Coses així

El símptoma de la felicitat

Atacar la frivolitat per sistema em sembla una reacció frívola, valgui la redundància

Si no fos

| 22/05/2017 a les 13:52h
Especial: Coses així
Arxivat a: Cambres pròpies, coses així

Foto: Elizabeth Pfaff

 


"La frivolitat em permet viure", diu i repeteix la narradora i dramaturga Yasmina Reza. Hi ha pensat força: “Podria escriure milers de pàgines a favor de la frivolitat, hi crec molt. Em refereixo a la frivolitat autèntica, no pas a la futilitat. La vida és més lleugera si un va ben vestit i ben pentinat. A mi la frivolitat em salva, i soc conscient que dir això és molt antifilosòfic”.
 
Fa uns quants hiverns, la mare de Reza es va trencar dues vegades el coll del fèmur. “Cada vegada que vaig anar a veure la meva mare a l’hospital la vaig trobar impecablement maquillada i arreglada –va explicar la dramaturga a Barcelona–. Defenso la frivolitat, tant física com mental, mentre sigui possible”. Segons ella, que va d’antiintel·lectual i aposta per la sàtira de l’intel·lectualisme imperant, “les dones intel·ligents són capaces de parlar amb la mateixa seriositat de Spinoza i, mig minut després, d’un pintallavis”. L'escriptora defineix la frivolitat com "l'escuma de la intel·ligència". Poca broma.
 
Atacar la frivolitat per sistema em sembla una reacció frívola, valgui la redundància. Certa dosi de frivolitat és necessària per anar empenyent els dies. La frivolitat no només rima amb la felicitat, sinó que n'és un símptoma: els capricis frívols són els primers que desapareixen del mapa quan el dolor ens ennuega. Quan no se'ns acudiria triar un pintallavis ni comprar-nos un vestit ni fer cap d'aquelles coses que podem fer els dies diguem-ne normals. Els dies en què som feliços sense saber-ho.
 
L'excés de transcendència és perillós. Si ens aboquem al cent per cent a buscar el sentit de la vida (o a constatar que en té més aviat poc, de sentit), el suïcidi potser ens acabarà semblant una alternativa raonable. Ens cal el foc, però també el joc. Ens cal la veritat, però també l'alegria. El joc sense foc ens empobreix, però el foc sense joc ens crema.
 
Dijous passat mentre em dutxava vaig fer allò tan típic de llegir l'etiqueta del pot de xampú, i em va sorprendre la següent inscripció: "Hay cosas más importantes en la vida que tu pelo, pero es un buen lugar para comenzar". Vaig aplaudir l'estratègia comunicativa: amb permís de la presbícia, tots acabem llegint la lletra petita del pot de xampú. Hauria aplaudit encara més que el text fos en català, però això ja són desitjos d'un altre planeta. En qualsevol cas, quina sort que de tant en tant ens preocupin coses poc importants com la suavitat dels cabells o el color del pintallavis.
 

COMENTARIS

Encertat
Anònim, 15/08/2016 a les 08:45
+21
-2
Com sempre, molt encertada la teva reflexió. Totalment compatible la frivolitat amb qualsevol altra manera de fer i de ser.
Escribir por escribir
Anònim, 15/08/2016 a les 11:11
+1
-12
Lo que es realmente frívolo es justificar la frivolidad porque rima con felicidad.


Genial
Vlctur, 15/08/2016 a les 11:28
+2
-0
Genial !
A l'anònim de les 11:11
Glòria Soler, 15/08/2016 a les 12:13
+5
-1
Només una pregunta: saps llegir?

L'Eva no ha defensat la frivolitat perquè rimi amb felicitat.
Sobre las rimas
Anònim, 15/08/2016 a les 15:59
+4
-4
"La frivolitat no només rima amb la felicitat, sinó que n'és un símptoma: els capricis frívols són els primers que desapareixen del mapa quan el dolor ens ennuega. "
Sí. Sé leer
A l'anònim de les 15:59
Glòria Soler, 15/08/2016 a les 18:48
+3
-0
L'Eva ha comentat que frivolitat rima amb felicitat, no l'ha defensat per això. L'ha defensat per motius molt més profunds i gens frívols.

Spinoza mola
Anònim, 16/08/2016 a les 09:10
+18
-1
Soc esteticista, frívola i vaig fer carrera de filosofia i ciencies abans de dedicar me a l' estètica. Només vull dir que estic plenament d'acord en l'article. Moltes dones superem moltes angoixes comprant un pintallavis fúcsia o vermell ferrari. El més important és tirar endavant, que prou ens costa.
molt bo
Anònim, 16/08/2016 a les 22:38
+2
-1
ESTIC MOLt d'acord.
Menuda tonteria
Anònim, 17/08/2016 a les 07:44
+5
-7
Yo creo que a la tal sra.Reza le producía alivio ver a su madre arreglada o pintada estando convaleciente en el hospital porque así se hace ver que no pasa nada como técnica de despiste...me gustaría saber si a la madre le apetecía realmente pintarse o simplemente se dejaba llevar ( sospecho que esto último). Me viene a la mente el cuento del rey desnudo que pasea por las calles y los súbditos aplauden su vestimenta. Algo así de tonta es la frivolidad, la gente te la aplaude porque esta bien vista pero es todo una gran mentira compartida no convence a nadie.
Creo que cuando alguien la usa en los malos momentos viene a ser como un movimiento superfluo e inútil que realmente no sirve para nada.
La frivolidad para mi es síntoma de sociedad con sobreabundancia y vacua y nada feliz pero si muy muy tonta. Frivolidad es París Hilton. La madre de Reza se deja maquillar por agradar pero me huele que se la trae floja le debe preocupar mas su dolor o poder volver a caminar.
No estoy nada de acuerdo con Eva que sea síntoma de felicidad.
El símptoma de la felicitat
Uska Ballester , 17/08/2016 a les 11:37
+4
-0
La frivolitat com a símptoma... M'encanta!
Els dies que som feliços sense saber-ho...
Ben trobat, Eva; molt ben trobat.
Com sempre.
Gràcies per escriure.
Et llegim amb ganes.
Valenta com sempre
Sara Bagés, 17/08/2016 a les 12:05
+5
-2
I que pesat haver-se de justificar sempre perquè t'agraden certes coses frívoles, que no la presumpció o el què diran, la llibertat de viure la bellesa i el "savoir faire". Filosofia i "couture" , literatura i Chanel. Hem de tenir sempre mal gust? Ja n'hi ha prou de pecats!
Completament d'acord
Ester Pérez, 17/08/2016 a les 19:20
+4
-2
M'agrada pintar-me les ungles. És una frivolitat, ho se. Però tot i així confessaré que prefereixo arribar tard a una cita que sortir amb les ungles mal pintades. I si, com diu l'anònima esteticista és una manera de ser forta i tirar endavant, per això entenc perfectament a la mare de la Reza.
Molt bon escrit Eva, i molt encertat, felicitats.
Genial
Valeria, 17/08/2016 a les 21:12
+6
-0
El artículo me parece muy bueno y estoy de acuerdo en todo. En especial me ha encantado esta frase: "El joc sense foc ens empobreix, però el foc sense joc ens crema", aunque con permiso de la autora, lo mejor para mí, es la frase de la etiqueta del champú: ¡¡¡absolutamente genial!!! No hay como tener una perspectiva saludable de las cosas...
L'escuma de la intel·ligència
Melissilem, 18/08/2016 a les 10:01
+6
-3
M'ha agradat molt l'article, el subscric de dalt a baix i m'agradaria explicar-li a "menuda tontería" que no ha entès res de res. La meva mare té 89 anys i s'arregla cada dia per sortir al carrer, el dia que deixi de fer-ho em preocuparé molt perquè sé que això és un símptoma de les seves ganes de viure.

La vida no té més sentit perquè ens hi capfiquem. M'enacnta la definició de Yasmine Reza de la frivolitat com "l'escuma de la intel·ligència" perquè crec que la gent que és intel·ligent té capacitat per gaudir de la frivolitat sense deixar de ser-ho.
frivolitat
Anònim, 18/08/2016 a les 15:45
+1
-0
Que alguns no es vulguin enganyar. Tots en som de frívols, de tant en tant tots en som.
Frivolitat necessària
Anònim, 21/08/2016 a les 23:56
+1
-2
Com es diu de gaudir d, un partit de futbol mentres mig món pateix de gana. Guerres, fam, maltractes, desastres naturals....penso que la frivolitat, passotisme i relativitzar els problemes ens ajuda a viure en aquest món cada cop més complexe...i com deia ma mare, píntate cuando más jodida estés, porque será cuando más lo necesites...
Estrategies
Anònim, 12/12/2016 a les 06:53
+2
-0
Petits detalles supeflus que en ajuden a caminar. Cada persona busca com fer-ho. M'encanta l'article
Un altre vermell frívol
patri, 25/05/2017 a les 06:41
+2
-0
Gràcies Eva. Aquest article teu m'ha fet venir al cap l'excel.lent obra de Delibes amb títol 'Mujer de rojo sobre fondo gris'.