Retrat de Wolfgang Amadeus Mozart realitzat per Barbara Krafft (detall), 1819. Foto: Viquipèdia / Wikimedia Commons


El Gran Teatre del Liceu acull durant els mesos de febrer i d’abril les representacions de l’òpera La clemenza di Tito, de Wolfgang Amadeus Mozart. Sortegem una entrada doble per a la funció del dijous 27 de febrer a les 20 h. Per participar-hi només cal enviar un mail (amb el títol de l’obra) a [email protected]* abans del 20 de febrer. (La guanyadora ha estat Esther Rufián.)

Descobrim 14 detalls de la vida del compositor i d’aquesta obra, mentre escoltem com Joyce Didonato n’interpreta una de les àries més conegudes, Parto, ma tu ben mio.


1. Wolfgang Amadeus Mozart va néixer el 27 de gener de 1756 a Salzburg i va morir el 5 de desembre de 1791 a Viena. El compositor, un dels més coneguts i destacats de la història de la música occidental, va tocar tots els gèneres musicals de la seva època i, malgrat que va morir amb només trenta-cinc anys, va deixar un amplíssim catàleg de composicions, entre les quals 22 òperes.

2. Mozart va escriure La Clemenza di Tito mentre encara treballava en la composició de La flauta màgica i abans de la de la cèlebre Missa de Rèquiem en re menor.

3. La Clemenza di Tito va ser un encàrrec de l’empresari Domenico Guardasoni per a la coronació de Leopold II d’Àustria com a rei de Bohèmia. Per això, el llibret de l’òpera retrata un model de sobirà recte però generós i que té un desenllaç feliç.

4. L’estrena absoluta de La clemenza di Tito va ser el 6 de setembre de 1791 al Teatre Nacional de Praga. A Barcelona, el 14 de desembre de 1963, al Gran Teatre del Liceu.

5. Els personatges principals d’aquesta òpera són Tito Vespasiano, emperador de Roma (tenor), Vitellia, filla de l’emperador destronat Vitellio (soprano) i Sesto, amic de Tito enamorat de Vitellia (originalment concebut per a un castrato, actualment l’interpreta una mezzosoprano).

6. La Clemenza di Tito és una història de passions creuades, gelosia i lleialtat. L’emperador Tito es compromet amb una reina egípcia i Vitellia, que vol casar-se amb ell, duta per l’odi i la gelosia demana a Sesto, enamorat d’ella, que assassini l’emperador malgrat que són amics. Tito canvia d’idea i sol·licita la mà de Servilia, però quan ella li confessa el seu amor per Annio, decideix retirar-se. Finalment, Tito proposa matrimoni a Vitellia, però ja és massa tard per aturar la conspiració que ella mateixa ha ordit.

7. El muntatge que arriba al Liceu va estrenar-se al Festival d’Art Lyrique d’Aix-en-Provence l’any 2011 i té una posada en escena sòbria i monumental, amb el segell de qualitat de Sir David McVicar, responsable d’altres muntatges com Andrea Chénier (temporada 2017/18) i La traviata (temporada 2014/15).

8. Els primers biògrafs de Mozart explicaven que aquesta òpera havia sigut composta en menys de tres setmanes, inclús van arribar a escriure que en divuit dies, però actualment aquesta dada no es considera provada.

9. Un dels moments més emotius de l’òpera té lloc durant el segon acte en l’ària Deh per questo istante solo, en què un Sesto penedit demana al seu amic Tito, a qui ha traït, que recordi l’origen de la seva amistat.

10. El repartiment que interpreta La clemenza di Tito està integrat per veritables especialistes en rols mozartians com Paolo Fanale, Myrtò Papatanasiu, Carmela Remigio i Stéphanie D’Oustrac, que debuta al Liceu en el paper de Sesto.

11. L’òpera no va rebre una bona acollida del públic a la seva estrena. Segons sembla, el rei Leopold no apreciava especialment l’estil d’òpera alemany, i que la seva dona, Maria Lluïsa, va arribar a referir-s’hi com a “porcheria tedesca” (una “porqueria alemanya”).

12. Malgrat aquestes opinions, l’òpera va gaudir de prou bona salut quant a representacions, sobretot a Alemanya. Després d’aproximadament 1810, però, va caure un oblit relatiu fins que va recuperar-se a mitjans del segle XX, moment des del qual es considera una de les obres mestres de Mozart.

13. La clemenza di Tito és la darrera òpera de Mozart i, musicalment, apunta al futur i contribueix a la comprensió del camí que va seguir la música després de la seva mort.

14. Una de les intèrprets del paper de Servilia és la soprano tarragonina Sara Blanch, que lany 2016 va guanyar el quart premi del Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas, a més d’obtenir els premis a la millor cantant espanyola i catalana, i el de millor intèrpret de sarsuela. Blanch va debutar al Gran Teatre del Liceu amb Thaïs (temporada 2016/17), i hi ha tornat amb L’italiana in Algeri i L’enigma di Lea (temporada 2018/19).

Amer Curto i la seva acompanyant, guanyadors del sorteig d’una entrada doble per a una de les funcions d’«Aida» al Gran Teatre del Liceu



La clemenza di Tito, de Wolfgang Amadeus Mozart.

Òpera seria en dos actes sobre un llibret de Pietro Metastasio i Caterino Mazzolà.

Direcció musical: Philippe Auguin.

Direcció d’escena: David McVicar.

Funcions:

19 de febrer (dimecres) a les 20 h.
20 de febrer (dijous) a les 20 h.
22 de febrer (dissabte) a les 20 h.
23 de febrer (diumenge) a les 17 h.
25 de febrer (dimarts) a les 20 h.
27 de febrer (dijous) a les 20 h.

17 d’abril (divendres) a les 20 h.
26 d’abril (diumenge) a les 18 h.
28 d’abril (dimarts) a les 20 h.
29 d’abril (dimecres) a les 20 h.

Primera part: 1 h.
Pausa: 30 min.
Segona part: 1 h.

Durada total aproximada: 2 hores i 30 minuts.
(45 minuts abans de l’inici de totes les funcions, al Foyer té lloc una sessió informativa gratuïta amb la informació bàsica de l’òpera així com un resum argumental.)

Repartiment:

Tito Vespasiano:
Paolo Fanale (19, 22, 25 i 27 de febrer i 26 i 28 d’abril)
Dovlet Nurgeldiyev (20 i 23 de febrer i 17 i 19 d’abril)

Vitelilla:
Myrtò Papatanasiu (19, 22 i 25 de febrer)
Vanessa Goikoetxea (20, 23 i 27 de febrer i 17 i 19 d’abril)
Carmela Remigio (26 i 28 d’abril)

Servilia:
Anne-Catherine Gillet (19, 20, 22, 23, 25 i 27 de febrer)
Sara Blanch (17, 26, 28 i 29 d’abril)

Sesto:
Stéphanie D’Oustrac (19, 20, 22, 23, 25 i 27 de febrer i 26 i 28 d’abril)
Maite Beaumont (17 i 29 d’abril)

Annio: Lidia Vinyes-Curtis
Publio: Matthieu Lécroart
Lentulo: David Greeves


Amb l’Orquestra Simfònica i el Cor del Gran Teatre del Liceu.


* Les dades que ens faciliten els participants seran incorporades a la base de dades de Catorze amb la finalitat d’enviar-los per correu electrònic el nostre butlletí setmanal.


La Clémence de Titus de Mozart – Festival d’Aix-en-Provence 2011 © Pascal Victor/artcompress


La Clémence de Titus de Mozart – Festival d’Aix-en-Provence 2011 © Pascal Victor/artcompress


La Clémence de Titus de Mozart – Festival d’Aix-en-Provence 2011 © Pascal Victor/artcompress

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa