L’Escola de Doctorat i la Unitat de Cultura Científica i Innovació (UCC+i), amb el suport de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la Universitat de Barcelona i amb la col·laboració del grau de Comunicació Audiovisual, organitzen el III Concurs Comas i Solà de curtmetratges. La intenció és difondre i apropar al públic no especialitzat en el món de la ciència els projectes de recerca dels doctorands de la casa. Els concursants poden participar-hi fins al 22 de maig omplint un formulari al web del concurs, on també es donarà a conèixer la resolució la primera setmana de juny del 2017. Les obres s’han de penjar públicament a YouTube, poden ser de qualsevol gènere audiovisual i de qualsevol àmbit del coneixement. No poden superar els tres minuts i s’han de presentar en català, castellà o anglès, o bé estar subtitulades en qualsevol d’aquestes llengües.

Per entregar els tres premis, el jurat tindrà en compte el rigor científic dels treballs, l’esforç divulgatiu, la claredat del missatge i la qualitat audiovisual de les produccions. Els guanyadors rebran un iPad Air 2 o equivalent, una matrícula gratuïta per a qualsevol dels cursos intensius d’idiomes que organitza l’Escola d’Idiomes Moderns en l’oferta d’estiu 2017 i un lot de productes de marxandatge oficial de la Universitat de Barcelona.

Hem parlat amb dues de les guanyadores de la segona edició del concurs perquè ens expliquin què les va empènyer a presentar-s’hi, què va suposar per a les seves tesis de recerca o com s’ho van fer per explicar la complexitat dels seus treballs d’una manera entenedora. Cedim la paraula a Joanna Sierpowska, guanyadora del Premi al millor vídeo, i a Elisabet Tintó, del Premi al vídeo més original.


Joanna Sierpowska. Brain Mapping
Doctoranda del Grup de Cognició i Plasticitat Cerebral del IDIBELL, UB.


El contingut del meu vídeo

En aquest vídeo presento el meu projecte de tesi doctoral, en la qual investigo noves maneres del control intraoperatori de la parla en pacients neuroquirúrgics. Explico en què consisteix el mapatge cerebral i per què pot ajudar a disminuir els dèficits postoperatoris en aquests pacients. Esmento la teoria de la doble ruta del llenguatge, en què es recolza la metodologia del meu projecte.

L’objectiu que tenia

Em feia molta il·lusió explicar el que faig als que no es dediquen diàriament a la ciència. Em vaig imaginar com li explicaria al meu avi, per exemple. Després d’escriure moltes pàgines, vaig anar treballant dia rere dia per purificar el missatge, perquè fos interessant, s’entengués, per donar una imatge de què estem fent al grup de recerca. A més, també vaig comptar amb bona ajuda pel que fa a l’edició i a la subtitulació acompanyada d’imatges.

Què m’ha aportat participar en el concurs

Participar en el concurs m’ha motivat a seguir en la meva carrera d’investigació, perquè m’he adonat com de bé es poden aplicar els meus estudis i com poden servir als pacients. M’ha ajudat a entendre com puc explicar el que faig als meus amics i familiars. En l’àmbit professional, m’ha obert un nou punt de vista de la meva feina, sortir de les caselles del rigor científic sense perdre’l, sinó explicant les coses d’una manera més amistosa.

Animo de tot cor als concursants a participar-hi. Ha estat una manera bona i curiosa de treballar el projecte de tesi, perquè he pogut entendre els meus estudis des del punt de vista divulgatiu. També estic contenta de l’experiència amb el comitè organitzador, tant durant el procés com després de guanyar el premi.


Elisabet Tintó. ap2-hs, un gen important en el paràsit de la malària?
Doctoranda de l’Institut de Salut Global de Barcelona, UB.


El contingut del meu vídeo

He intentat resumir els punts clau de la recerca que desenvolupo, centrada en l’estudi del gen ap2-hs del paràsit causant de la malària. Aquest gen no és gaire conegut i encara està poc estudiat, però creiem que pot tenir gran importància en la biologia del paràsit i regular-ne processos clau com ara la supervivència a la febre. En qualsevol cas, encara queda molt camí al davant fins a trobar el mecanisme exacte involucrat en aquest procés. En el meu vídeo volia apropar la situació actual de la malària al públic general, perquè a vegades no s’acaba de saber quina malaltia és ni com es transmet. Quatre pinzellades: explicar què és la malària, a quins països afecta i també passar de puntetes pel meu projecte.

L’objectiu que tenia

El meu objectiu era apropar la recerca que s’està fent a Barcelona. Crec que és molt bona idea per part de la Universitat que intentin donar pes als estudiants de doctorat, és una bona iniciativa per fer-nos veure que estem duent a terme projectes importants per a la nostra carrera personal i també de portes enfora. La divulgació et motiva a portar al públic general la teva recerca. El doctorat el fas per a tu, però realment has de tenir clar que també ho fas perquè avanci el coneixement de la malaltia.

Què m’ha aportat participar en el concurs

Fent el vídeo veus que s’està fent recerca molt xula en àmbits molt diferents. Les xerrades i els concursos també van bé per aprendre dins del món de recerca perquè cada projecte és un món. M’agrada bastant la divulgació, perquè vas més enllà del laboratori. A més, arran del concurs vaig conèixer altres certàmens que s’organitzen des de la Universitat, en què llavors em van proposar de participar-hi.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa