Coses així

Tantes primaveres mortes

Ens sedueix perquè venim de l'hivern, com sedueix la llibertat a un pres

| 19/03/2018 a les 18:36h
Especial: Coses així
Arxivat a: Cambres pròpies, coses així

Foto: Jamwhy


"Es va acabar un altre estiu. Com si tantes tardors mortes fossin sempre la mateixa, amb aquesta mania d'anar tornant, la tardor era allí".
 
Ho llegeixo a La mort i la primavera, l'esplèndida i a estones esfereïdora (n'he entomat paràgrafs amb els ulls mig tancats, per no veure'ls del tot) novel·la de Mercè Rodoreda, editada de nou per Club Editor amb revisió i postfaci d'Arnau Pons. En subratllo paràgraf rere paràgraf ara que s'acaba un altre hivern. Com si tantes primaveres mortes fossin sempre la mateixa, amb aquesta mania d'anar tornant, la primavera és aquí.
 
La Maria confessava fa tres dimarts que intentava escriure un text bonic, amb frases sobre l'amor i la primavera i els nadons quan riuen, però que li costava perquè per la finestra li arribava un deix de dictadura. La Míriam em deia si fa no fa el mateix la setmana passada: que ella voldria escriure sobre la primavera però que se li imposava, tossuda, una realitat injusta i masclista.
 
L'any passat per aquestes dates, la Míriam parlava d'alegria i la Maria, de tulipes. Somriures i flors. I catifes verdes i felicitat sobtada, com en el conte de Katherine Mansfield titulat El gronxador: "La gent es passeja sobre l'herba, els vells peonen corbats i panteixen, endormiscats tot l'hivern llarg; els joves, tot d'una, s'agafen de la mà i fan via cap aquell paravent d'arbres a la fondalada o cap al recer d'aquell grup d'argelagues negres tocades de groc; caminen molt de pressa, gairebé corren, com si sentissin alguna mossa encantadora i perduda enmig de la brossa que els crida perquè la salvin".
 
Amb aquesta mania d'anar tornant, la primavera ens deixa clar que tant se li'n foten les nostres penes, que ella brota com cada any i que visca la vida que ens sobreviurà a tu i a mi. Potser caldria abaixar-li els fums: ens sedueix perquè venim de l'hivern, com sedueix la llibertat a un pres. I ens agrada no tant per ella mateixa com per l'estiu que promet, ens agrada com ens agraden els divendres tot i que són dies de cada dia. Despullat d'expectatives de futur, un divendres és ben igual que un dilluns.
 
El sol que escalfa sense cremar és una meravella, d'acord. Però has de saber, malparida primavera, que avui és dinou de març i ja somiem la teva esquela. Sàpigues –i presumeix-ne després, si goses– que el millor de tu arribarà quan t'hagis mort.
 

COMENTARIS

Colpidor
Paulí, 19/03/2018 a les 18:41
+12
-0
Uff...sense paraules...
Cert i...
princesa i pagesa, 20/03/2018 a les 09:54
+8
-2
... i com que tot va i ve i torna, parlarem, altra volta, de flors i de somriures.
Veritat
Kuk, 21/03/2018 a les 13:52
+6
-0
La primavera és morta quan hem perdut l'esperança de l'amor
Primavera pretenciosa
Neus lafadafespistada, 21/03/2018 a les 17:52
+5
-0
... que amb el teu primer sol i les flors que escampes, altiva, penses que regales la llum... No saps que quan passis seguiran plenes de vida les flors que, discretes, porto dibuixades a l'ànima?
Visca la primavera
Anònim, 21/03/2018 a les 20:34
+4
-0
La primavera és llum, caloreta, vida, flors de diferents olors, i ens dóna pas al tant desitjat estiu. Visca la primavera!!
La primavera
Anònim, 23/03/2018 a les 09:52
+7
-0
La natura no ens dona tregua, ella segueix amb el seu ritme marcat, som nosaltres els mortals els que ens em d'adaptar. Per molt que la volem trastocar, ella sempre guanyarà.
Primavera / Tardor
Sabina Anònim, 24/04/2018 a les 11:48
+1
-0
La Primavera és el primer anunci de la calor que arribarà aviat. El dia s'allarga poc a poc i tens més tamps de claror per passejar, llegir sense encendre el llum, seure en una terrassa i veure passar els vianants... i per pensar què faràs a l'estiu... El cel és lluminòs ! I les flors obren poc a poc les seves poncelles.
A la tardor s'escurça el dia, cauen les fulles i les que queden a l'arbre canvien el verd per color del coure i brillen amb el sol. El cel es tenyeix de colors magnífics quan el sol exhibeix els darrers raigs que regala al dia. Taronges de duferent intensitat, grocs en degradè que damunt del blau fan aparèixer el verd pal.lid!
Un airet suau però insistent, ens fa posar el gersei... Tot plegat anuncia que el fred arribarà aviat.
Primavera i Tardor són temps que obren camins cap a la calor i cap al fred!
Ens avisen i ens acompanyen a forjar expectatives, consolidar projectes, esperances noves....
Paradoja
Primavera, 22/03/2020 a les 21:41
+1
-0
La naturalessa no ens necessita, nosaltres si per aixo ens en de cuidar a nosaltres mateixos la natura ja es cuida ella
Primavera i Mort
Joan Amador, 22/03/2020 a les 23:04
+0
-0
Naturalesa sabia res no la atura canviant et transforma primavera estiu tardor ivern passant temps í temps i més temps arriba la mort res la atura
És transforma
No
Anònim, 23/03/2020 a les 06:43
+0
-0
La primavera és maca....a vegades , les circumstàncies no.
Aquesta primavera
Carme calleja, 23/03/2020 a les 10:57
+1
-0
Tant de bo la visquem com millor puguem, pero que la propera tinguem la oportunitat de fer el comentari tots i ho recordem tant sols com una maleida anecdota.
¿8?
ASUN CALLLEJA, 23/03/2020 a les 15:45
+0
-0
Bendita o no.. Primavera que como TODO te vas y vuelves.🍀8