Música

Què volen aquesta gent?

Encara no ben despert,/ ja sent viva la trucada/ i es llança pel finestral

Especial: Efemèride
Arxivat a: El piano, cançó, Maria del Mar Bonet
Escrita per Lluís Serrahima i amb música de Maria del Mar Bonet, la cançó Què volen aquesta gent (1968) està inspirada en una història real llegida al diari Tele/eXpres. Una notícia breu explicava com la policia va entrar a casa dels pares del madrileny Rafael Guijarro per registrar-la, ja que sospitaven de les seves activitats marxistes. Quan el noi va veure que el buscaven, va saltar per la finestra.

Tot i que aquesta cançó va conèixer la censura, ha servit per assenyalar i retratar la repressió franquista.


De matinada han trucat,
són al replà de l'escala,
la mare quan surt a obrir
porta la bata posada.
Què volen aquesta gent
que truquen de matinada?

"El seu fill, que no és aquí?",
"N'és adormit a la cambra,
què li volen, al meu fill?"
El fill mig es desvetllava.
Què volen aquesta gent
que truquen de matinada?

La mare ben poc en sap
de totes les esperances
del seu fill estudiant,
que ben compromès n'estava.
Què volen aquesta gent
que truquen de matinada?
 
Dies fa que parla poc
i cada nit s'agitava.
Li venia un tremolor
tement un truc a trenc d'alba.

Encara no ben despert,
ja sent viva la trucada
i es llança pel finestral
a l'asfalt d'una volada.
Què volen aquesta gent
que truquen de matinada?

Els que truquen resten muts,
menys un d'ells –potser el que mana–
que s'inclina al finestral,
darrere xiscla la mare.
Què volen aquesta gent
que truquen de matinada?

De matinada han trucat,
–la llei una hora assenyala–
ara l'estudiant és mort,
n'és mort d'un truc a trenc d'alba.
Què volen aquesta gent
que truquen de matinada?
 

Contingut relacionat

Imatge il·lustrativa
23/10/2020
Imatge il·lustrativa
22/10/2020
Imatge il·lustrativa
21/10/2020

COMENTARIS

Què volen aquesta gent?
Clea, 28/04/2016 a les 02:33
Molt interessant
+125
-6
Fa gairebé cinquanta anys que escolto aquesta cançó, I sempre m'emociono. Punyent testimoni d'un passat encara no resolt. La memòria històrica és fonamental per poder per construir un futur millor. Gràcies per aquest record. És un plaer gaudir de la cultura servida amb tanta cura i encert com ho fa Catorze14.
Canço per no oblidar
Anònim, 28/04/2016 a les 08:01
+52
-4
Es.una canço que aquells temps ens va marcar molt.
I ata wuan la sento encara tinc prll de gallina
Ens emocionem al escoltar-la
M. Dolors Toldrà, 20/11/2016 a les 19:37
+27
-3
La música es bonica. La M. Mar Bonet va marca amb una generació, ella el Ll.Llach i en diria uns quands més. No hem vull deixar ningú.
Cançó per la memòria
Pau UR, 20/11/2016 a les 20:47
+22
-1
Que no ens vensi l'oblit.
Rafael Guijarro i Enrique Ruano
Jordi Serra, 20/11/2016 a les 22:59
+6
-0
Què volen aquesta gent?
UNA MARE., 21/11/2016 a les 00:36
+15
-0
Una cançó quen recorda un temps passa't en qun no hi havia llibertat, però si molta repressió.
Que volen aquesta gent
Anònim, 22/11/2016 a les 15:12
+7
-0
Els joves deuen coneixer eixa realitat que vivien i sofrien aquells que feien coses per recuperar les llibertats. La canço es reflexe d' eixa realitat.
Sense perdo.
Anònim, 23/11/2016 a les 13:43
+4
-3
No oblidem i no perdonarem mai, passi el que passi.
Recods
Salud, 30/03/2017 a les 10:17
+6
-0
Els pels com escarpies. Records de lluita contra el franquisme.
Preciosas
Javier Pérez, 31/03/2017 a les 13:59
+12
-0
Preciosa Canción y preciosa Mª del Mar, recuerdo verla en un pequeño local de Valladolid durante la transición, cuando te contaban un poco lo que decía y entre un poco de francés y un poco de español ibas pillando lo que decía, pero ni siquiera eso era necesario, transmitía todo sentimiento. Que no vuelvan nunca a ninguna parte esos monstruos de madrugada...
M'emociona
Josep Bonnín, 27/04/2019 a les 20:48
+3
-0
Cada vegada que l'escolt m'emociona. Forma part de la meva vida. Un gran referent.
que volen aquesta gent que truquen de matinada.....
assun gilabert, 28/04/2019 a les 12:42
+2
-0
recordem....que no s ens oblidi ! m emociono sempre.
Fa plorar
Nuska, 01/05/2019 a les 14:16
+2
-0
Una canço amb lletra molt clara dels crims que van cometre el franquisme.Tristesa en el cor.
Que volen aquesta gent
Anònim, 01/05/2019 a les 23:17
+2
-0
És la cançó molt bonica i tant Maria del Mar Bonet com Lluís Llac sempre amb cantat en català i grans cançons com aquesta i mai s'han traduït i han tingut molt èxit.Ara no trucant de matinada ho fan a la llum del dia
Que volen aquest gent
Joana lozano, 02/05/2019 a les 15:03
+3
-0
El meu pare el van venir a buscar la policia a les "10 del vespre" abans de anar a dormir per "propaganda ilegal" 1961.
Ho vàrem fer devant dels tres nens petits 7 anys 6, i 4, Jo tenia 6 anys.