Catorze
Educar és l’equilibri entre exigència i amor

Fa 175 anys que a Lleida es pot estudiar magisteri. La Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social ho ha celebrat amb actes com la XII edició de les Jornades Maria Rúbies d’Innovació i Recerca Educatives, que destaquen la vellesa i la bellesa d’educar.

Recollim 14 reflexions dels qui han participat en aquestes conferències: César Bona, Gemma Ventura i representants del Col·legi Claver, de l’Escola Joan Maragall, de l’Escola Mont-Roig i de l’Escola Creu del Batlle (ZER Horta de Lleida).

Foto: Martin Gommel

1. Els mestres hauríem de preguntar als alumnes què necessiten de nosaltres. I ens hauríem de preguntar, cada dia a nosaltres mateixos, per què som mestres.

2. Rebem i ens posem tanta pressió per tenir èxit a la vida, que hem fet entendre als infants que equivocar-se vol dir fracassar. Quan és ben bé al revés: si t’equivoques, aprens.

3. Educar és un ofici vell, però cada infant és nou i cada dia és nou. Per tant, un bon mestre és algú que lluita contra les etiquetes i regala, incondicionalment, oportunitats.

4. A l’escola, igual que a la vida, no hi ha problemes, hi ha reptes. I el més important de tot és l’actitud amb què els afrontes.

5. Els pares han de saber què passa dins de l’escola, no pot ser que l’aula i la casa siguin dos mons separats. Si els pares no hi confien, que entrin i vegin què fem. Que els infants mateixos els hi ho ensenyin. Com més portes obertes hi hagi, millor.

6. Un bon mestre és algú que t’ajuda a ser més gran del que ja ets. Si es dedica a empetitir-te o a anul·lar-te, que es retiri.

7. Un mestre ha de saber mirar. Com: amb frustració perquè volia ser historiador i no mestre, o amb amor, perquè aquesta feina l’apassiona? Des d’on: amb superioritat o acompanyant-lo des del costat? Què: si és nen o nena? Si és d’aquesta o d’aquella família? Si fa anys que ho suspèn tot o si és un nen amb tota la vida al davant?

8. Educar exigeix humilitat per ser crítics amb nosaltres mateixos, per demanar perdó si carreguem el nostre mal humor als alumnes, i per deixar que altres mestres entrin a l’aula i ens diguin com podem millorar. L’orgull pot anar en contra de l’educació i hauríem de recordar que, sempre, l’objectiu i el centre de l’escola és l’infant.

9. No es tracta d’educar en l’individualisme, sinó en la individualitat.

10. Ens tocar esborrar la lluita entre l’escola tradicional i la innovació. Innovar no vol dir esborrar-ho tot i tornar a començar de zero, sinó veure què és el millor que tenim del passat i sumar-ho. Però abans d’innovar res hauríem de veure si som capaços de treballar en equip.

11. Si anem a treballar contents, rendim. Si hi anem amargats, no. I si no ens agrada gens el que fem o l’entorn, intentarem canviar de feina. Però els alumnes no tenen aquesta opció. Cal tenir present que els alumnes abans que alumnes són persones. Si no estan bé emocionalment no aprendran. Igual que si un dia no estàs bé, tampoc treballaràs bé.

12. Educar és l’equilibri entre exigència i amor.

13. Per què no intentem que als alumnes els agradi anar a l’escola? L’objectiu de l’escola és que els nens i les nenes trobin sentit a anar-hi. Per educar ens cal sobretot coherència: volem que els alumnes treballin en equip? Fem que treballin en equip. És a dir, cal que el que diem es converteixi en el que fem.

14. No estem educant els infants per al futur, sinó per a un temps més important: l’avui.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anònim a novembre 22, 2017 | 23:24
    Anònim novembre 22, 2017 | 23:24
    Molt bonic l'escrit fa pensar i moltes persones s'haurien de pensar si realment tenen vocació. I l'orgull va en contre de l'educació. Em quedo amb aixó. És una feina per gaudirla i fer gaudir

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa