparteixen, la Universitat de Barcelona ha apostat per aquesta adaptació i ha tirat endavant el canvi de denominació de dos dels seus centres, les antigues Facultat de Biblioteconomia i Documentació i Facultat de Filologia, que durant els darrers anys ja han ampliat la seva oferta formativa amb diversos ensenyaments en l’àmbit de la comunicació, un sector a l’alça i en el qual cada cop més apareixen nous perfils professionals.


Aquesta adaptació ha portat al naixement de la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals i la Facultat de Filologia i Comunicació.

Foto: Universitat de Barcelona – Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals


Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals

L’antiga Facultat de Biblioteconomia i Documentació forma, des de 2012, professionals del sector audiovisual, –especialistes en producció, direcció, guió, fotografia o postproducció–, investigadors en mitjans i perfils orientats a la creació i la gestió de continguts en línia als estudis de Comunicació Audiovisual i als màsters de Gestió de Continguts Digitals i Humanitats Digitals. La construcció d’un plató i un estudi de so i a la incorporació de professionals en actiu com a professorat són els principals nous recursos que ho han fet possible, així com les pràctiques obligatòries a empreses del sector audiovisual.

La incorporació del concepte Informació és una clara adaptació a l’actualitat, en què, cada vegada més, es gestiona informació en forma de dades (textuals, numèriques, sonores o gràfiques), que després es materialitzen en objectes documentals. Per aquest motiu, des de fa anys es parla de ciències de la informació (information sciences). Amb tot, i com indica el degà Miquel Térmens, “no significa una renúncia a les nostres arrels”.


Facultat de Filologia i Comunicació

El canvi de nom de l’antiga Facultat de Filologia té la seva raó principal en la voluntat de recollir millor el conjunt d’ensenyaments que imparteix el centre, així com les competències associades a aquests ensenyaments i els perfils professionals per als quals es capacita l’alumnat. A més, “El nou nom palesa l’aposta decidida per enfortir la tradició amb la modernitat que constitueix el nostre projecte de futur”, senyala el degà Javier Velaza.

A més dels graus en estudis anglesos, literaris i altres especialitats consolidades com les filologies catalana, clàssica i hispànica, des del curs 2011-2012, s’hi imparteix el grau de Comunicació i Indústries Culturals i, des del 2014-2015, el màster de Comunicació Especialitzada, que proporcionen als estudiants les capacitats necessàries per desenvolupar professions relacionades amb els diversos àmbits de la comunicació:

Àmbit tècnic: realització, so, postproducció, disseny gràfic.
Àmbit organitzatiu: consultor de comunicació, responsable de comunicació institucional o empresarial.
Àmbit de creació de continguts: guionistes, periodistes, reporters gràfics o creadors de continguts web.

El centre s’ha adaptat a la transversalitat i als requeriments d’aquests ensenyaments dotant-se tant de l’equipament tècnic necessari i incloent als plans docents un ampli programa de pràctiques externes en mitjans de comunicació, productores musicals i audiovisuals i empreses del sector de les indústries culturals.

Foto: Universitat de Barcelona – Facultat de Filologia i Comunicació

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa