L'últim metro

Contra bords i lladres

Tu ets aquesta resistència, la que fa causa pròpia de qualsevol injustícia, passi on passi

Que no sorgeixin els monstres

| 28/01/2018 a les 15:55h
Especial: L'últim metro
Arxivat a: Cambres pròpies, David Fernández, L'últim metro

Foto: Adrià Costa


Fins allà on m’arriba la memòria, mai t’he sentit alçar la veu. Al contrari: tot sovint cal parar molt bé l’orella perquè xerres fluixet, lluny de les grandiloqüències i els cops d’efecte que deuen ensenyar a les masterclasses d’oràtoria a què van assistir els que fan anar els “mirivostès” i els “ciudadanosdeapié” en els discursos buits que tant m’exasperen. En aquesta mena de societat de l’espectacle que engoleix la política, fins en temps tan difícils com els que vivim.
 
De tant en tant, d’entre aquells reguitzells de dades rigorosíssimes que els etzibes a aquells que et –ens– volen fer passar bou per bèstia grossa, se t’escapa un somriure espontani, ample i tímid, tranquil·litzador. També has serrat les dents de ràbia, davant la impunitat, la mentida i la fatxenderia d’aquells que, havent robat, somreien burletes. I sempre, sempre, en els petits gestos hi he vist una persona d’una humanitat que sobreïx.
 
T’escric això, tot esmorzant –no sóc amiga de les cartes obertes–, després de veure’t ahir al FAQs: vas aparèixer just després que aquell senyor del PP (Sergio, es deia?), esgotada la condescendència, passés als crits i als insults. Un cop més, el teu discurs va ser balsàmic. Pel que deies, per com ho deies, per la implacabilitat davant la mentida que justificava la repressió. Qualsevol repressió. Perquè vas deixar en evidència les formes testosteròniques, el salconduit de la ignorància que,  malauradament, ens hem d’empassar cada dia al carrer, als mitjans i als Parlaments. Teníem la raó contra bords i lladres, el meu poble i jo, que deia l’Espriu.
 
Et mirava, ahir, i pensava que ens fas molt de bé, a tots plegats. Quan va començar el mambo, mirava d’imaginar, d’entre tots els mals possibles,  quin seria el més dur de suportar. Innocent de mi, ni se’m va passar pel cap que el pitjor seria haver de conviure amb la mentida i, sobretot, amb la connivència de la gent davant d’aquesta mentida. Amb la manca d’esperit crític i les formes de camp de futbol. Et faré una confessió: quan ja no podia més, buscava a youtube les teves intervencions a la comissió anticorrupció i me les tornava a mirar. Ho sé, fa riure una mica. Però el cert és que em calmaven i em tornaven l’esperança i les ganes de resistir.
 
En una ocasió vaig escriure que, contra la barbàrie, ens calia una resistència forta, tendra, lúcida i universal, que no parcel·lés les causes en pròpies i alienes. Tu ets aquesta resistència: la del somriure i les dades, la que he vist plorar de cor per les dones de Kobane i posar al seu lloc a polítics i banquers, la que fa causa pròpia de qualsevol injustícia, passi on passi. La que en funció de cada moment sap distingir la persona de l’adversari polític, la que abraça quan toca i qüestiona sempre que cal. La de la sensibilitat ben entesa, sense concessions al dramatisme, que hi ha feina a fer. Molta.
 
Deies, fa uns mesos, que volent ser república, hem après a ser poble. Diria, sense por a equivocar-me, que tu hi has tingut molt a veure. Humil de mena com ets, intueixo que això que dic et farà una certa nosa, però creu-me, David: només amb els anys veurem tot el que hem après de tu. Mentrestant, gràcies, de cor, per fer d’aquest món, tan sovint inhòspit, un lloc pel que val la pena lluitar. 

COMENTARIS

Jo també
Anònim, 28/01/2018 a les 17:32
+27
-2
Jo, que no he votat mai la CUP, subscric tot el que s’ha dit del David. Ahir vaig veure FAQS i vaig tenir la mateixa sensació. El que em sap greu i no acabo d’entendre és per què s’ha tret tan poc rèdit polític d’ell, per què no està a primera línia de qualsevol partit polític, dons si no és aixï mai podran guanyar les seves, que serien les meves també, d’idees
...el meu poble... i jo
Anònim, 28/01/2018 a les 19:59
+17
-0
Des de la rigurositat i temperança del David a la exquisités mes absoluta de les paraules de la Miriam. Magnífic..., gràcies
Gracies
Anònim, 28/01/2018 a les 22:10
+5
-1
Tinc la mateixa percepció
L'has clavat
AMELIE, 28/01/2018 a les 22:21
+12
-0
Molt bé Miriam per expressar desde el cor el que inspira aquest ésser.
Si no hi fos, l'hauriem d'inventar.
Aquesta persona que ens fa tan de bé i de qui podem aprendre tan.
És un exemple per tots.
m'agradaria saber escriure com tu
Eduardo Castro, 28/01/2018 a les 22:40
+11
-0
Hola Miriam:jo tambe tinc en gran estima en David,i no crec que li faci nosa per que fins i tot els que mai alcem la veu ens agrada que la gent ens escolti i ho entengui,m'agradaria saber escriure com tu per poder fer-ho jo mateix,gracies per la teve carta.salut i lluita
Gràcies
Durtina, 28/01/2018 a les 23:33
+9
-0
Gràcies per descriure en tant d'encert el que molts veiem en el David Fernandez.
Tendressa
Tere sardá mateu, 28/01/2018 a les 23:55
+5
-0
Totalment d’acord am el q has dit, la seva mirada es bondad , dignitat i inteligencia.
Descubriment
Marysol, 29/01/2018 a les 02:15
+3
-1
Ahir a FAQS vaig descubrir al David Fernandez.
Rigorós, informat, educat...amb les idees clares. Em va semblar una gran persona
Gràcies!
T.Serra, 29/01/2018 a les 03:24
+8
-1
Gràcies Míriam per expressar en paraules més que encertades un sentiment compartidíssim d'agraïment cap a en David. És una sort i un plaer poder escoltar-lo i llegir-lo.

Ahir també vaig veure el FAQS i realment en David va entrar com una brisa suau: si jo sabés tot el que sap ell entraria a matar però ell, tot calma i amabilitat, va anar netejant l'aire de tanta mentida i merda que corria per allà.
I no deixa d'admirar-me la quantitat de cites i autors que menciona, com s'ho fot? M'imagino el seu cap com una "jukebox" de cites gegant, amb la frase apropiada sempre apunt, un geni vaja.
El poble necessita...
Anònim, 29/01/2018 a les 04:27
+5
-0
Necessita en David a primera linia, necessitem més Davids, necessitem alçar la veu. Aquesta veu grandiloqüent i verdadera!! Necessitem un David que rescati el poble aviat, que estem perdent la força!! I ensenyeu que us podem votar, que hi sereu per tot, que no ens abandonareu.
A dit.
Anònim, 29/01/2018 a les 09:31
+2
-10
Si...amb o sense rao...amb o sense ser d.un o altres...el cert es que la cup va canviar a dit un president de la generelitat escollit pel poble per un altre que complia els seus requisits fent xantatxe al govern per tenir majoria...els fets posteriors son la consequencia de aquests fets...us agradi o no...farcits ja despres amb la adequade arenga a les mases i les banderetes com arma.
Totes sou igual i mes del mateix.
PODER.
Com voleu fer un païs nou així?
Un polític de veritat, jo sempre he dit que la política tindria de ser per persones que estimin el país i sàpiguen i e tenguin el que fan.
Anònim , 29/01/2018 a les 20:28
+2
-0
Quand siguin així els nostres polítics el país rutllara.
No a polítics corruptes i només amb ganes de ser superiors.
Ben dit!
lllluís, 30/01/2018 a les 10:10
+1
-0
Gràcies Míriam per compartir sentiments que detectem comuns a molts de nosaltres.
Una abraçada farrerenca!
3%
Visca la Terra, 01/02/2018 a les 14:38
+1
-0
Una persona amb principis i que aplica els seus principis. Crec que amb un 3% de " Davids Fernandez " el mon seria la ostia.
Una abraçada
Totalment d'acord!
Anònim, 01/02/2018 a les 15:11
+2
-0
Totalment d'acord amb l'escrit de la Miriam Cano. Ja tenia jo aquesta percepció del David però em vaig acabar de reafirmar al veure FAQS. Rercordo que l'endemà li explicava al meu marit tota flipada amb la cultura i saber estar d'aquest home i que ho comentava amb els meus pares que també l'havien vist i també pensaven el mateix. Necessitem més gent com tu David! I que consti que no he votat mai a la CUP!