Foto: L’artista Jaume Plensa ha fet una obra d’art a partir de «L’Hotel París» d’Estellés Foto: Enciclopèdia Catalana



“Soc un nen del Mediterrani que no sap nedar. I aquesta contradicció alimenta la meva obra. La bellesa de l’obra d’art és en l’enigma”. Així ho explica Jaume Plensa, l’artista català amb més projecció internacional, amb una obra escultòrica que es pot veure al Millennium Park de Chicago, al Madison Square Park de Nova York, però també a Suècia, França o Alemanya, per citar-ne només alguns llocs com a mesura de la transcendència i reconeixement que té enllà de les nostres fronteres.

Escultor de llarg recorregut, Plensa (Barcelona, 1955) s’ha caracteritzat per la col·laboració amb d’altres vessants artístiques, com el teatre i l’òpera, on ha fet disseny de vestuari i escenografies. Conegut per grans escultures formades per lletres i números, també té una connexió molt especial amb la poesia –”l’art de generar silenci”, com ell mateix assegura– i, especilament, amb un dels grans poetes en llengua catalana, Vicent Andrés Estellés, sobretot des que va quedar enamorat dels versos de L’Hotel París, als anys 80.

Trenta-tres anys després, l’escultor ha recuperat aquell llibre i ha creat per a Enciclopèdia Catalana una obra de bibliòfil, enorme, de gran potència expressiva i d’un valor artístic indiscutible, on entren en diàleg dos dels més grans artistes catalans dels darrers temps. Plensa / Estellés: L’Hotel París és un llibre de tiratge limitat i numerat, que conté un gravat, 23 díptics i 6 tríptics de paper fabricat artesanalment acompanyats de sis transparències de coure. En total, s’inclouen 22 poemes estampats.

És una peça de col·leccionista, de la qual se n’han fet dues edicions: una de luxe amb 999 exemplars i una de col·leccionista amb només 75. La manera –humil, precisa i genial– que Plensa té de retre homenatge a la poesia. “Ha estat bo esperar tants anys en publicar-lo”, afirma. “Agraeixo molt la dedicació de l’editorial, perquè el llibre és d’una complexitat enorme, una capsa de luxe que remet als incunables i que gairebé sembla un llibre d’hores medieval”.


El gran material de l’art és la vida

Plensa / Estellés: L’Hotel París és, en si mateix, una gran obra d’art. “De fet, l’art escultòric i la poesia són molt semblants, perquè el gran material de l’escultura és la vida, no pas el bronze o el ferro. I l’art no ha de ser periodístic en el sentit de relatar el dia a dia, sinó que ha de captar el més profund”. I afegeix, en aquest sentit, que “no hi ha gaire poetes que tinguin aquesta aproximació tan profunda a l’ésser humà, la vida, la mort o la memòria que té Estellés. És un autor que transforma el més popular en excepcional”.

Jaume Plensa va quedar impactat pel llibre l’any 1984, quan vivia a Berlín. “Li vaig regalar a la meva companya un exemplar, amb una dedicatòria i alguns dibuixos. És un llibre molt senzill, amb poemes curts, però molt intensos, que em va fer descobrir Estellés com a un poeta extraordinari”. Una relació que es veuria reforçada per la coneixença personal. “El vaig anar a visitar i vam passar dos dies junts, fumant i bevent –recorda–. Sempre que he après molt d’algú ha estat així, mai des d’una tribuna”.

“Estellés era un home molt senzill que feia servir paraules senzilles, però que era l’autor d’una poesia meravellosa”, recalca. Des d’aleshores, Plensa sempre ha utilitzat poemes de l’autor valencià a les seves obres. “Els que ens dediquem a l’art no fem una cosa per sobre de la vida dels altres éssers humans. Ho fem des de les nostres imperfeccions”, conclou. “Per això, Estellés fa un art tan sublim. Emocionalment, em sento molt pròxim a ell i tant de bo aquesta obra ajudi a descobrir-lo”, proclama. La poesia d’Estellés ho mereix.


Jaume Plensa, al Macba el proper novembre

El Macba dedicarà una exposició a l’escultor Jaume Plensa, comissariada pel director del museu Ferran Barenblit, que s’inaugurarà el mes de novembre del 2018. “Serà interessant perquè serà una mirada al passat, sense ser una retrospectiva”, ha explicat l’escultor, qui ha anunciat que al mateix temps realitzarà al Museu Reina Sofia de Madrid un projecte específic.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Jana Coderch a febrer 09, 2018 | 19:55
    Jana Coderch febrer 09, 2018 | 19:55
    També esperarem a que s'hagi mort per valorar-lo com es mereix?

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa