Mutare SOS

Els museus i un nou model de turisme sostenible

14 propostes de Mutare SOS de la Fundació Carulla

| 03/06/2020 a les 16:02h
Especial: Educació
Arxivat a: Sala d'estar, educació, Mutare SOS, Fundació Carulla, museus
Davant la profunda transformació social que estem vivint, toca també repensar la relació dels museus amb el turisme. Si fins ara aquest ha estat  fonamental per la seva sostenibilitat econòmica, quin paper ha de jugar-hi en la nova situació? Els museus han de seguir enfocant-se com a producte turístic? És compatible amb el seu compromís ambiental? Aquestes són algunes de les preguntes que han sorgit durant el segon taller Mutare SOS de la Fundació Carulla, amb els ponents Rafael López-Mónne, geògraf, fotògraf i professor a la URV, i Gonzalo Gil, responsable de Drac Actiu i sotsdirector de suport i innovació a INEF Lleida. Del debat col·lectiu amb diferents agents del sector, en destaquem aquestes catorze idees.
 

Foto: Alicia Steels



1. La normalitat era el problema. Cal un canvi de paradigma!

2. El repte és l'emergència climàtica. Qualsevol acció ha d'anar enfocada en aquest sentit. 
 
3. Ens haurem de moure menys però caminar molt: descobrim el nostre entorn!

4. El museu no ha de ser una atracció turística, sinó un element de transformació social. 

5. No parlem de turistes: parlem de visitants! Cal pensar en projectes que siguin d'interès per a tothom.

6. El museu ha d'aconseguir refer llaços i reconstruir comunitats. Que sigui un lloc on relacionar-nos i tornar-hi sovint perquè hi passen coses. 

7. La prioritat no han de ser les peces del museu, sinó els relats que hi ha al darrere i els seus significats. 

8. La cultura ha de ser el motor a partir del qual construir. La necessitem més que mai!

9. Els museus han d'activar els valors del territori amb enfoc educatiu. O en sortim amb cultura i educació, o no en sortim! 

10. Seria bo traspassar els murs del museu: la natura, com un valor del nostre patrimoni. Gaudim-ne!

11. Es necessiten proporcions i quantitats adequades, fugir dels grups multitudinaris.

12. Del museu n'hem de sortir també amb vivències i sensacions. No sols visitar-lo, sinó estar-hi i viure'l.

13. Caldrà treballar en xarxa i amb complicitat amb els diferents agents culturals i socials de la zona. Cocreem!

14. Activem les antenes per buscar i donar veu als i les artistes del territori. Amb risc i imaginació!


Mutare SOS s'estructura en diversos cicles de tallers en línia. En el primer, dedicat a com es pot transformar la societat des dels museus, la Fundació Carulla torna a cridar a la participació dels agents culturals, educatius i socials per a la sessió prevista per al 9 de juny a les 16 h (us hi podeu inscriure aquí). El segon cicle de Mutare SOS, que tractarà sobre les necessitats i oportunitats dels creadors i creadores culturals, serà a finals de juny i durant el juliol.
 

COMENTARIS

ELS MUSEUS
AnònimMONTSERRAT, 09/06/2020 a les 17:15
+0
-0
AGRAIRIA QUE NO DEMONITZESSIU ELS TURISTES
Alsa turistes també els hi g agrada la cultura.. soc guia turistica i faig molts grups, de francesos sobretot, que son AMICS DELS MUSEUS i nenen molt d0'interés i volen explicacions d'alt nivell i no les "anecdotetes" que moltes vegades expliquen les monitores dels museus
llavors a aquets "turistes" com els hem de considerar???

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
La Universitat de Barcelona impulsa un programa de trobades divulgatives virtuals
Imatge il·lustrativa
El festival Barcelona Novel·la Històrica arriba a la seva vuitena edició
Imatge il·lustrativa
La Fabra i Coats ofereix un programa públic d'activitats relacionat amb les seves exposicions
Imatge il·lustrativa
WusMed reuneix dues metodologies en una formació en línia
Imatge il·lustrativa
«Hem de treballar com si creguéssim en el futur: si no, tancaríem la paradeta i avall»
Imatge il·lustrativa
La Diputació de Barcelona estrena una visita virtual a l'edifici dissenyat per Gaudí
Imatge il·lustrativa
Un videoclip mostra allò que experimentem quan nedem
Imatge il·lustrativa
Una campanya del govern alemany encoratja els joves a quedar-se a casa per frenar el coronavirus