La feina o la vida

Almenys que portin bata

Un uniforme senzillet podria ser un aliat a l’hora de corregir diferències socials

| 01/06/2016 a les 02:43h
Especial: La feina o la vida
Arxivat a: Cambres pròpies, La feina o la vida

Pinké


Els uniformes et fan por (i la impunitat, més). Si fa vint-i-tants anys t’haguessin dit que arribaries a defensar-los (o a considerar-ne les virtuts en lloc d’atacar-los d'entrada), t'ho hauries pres com un pronòstic de mal gust. Però fa vint-i-tants anys no tenies fills, ni la responsabilitat d’educar-los en la igualtat, ni et tocava omplir i buidar tres rentadores al dia. Val a dir que llavors tenies més neurones i més despertes, o sigui que potser és ara quan estàs equivocada.

“Quan veig els modelets diaris que porten les nenes de la classe de la meva filla gran, amb sabates a joc amb el vestit i amb clips i amb mil i una filigranes, penso que les escoles que fan posar uniforme potser no estan tan malament”, et comenta una mare de dues princesetes.

Si tots els alumnes van vestits igual, les nenes cursis no poden rivalitzar a veure qui porta més farbalans i la canalla pija no pot riure’s dels companys que gasten roba de marca no-t’hi-fixis. Se’ls suprimeix part de la pròpia individualitat, però la part més superficial.

Segurament no cal arribar a l’extrem d’implantar l’uniforme, però sí que trobes imprescindible que s’hagi de portar bata. I coneixes escoles que, en nom d’una llibertat mal entesa (o subornades per algun fabricant de detergent), han eliminat fins i tot l’obligatorietat de la bata. Els nanos només se la posen a l’hora de plàstica, i encara gràcies. Jerseis i pantalons arriben a casa fets un desastre.

“Els nens tenen dret a elegir lliurement la roba que es posen, sense coaccions de cap mena”, llegeixes en un al·legat contra els uniformes a les escoles. Caram. Tu no et vesteixes com vols, sinó com pots. Et cau la bava amb les revistes de moda, però si et compressis el que hi surt hauries de demanar un crèdit i sobreviure de l’aire.

Que potser els menors d’edat tenen dret a elegir lliurement si van a l’escola, o si fan els deures, o si mengen carn o peix per dinar? Doncs no veus per què han d’elegir la roba que porten. Un uniforme senzillet, unisex, igualador per definició, podria ser un aliat a l’hora de corregir diferències socials, de lluitar contra el consumisme i de centrar l’atenció dels nens durant les hores lectives en allò que realment importa. A sobre, no haver de discutir als matins per qüestions d’indumentària infantil seria una benedicció.

Però dius tot això amb la boca petita. Perquè si et llegeix l'amic anarquista ja no et dirigirà la paraula mai més. I perquè sí, d'acord, la policia és un servei públic i tal i tal, però què hi farem, és superior a tu: els uniformes sempre et faran por.
 

COMENTARIS

No m'agraden els uniformes
placi, 01/06/2016 a les 16:00
+7
-1
Prefereixo la pluralitat, la diferència i la multiculturalitat. Reconec que els uniformes sempre m'han fet por, jo he portat de petita. Els detesto.
a favor
Anònim, 01/06/2016 a les 17:56
+6
-2
Tens tota la raó. El dilema de cada mati quina roba ens posem i per que no está neta aquella samarreta que me la volia posar avui....que si això queda be o no....
Soc dels 'no guais'
Carolina BP, 01/06/2016 a les 20:27
+6
-2
Fa molt temps que en reivindico les avantatges. Pero si, gracies a dir el que penso en referencia als uniformes m'ha fet ingressar al grp dels"no guais". Que hi farem! Per mi si. Uniformes escolars, unisex, comodes, de colors alegres, i baratets.
tots iguals????
Anònim, 01/06/2016 a les 20:52
+4
-2
Les diferencies socials no es resolen amb la roba ni les aparences....la roba,com tot,s ha aprendre a cuidar i respectar
Les bates no tapen les diferencies
Carme Cols Clotet, 01/06/2016 a les 22:01
+3
-0
La bata generadora d’uniformitat

La bata ha estat el símbol i representant de la funció de l’escola durant molts anys. Una escola uniforme, on no hi cap la diversitat. Una escola que tapa,..
Hi ha molt per obrir un bon debat i els comentaris ja recullen algunes idees de fons interessants.
"Que potser els menors d’edat tenen dret a elegir lliurement si van a l’escola, o si fan els deures, o si mengen carn o peix per dinar? Doncs no veus per què han d’elegir la roba que porten. Un uniforme senzillet, unisex, igualador per definició, podria ser un aliat a l’hora de corregir diferències socials, de lluitar contra el consumisme i de centrar l’atenció dels nens durant les hores lectives en allò que realment importa. A sobre, no haver de discutir als matins per qüestions d’indumentària infantil seria una benedicció."
No estic gens d'acord en aquest plantejament.
La lluita pel consumisme s'educa en el si de la família...
Fa molts anys que vaig escriure algunes reflexions, potser pot aportar alguna cosa


Sí, no i el contrari
Anònim, 01/06/2016 a les 22:52
+4
-0
Sempre troben coses per diferenciar-se i rivalitzar amb la resta, i a la vegada semblar com els altres. Si hi ha uniformes, es fixen més en el mòbil o en la motxilla o en si porten allò o allò altre o si s'han tallat els cabells així o de l'altra manera. Sempre en troben, de motius per posar-s'hi amb els companys que semblen diferents o per assemblar-se als companys més "guais".
D'acord
Pessics de vida , 01/06/2016 a les 23:08
+0
-1
Soy de los "si" a los uniformes, igualan a los alumnos. Pero ... no tan cursis, más acorde con el tiempo que vivimos.
A favor.
Esther Ribera, 02/06/2016 a les 06:04
+0
-0
Penso exactament igual que tu, Eva.
Les desigualtats socials no es combaten amb un uniforme
Juanamari, 02/06/2016 a les 08:02
+0
-0
No estic totalment en contra dels uniformes, poden estar bé!, però de cap manera comparteixo l'opinió, de què si els alumnes utilitzen uniforme, conseqüentment, s'erradiquen les desigualtats socials! De cap manera!

D'acord
Núvol , 02/06/2016 a les 09:13
+1
-0
La societat actual és consumista i etnocentrista
Els drets dels MEUS fills estan per sobre dels altres. Abans la gent demostrava el seu poder amb un cotxe, una caseta etc....ara ho fan mitjançant els fills i no és pot rebatre de cap manera. Sóc pediatra i ho visc cada dia. Som molt egoistes,no hi ha solidaritat ni generositat. L'escola com a transmissora de valors ho té molt complicat...
Per tant uniforme o xandall o bates SI per acabar amb aquest concurs de modelets que hem de patir cada dia!!
No estic d'acord!!!!
Anònim, 02/06/2016 a les 10:15
+2
-0
Les diferencies socials existeixen i son reals. És feina molt important dels pares explicar-li als nostres fills que no tothom té el mateix nivell de vida , que no totes les famílies tenim les mateixes prioritats encara que tinguem els mateixos ingressos i que els companys a l'escola com a la vida els a de valorar pel que son no pel que tenen... Portar uniforme és enmascarà una realitat que tard o d'hora es trobaran els nostres fills!!!!
Ni bates ni uniformes!
Eva Hernández Ventura, 02/06/2016 a les 12:19
+0
-0
Totalment d'acord amb Si,no i el contrari.
A un nen el podem aconsellar a l'hora de vestir, que es vesteixi adequadament a l'estació de l'any o l'activitat que toqui a l'escola però trobo que tenir estil propi és el més important i els hem de deixar fer la seva.
Triar-li escola, l'alimentació, que practiqui esport, o fer o no els deures no és el mateix, forma part de l'educació. I a vegades no mengem el que ens agradaria, sino el que hi ha.
Si. A favor
Ft, 02/06/2016 a les 23:23
+1
-0
Potser perquè tinc familia anglesa i passo molt de temps al Regne Unit l'uniforme em sembla normal. Aquí és simplement obligatori i te una funció, com diu l'autora de l'article, igualadora entre tot l'alumnat. Sempre m'ha fet gràcia la posició anti perquè generalment es corresponia amb persones que es definien d'esquerres, o directament comunistes. Cap problema si no fos perquè els països que admiraven - Cuba com a exemple prototípic- feien servir uniforme a l'escola. Mala sort.
Durant el franquisme l'uniforme tenia una funció, l'anulació de l'individu. En democràcia però, en te un altre, especialment en un món embogit de consumisme.
A favor
Anònim, 03/06/2016 a les 09:34
+0
-0
Jo estic d'acord amb els uniformes, mes comode i menys mals de caps.
D'acord
Anònim, 04/06/2016 a les 08:00
+0
-0
Vaig portar uniforme a l'escola. Al matí no havies de dedicar ni un minut a pensar què et posaries. Tothom era igual i tots anàvem ben vestits. A batxillerat, l'uniforme ja no es portava: aleshores van emergir grans diferències. Jo mateixa, tenia poca roba i havia de fer equilibris per anar variant.
Uniformes i tant que sí
Silvia de Sitges, 06/06/2016 a les 21:40
+0
-0
L'uniforme en el cas de la meva filla d' onze anys resulta que està encantada. Ella mateixa ha deduït que li estalvia molts mals de cap! El porten fins a quart de la ESO i ningú no sembla traumatitzat. Poden concentrar-se en altres coses.
M'encanten els teus articles, Eva