Foto: ROH / Catherine Ashmore

El Gran Teatre del Liceu acull aquest desembre les representacions de les òperes Cavalleria Rusticana i Pagliacci, de Pietro Mascagni i Ruggero Leoncavallo, respectivament. Sortegem una entrada doble per a la funció del dijous 12 de desembre a les 20h. Per participar-hi només cal enviar un mail (amb el títol de les obres) a [email protected]* abans del 6 de desembre. La guanyadora és Mireia Robla.


Descobrim 14 detalls de la vida dels compositors i d’aquest programa doble, mentre escoltem com Luciano Pavarotti interpretava l’ària Vesti la Giubba, del primer acte de Pagliacci.


1. Pietro Mascagni, compositor de Cavalleria rusticana, va néixer a Liorna, a la Toscana, el 7 de desembre de 1863 i va morir a Roma el 2 d’agost de 1945. Ruggero Leoncavallo, autor de Pagliacci, va néixer a Nàpols el 23 d’abril de 1857 i va morir a Montecatini Terme, a Pistoia, el 9 d’agost de 1919.

2. L’obra dels dos compositors s’emmarca en el verisme, la darrera escola operística del segle XIX, que retrata principalment la duresa de la vida diària dels estrats més desafavorits de la societat italiana després de la reunificació. Un dels grans representants d’aquest corrent va ser Giacomo Puccini.

3. Cavalleria rusticana i Pagliacci són dues òperes diferents i se sostenen per si soles, però una durada semblant, una localització gairebé que coincideix, el mateix nombre de personatges, que l’acció passa per un triangle amorós impossible amb una resolució sagnant i la tradició, que ja és centenària, ha establert que, als teatres, es representin seguides, cosa que les ha convertit en un dels programes dobles més carismàtics de l’òpera.

4. L’estrena absoluta de Cavalleria Rusticana va ser el 17 de maig de 1890, al Teatro Constanzi de Roma i a Barcelona, el 9 de maig de 1891, al Gran Teatre del Liceu. Pagliacci, es va estrenar el 21 de maig de 1892 al Teatro dal Verme de Milà, i a Barcelona el 25 de gener de 1895, al Gran Teatre del Liceu.

5. Pagliacci és la història d’una companyia de còmics que va pels pobles del sud d’Itàlia. Una infidelitat descoberta per atzar acaba en un dolorós assassinat damunt l’escenari.

6. Els personatges principals de l’òpera de Mascagni són Santuzza, una jove camperola (soprano), Turiddu, un jove soldat (tenor) i Lola, una dona casada que manté una relació amb Turiddu (mezzosoprano).

7. Cavalleria rusticana és una història d’infidelitats darrere la densa ombra moral de la religió que acaba amb un duel d’honor a ganivetades.

8. Els personatges principals de l’òpera de Leoncavallo són Canio, cap de la companyia (tenor), Nedda, actriu de la companyia i esposa de Canio (soprano) i Tonio, un pallasso enamorat de Nedda (baríton).

9. Les dues òperes retraten personatges de carn i ossos que viuen, ploren i riuen com les persones normals i tenen comportaments que no estan determinats pel destí ni cap altra força superior, sinó per l’instint, la ràbia i el dolor.

10. Gràcies a les coincidències entre les dues òperes, el director d’escena del muntatge que arriba al Gran Teatre del Liceu, Damiano Michieletto, tracta el doble programa com dues òperes connectades en l’aspecte històric i també en el desenvolupament escènic: mentre transcorre l’acció de la Cavalleria rusticana, es va preparant l’arribada de Pagliacci, i alguns personatges de la primera encara volten per escena quan comença la segona, com si, malgrat ser independents, passessin al mateix lloc i al mateix temps.

11. El muntatge de Michieletto trasllada l’acció de tots dos títols a la Itàlia més popular de finals del segle XX: l’òpera de Mascagni es desenvolupa en un entorn urbà i rural, amb un exterior auster de poble, i un interior que és una panificadora que substitueix el celler de la versió original; la de Leoncavallo transcorre en un indret que podria ser un centre cívic, o una escola de poble, amb tres àmbits: un petit teatret, un gimnàs i un camerino.

12. Un dels moments musicals més memorables de Cavalleria rusticana és el duet Ah! Lo vedi, que canten Turiddu i Santuzza al primer acte, que reprèn els motius melòdics de la introducció. També és especialment conegut l’intermezzo, un interludi instrumental d’una bellesa corprenedora que presagia el final tràgic i que va ser popularitzat gràcies a la seva inclusió a la tercera part de la trilogia El Padrí, dirigida per Francis Ford Coppola.

13. A més de la conegudíssima ària Vesti la giubba, un dels moments musicals clau de Pagliacci és el pròleg, en què el tenor canta Si può? Si può? i recorda al públic que els actors, més enllà dels personatges, tenen sentiments i que aquest és el fons de la representació.

14. Aquest muntatge, produït per la Royal Opera House, va guanyar el Premi Laurence Olivier al millor espectacle operístic de 2016 i porta de nou al Liceu l’aclamat tenor Roberto Alagna, en el doble paper de Turiddu i Canio.

Foto de Xavi Aragonés, guanyador del sorteig d’una entrada doble per a una de les funcions de «Doña Francisquita» al Gran Teatre del Liceu


Cavalleria Rusticana i Pagliacci, al Gran Teatre del Liceu

Cavaleria Rusticana: Òpera en un acte de Pietro Mascagni sobre un llibret de Giovanni Targioni-Tozzetti i Guido Menasci.
Pagliacci: Òpera en dos actes de Ruggero Leoncavallo sobre un llibret escrit per ell mateix.

Direcció musical: Henrik Nánási

Direcció d’escena: Damiano Michieletto

Funcions:
5 de desembre (dijous) a les 20h.
7 de desembre (dissabte) a les 20h.
9 de desembre (dilluns) a les 20h.
10 de desembre (dimarts) a les 20h.
12 de desembre (dijous) a les 20h.
13 de desembre (divendres) a les 20h.
15 de desembre (diumenge) a les 18h.
16 de desembre (dilluns) a les 20h.
18 de desembre (dimecres) a les 20h.
19 de desembre (dijous) a les 20h.
21 de desembre (dissabte) a les 20h.
22 de desembre (diumenge) a les 18h.

Cavalleria rusticana: 1 h i 10 min.
Pausa: 30 min.
Pagliacci: 1 h i 10 min.

Durada total aproximada: 2 h i 50 min.
(45 minuts abans de l’inici de totes les funcions, al Foyer té lloc una sessió informativa gratuïta amb la informació bàsica de l’òpera així com un resum argumental.)

Repartiment de Cavalleria rusticana:
Santuzza:
Elena Pankratova (5, 9, 13, 16, 18 i 21 de desembre)
Oksana Dyka (7, 10, 12, 15, 19 i 22 de desembre)

Lola: Mercedes Gancedo

Turiddu:
Roberto Alagna (5, 9, 13 i 18 de desembre)
Teodor Ilincai (7, 10, 12, 15, 19 i 21 de desembre)
Martin Muehle (16 i 22 de desembre)

Alfio:
Gabriele Viviani (5, 9, 13, ,16, 18 i 21 de desembre)
Ángel Ódena (7, 10, 12, 15, 19 i 22 de desembre)

Mamma Lucia:
Elena Zilio (5, 7, 9, 13, ,16, 19 i 22 de desembre)
María Luisa Corbacho (10, 12, 15, 18 i 21 de desembre)

Repartiment de Pagliacci:
Nedda:
Aleksandra Kurzak (5, 7, 9, 13, ,16 i 18 de desembre)
Dinara Alieva (10, 12, 15, 19, 21 i 22 de desembre)

Canio:
Roberto Alagna (5, 9, 13 i 18 de desembre)
Marcelo Álvarez (7, 10, 12, 15, 19 i 21 de desembre)
Martin Muehle (16 i 22 de desembre)

Tonio:
Gabriele Viviani (5, 9, 13, ,16, 18 i 21 de desembre)
Ángel Ódena (7, 10, 12, 15, 19 i 22 de desembre)

Beppe: Vicenç Esteve

Silvio:
Duncan Rock (5, 9, 13, 16, 18 i 21 de desembre)
Manel Esteve (7, 10, 12, 15, 19 i 22 de desembre)

Amb l’Orquestra Simfònica i el Cor del Gran Teatre del Liceu.


* Les dades que ens faciliten els participants seran incorporades a la base de dades de Catorze amb la finalitat d’enviar-los per correu electrònic el nostre butlletí setmanal.

Foto: ROH / Catherine Ashmore


Foto: ROH / Catherine Ashmore


Foto: ROH / Catherine Ashmore

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa