Discurs d'acceptació del Nobel

Bob Dylan: «Ho vaig aprendre tot a primària»

14 fragments del discurs d'acceptació del Nobel del cantautor

| 08/06/2017 a les 11:29h
Especial: Discurs d'acceptació del Nobel
Arxivat a: La butaca, Bob Dylan, discurs d'acceptació del Nobel
"Quan vaig saber que havia rebut el Premi Nobel de Literatura, em vaig preguntar exactament quina és la relació de les meves cançons amb la literatura. Volia reflexionar-hi i veure on era la connexió." D'aquesta manera va començar Bob Dylan el seu discurs d'acceptació del guardó. Parla dels seus orígens i de quines han estat les influències literàries més notables en les seves cançons i en la seva vida.


1. Algú a qui mai havia vist abans em va donar un disc de Leadbelly que incloïa la cançó Cottonfields. Aquest disc va canviar la meva vida justament en aquell moment i en aquell lloc. Em va transportar a un món desconegut. Va ser com una explosió. Com si hagués estat caminant en la foscor i de sobte la foscor s'il·luminés. Com si algú hagués posat les seves mans sobre meu.

2. Tenia una predisposició natural per a les velles balades i el country blues, però tota la resta la vaig haver d'aprendre des de zero.

3. Tocava per a un públic petit, de vegades de no més de quatre o cinc persones, en una habitació o en una cantonada al carrer. Calia tenir un ampli repertori, i havies de saber què tocar i quan tocar-ho. Algunes cançons eren intimistes, en algunes calia cridar perquè t'escoltessin.
 
4. Ja saben de què va això. De treure's la pistola i tornar a ficar-la a la pistolera. D'obrir-se camí a través del trànsit, de parlar en la foscor.

5. Quan vaig començar a escriure les meves pròpies cançons, l'argot folk era l'únic vocabulari que coneixia, i el vaig utilitzar. Però també tenia altres coses. Tenia principis i sensibilitats i una visió informada del món.

6. Ho vaig aprendre tot a primària. El Quixot, Ivanhoe, Robinson Crusoe, Els viatges de Gulliver, Història de dues ciutats i tota la resta -lectures típiques de l'escola de secundària que et proporcionen una manera de veure la vida, una comprensió de la naturalesa humana i un estàndard per mesurar les coses-. Quan vaig començar a compondre lletres vaig agafar tot això. I els temes d'aquests llibres van funcionar en moltes de les meves cançons, fos a consciència o sense tenir-ne intenció.

7. Volia escriure cançons que fossin diferents de qualsevol cosa que s'hagués sentit abans.

8. Alguns dels llibres específics que s'han quedat amb mi des de llavors els havia llegit a secundària. Vull parlar-los de tres d'ells: Moby Dick, Res de nou al front i l'Odissea.
 
9. Només veiem la superfície de les coses.

10. L'Odissea és un gran llibre els temes del qual han influït en les balades de molts compositors: Homeward Bound, Green on Grass Range, Home on the Range i en les meves cançons, també.

11. (Arran de l'Odissea) De moltes maneres, algunes d'aquestes coses també t'han passat a tu. Tu també has compartit llit amb la dona equivocada. També has estat encantat per veus màgiques, veus dolces amb estranyes melodies. També has arribat massa lluny. I també has rebut trucades properes. Has fet enfadar a qui no ho hauries d'haver fet. I has sentit que el vent tòxic, el que et bufa a la cara, no és bo.

12. L'únic que és important és que una cançó t'emocioni.
 
13. No he de saber què significa una cançó. He escrit tot tipus de coses en les meves cançons, I no em preocuparé pel que volen dir.

14. Les nostres cançons estan vives a la terra dels vius. Però les cançons són diferents de la literatura. Estan fetes per ser cantades, no llegides. Les paraules de les obres de Shakespeare estaven fetes per ser actuades a l'escenari. Així com les lletres de les cançons estan destinades a ser cantades, no a llegir-se en una pàgina. I espero que alguns de vostès tinguin l'oportunitat d'escoltar aquestes lletres de la manera en què van ser destinades a ser escoltades: en viu o en un disc.
 

Foto: Facebook: Bob Dylan

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
La Fundació Carulla impulsa un cicle de tallers en línia
Imatge il·lustrativa
Edicions Poncianes llança un butlletí digital en què poetes actuals parlen d'autors universals
Imatge il·lustrativa
El Museu de la Vida Rural i La Conca 5.1 impulsen un cicle de debats
Imatge il·lustrativa
La Fundació Cim d'Estela ofereix un casal virtual per a infants durant els caps de setmana
Imatge il·lustrativa
Si la sabata no et va bé a la sabateria, no t'anirà bé mai
Imatge il·lustrativa
Al final no ets res més ni menys que que tot el que has pensat, estimat i realitzat
Imatge il·lustrativa
Uns vídeos de Veri ens conviden a entrar en aquest paisatge
Imatge il·lustrativa
Un curtmetratge mostra l'alarmant situació que viuen els petits comerços