Música clàssica

Pau Casals: «I'm a Catalan»

La meva mare –una dona excepcional, genial–, quan jo era noi, ja em parlava de la pau

Marta Casals: «Pau Casals encara hi és»

| 22/10/2019 a les 03:24h
Especial: In memoriam
Arxivat a: El piano, música clàssica, Pau Casals
Pau Casals i Defilló va néixer al Vendrell el 29 de desembre del 1876 i va morir a San Juan (Puerto Rico) el 22 d'octubre del 1973. El violoncel·lista, director d'orquestra i compositor és un símbol de la pau i de la llibertat arreu del món. El 24 d'octubre del 1971 va rebre la Medalla de la Pau de l'ONU. Per a ell va ser tota una sorpresa, ja que hi era per dirigir-ne l'orquestra. Per tant, el discurs que escoltem i llegim va ser improvisat. El recordem revivint-lo i emocionant-nos amb El cant dels ocells.


Aquest és l’honor més gran que he rebut a la meva vida. La pau ha estat sempre la meva més gran preocupació. Ja en la meva infantesa vaig aprendre a estimar-la. La meva mare –una dona excepcional, genial–, quan jo era noi, ja em parlava de la pau, perquè en aquells temps també hi havia moltes guerres. Per això les Nacions Unides, que treballen per l'ideal de la pau, estan al meu cor. Disculpeu-me per prendre el vostre temps, però deixeu-me dir una cosa. Sóc català. Catalunya és avui una regió d'Espanya. Però què ha estat Catalunya? Catalunya ha estat la nació més gran del món. Us diré per què. Catalunya va tenir el primer Parlament democràtic, molt abans que Anglaterra. I a Catalunya hi va haver l'inici de les nacions unides. Totes les autoritats de Catalunya al segle onzè es van trobar en una ciutat de França –que aleshores pertanyia a Catalunya– per parlar de la pau. Al segle XI A favor de la pau al món i en contra de la guerra i de la inhumanitat de les guerres. Això era Catalunya. Estic molt content i emocionat de ser aquí.

Fa molts anys que no toco el violoncel en públic, però crec que he de fer-ho en aquesta ocasió. Tocaré una melodia del folklore català: El cant dels ocells. Els ocells, quan són al cel, van cantant: "Peace, Peace, Peace" (pau, pau, pau) i és una melodia que Bach, Beethoven i tots els grans haurien admirat i estimat. I, a més, neix de l’ànima del meu poble, Catalunya.



Pau Casals toca «El cant dels ocells» a La Casa Blanca el 13 de novembre del 1961:
 

COMENTARIS

Catalunya lliure.
Anònim, 22/10/2016 a les 13:33
Interessant
+57
-1
Aquest. Senyor estimava Catalunya com ningu.
Fidelitat
Jaci, 22/10/2016 a les 19:26
+26
-0
Llegir biografies i articles sobre Pau Casals ens mostra que abans que res era un home fidel a sí mateix, això va fer d'ell un home gran i, a més, un músic excepcional que no dubtava a mostrar el seu art a qui el volgués escoltar, des de la classe més alta fins a les més populars.
Us recomano una lectura: Joia i tristor; reflexions de Pau Casals, pensaments íntims i personals recollits per Albert E. Kahn,1977, editat per Antoni Bosch, ed. La darrere edició és del 2011.
Catalunya
Anònim, 22/10/2016 a les 20:41
+25
-1
Únic
No oblidem el seu discurs.
Toni D., 23/10/2016 a les 00:51
+24
-0
Es molt important el que diu en Pau Casals. Perque no em de tornar a ser la gran nacio que ell tan be descriu ?
[email protected]
Josep Maria Solans i Escola, 23/10/2016 a les 12:00
+13
-0
Respectat, admirat, estimat, per la seva pau, fonamentada en la veritat, la justícia, la llibertat,
i l'amor. Es irrenunciable la seva fermesa amb Catalunya, sempre al meu cor.
[email protected]
Josep Maria Solans i Escola, 23/10/2016 a les 12:04
+14
-0
Respectat, admirat, estimat, per la seva pau, fonamentada en la veritat, la justícia, la llibertat,
i l'amor. Es irrenunciable la seva fermesa amb Catalunya, sempre al meu cor.
Islandia
Anònim, 23/10/2016 a les 13:55
+6
-13
Al primer parlment del mon va ser a Islandia
Emocionant
Anònim, 23/10/2016 a les 19:36
+10
-1
Sempre que l'escolto sento dolça nostalgia.Es tan nostre aquest geni universal!
Valor Humano
Anònim, 24/10/2016 a les 20:01
+9
-0
Mi Respecto, y admiración, Un Gran Hombre
Pau Casals
Meritxell Bagués, 19/11/2016 a les 11:19
+8
-0
Gran artista i amant de la seva terra CATALUNYA
Pau Casals l'm Catalán
Nuria Moles, 24/12/2016 a les 11:17
+7
-0
Va parlar a la ONU i va Fer coneixa a tot el mon Catalunya
Resistent
Rosis, 29/12/2016 a les 10:17
+5
-0
La vida porta cosas fantasticas con el ser humà PAU CASALS quin gran home un de tans homes de gran vàlua
Sublim
Antoni Brugues , 29/12/2016 a les 17:12
+7
-0
Fa posar els pèls de punta
Pau Casals
Miquel Salles, 31/12/2016 a les 11:13
+4
-0
Que emocionant
Pau Casals, ÚNIC
Dionisia, 22/10/2019 a les 12:41
+0
-0
Músic extraordinari. Gran persona. Coherent amb els seus ideals i amb els seus actes. Ens calen persones d'aquesta alçària humana i intel·lectual.
Pobre home...
Music lover, 24/10/2019 a les 12:00
+0
-2
Pobre home... se’l veu ja cansadet i casi delirant. Fa bé a aprofitar el seu minut de glòria per reivindicar el seu poble. És com el clàssic pueblerino: “aprofito per a saludar la meva mare, la tieta, el veí, el quiosquero, la Mundeta, el Profe q vaig tenir al parvulari...”. En fi, algun dia entendrem q les Nacions Unides serveix per trobar la pau, unir-nos i trobar allò q tots tenim en comú com a persones, i no per separar-nos i odiar-nos per les nostres diferències.
Un mestre
Joan Cruzate Mundet., 24/10/2019 a les 21:04
+1
-0
Un gran home que va ser mestre amb tot. Compositor, Director, Soliste, ....brillantissim, un defensor de la Pau i els Drets Humans, democrata que va exiliarse fins que moris el dictador Franco, català de pedra picada i un exemple a seguir.