Els llibres de fotografia any rere any van guanyant força i presència. Avui en dia, encara que ens trobem enmig de l’era digital, se’n produeixen, compren, venen, intercanvien i col·leccionen més que mai.

Fenomen Fotollibre és el títol de l’exposició que trobarem en dues seus: la del CCCB (fins al 27 d’agost) i la de la Fundació Foto Colectania (fins al 25 de juny). Les dues institucions s’han unit per homenatjar el fotollibre, amb el repte d’apropar-lo a un públic més ampli. Són nou els comissaris internacionals que, a través de set apartats temàtics, ens n’acosten l’essència.

Ens apropem a l’ànima d’aquesta exposició a través d’un recull de 14 declaracions i amb 14 de les imatges que hi trobarem.


1. Vicenç Villatoro (director del CCCB): “És una exposició excepcional, amb dues seus, la de Foto Colectania i la del CCCB, que es poden llegir independentment. És d’aquells casos en què u més u és igual a u. I és un u més complet.”

De la secció “La biblioteca és el Museu” Manuel Álvarez Bravo Los agachados (Els ajupits), 1934 Gelatina de plata, còpia moderna, 20×25 cm Archivo Manuel Álvarez Bravo, S.C. (Mèxic)



2. Vicenç Villatoro: “Al CCCB normalment tenim un tema tractat de formes diferents. Ara, tenim un format que abraça temes diversos. El fotollibre és una eina imprescindible per entendre els presents i futurs de caràcter social, cultural i artístics.”

De la secció “La biblioteca és el museu” Manuel Álvarez Bravo El ensueño (El somni), 1931 Gelatina de plata, còpia moderna, 20×25 cm Archivo Manuel Álvarez Bravo, S.C. (Mèxic)



3. Vicenç Villatoro: “M’he passat la vida sentint que els llibres s’acabaven. Que la paraula llibre vagi lligada a la fotografia és emocionant. La fotografia atura el temps, el fotollibre el posa en marxa.”

De la secció “La biblioteca és el museu” Henri Cartier-Bresson Simone de Beauvoir, Paris, France, 1947 Gelatina de planta, copia de los años 80, 27.7×18.6 cm © Fundación Henri Cartier-Bresson/Magnum Photos/Contacto



4. Mario Rotllant (director de FotoColectania): “Que el CCCB i Foto Colectaia col·laborin junts és un luxe i un aprenentatge continu. És bàsic que les institucions avancin juntes, per poder connectar amb la societat i fer equip.”

De la secció “La biblioteca és el museu” Gabriel Cualladó Clemente con triciclo (Clemente amb tricicle) 1958 Gelatina de plata, còpia anys 80, 36×36 cm Col·lecció Foto Colectania



5. Gerry Badger (comissari de Llibres de propaganda versus llibres de protesta): “Si no protestem, es fan coses que no reben una conseqüència.”

De la secció “Llibres de propaganda versus llibres de protesta” Frederic Lezmi #Taksim Calling Istanbul, 2013



6. Gerry Badger: “A vegades és dificil saber on acaba la propaganda, feta pel poder, i on comença la protesta, feta pels qui estan en contra del poder.”

De la secció “Llibres de propaganda versus llibres de protesta” Frederic Lezmi #Taksim Calling Istanbul, 2013



7. Martin Parr (comissari de La visió del col·leccionista. Els millors fotolllibres segons Martin Parr). “La historia de la fotografia ha estat escrita per acadèmics que no han entès fins a quin punt els fotollibres han estat importants per als fotògrafs.”

De la secció “La visió del col·leccionista. Els millors fotollibres segons Martin Parr” Owen Simmons (fotògraf desconegut) The Book of Bread (El llibre del pa) Maclaren and Sons, Londres, 1903



8. Martin Parr: “Els fotollibres són objectes que tenen la capacitat de canviar-nos la vida.”

De la secció “La visió del col·leccionista. Els millors fotollibres segons Martin Parr Heinrich Hoffmann (ed.)” Winterhilfswerk-Heftchen (Llibretes per a l’auxili d’hivern) Bild Dokumente Heinrich Hoffmann, Munic, de 1938 a c.1942



9. Horacio Fernández (comissari de la secció La biblioteca és museu): “La història de l’art del segle XX no està protagonitzada per pintors, sinó per l’art de la tècnica, per fotografies i pel·lícules, que són una continuació del passat. El fotollibre és un dels grans invents del segle XX.”

De la secció “Pràctiques contemporànies” Jana Romanova, Shvilishvili, 2015

Foto: De la secció “Pràctiques contemporànies” Jana Romanova, Shvilishvili, 2015


10. Horacio Fernández: “Durant temps els únics coleccionistes de fotollibres eren els fotògrafs que volien referents, i els servia per aprendre. Aleshores passaven coses com que un llibre editat en un lloc acabava en mans de fotògrafs que vivien a milers de quilòmetres. Ara amb internet aquestes distàncies no es noten, però abans sí.”

“De la secció Pràctiques contemporànies” Viviane Sassen, Umbra, 2015



11. Horacio Fernández: “La història de la fotografia depèn d’aquests llibres que ens han explicat milers d’històries. És el món. És l’experiència.”

De la secció “Pràctiques contemporànies” Laia Abril, Lobismuller, 2016


12. Moritz Neumüller (comissari general): “Hem presentat aquesta exposició en diferents formats: des d’originals fins a projectors. Hem utilitzat grans i petites escales, hem comprat segones edicions perquè cadascú les pugui fullejar.”

De la secció “Cinc aspectes dels fotollibres japonesos” Masao Horino Camera Eye x Steel Construction 1930-1931 Mokuseisha Shoin, Tòquio, 1932



13. Markus Schaden (comissari de Reading New York): “El que interessa és trobar la potència del llenguatge visual de les històries de ficció i no ficció.”

De la secció “Reading New York. Un PhotoBookStudy sobre Life is Good & Good for You in New York (1956) de William Klein.” Reading New York. Un PhotoBookStudy sobre Life is Good & Good for You in New York (1956) de William Klein Curated and compiled by Markus Schaden and Frederic Lezmi, 2017


14. Markus Schaden: “El que volem és que la gent s’emocioni. Volem reflexionar plegats.”

De la secció “Reading New York. Un PhotoBookStudy sobre Life is Good & Good for You in New York (1956) de William Klein.” Reading New York. Un PhotoBookStudy sobre Life is Good & Good for You in New York (1956) de William Klein Curated and compiled by Markus Schaden and Frederic Lezmi, 2017

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa