Propostes

Masotta, el psicoanalista provocador

L'exposició «La teoria com a acció» del Macba recorre el pensament de l'intel·lectual argentí

Especial: Propostes
Arxivat a: Passadís, propostes, La teoria com a acció, Macba, Massotta

L'exposició "Oscar Masotta, La teoria com a acció"


Fins al dia 11 de setembre, Oscar Masotta, La teoria com a acció. El full de mà de l’exposició comença dient que Masotta va ser un intel·lectual. També hi ha qui l’ha descrit com un artista, per la seva implicació en el món del còmic i els happenings, tot i que ell mai no es va reconèixer com a creador d’art. Semiòleg, professor, crític. I quan va morir, Alberto Cardín, a El País, va recordar-ne la trajectòria sota el títol “Fallece en Barcelona el psicoanalista Oscar Masotta”. Psicoanalista, perquè va introduir la psicoanàlisi lacaniana a l’Amèrica Llatina i a Espanya, perquè a mitjans dels anys seixanta va deixar de banda les disciplines amb què estava connectat i va centrar la seva dedicació a difondre, ensenyar i exercir la psicoanàlisi de Jacques Lacan.


L’exposició que es pot veure al Macba és el resultat d’anys d’investigació, recopilació i estudi de material relacionat amb aquest personatge polifacètic i autodidacte que al llarg de la seva vida va defensar el pensament com a eina d’intervenció en diverses àrees del coneixement, una recerca que ha estat assessorada en tot moment per la seva filla Cloe. Un pensament flexible, el de Masotta, que relaciona disciplines i expressions que aparentment no tenen punts en comú. També va posicionar-se, dins el món de la política, com a ciutadà anti antiperonista molt crític amb l’esquerra (es considerava marxista, però deia que mai s’afiliaria un partit comunista que no veia amb bons ulls certes manifestacions artístiques d’avantguarda per la càrrega burgesa que arrossegaven) i, al seu torn, va ser durament criticat per la lleugeresa de les seves accions davant el compromís d’altres intel·lectuals amb temes de caire social, com ara la fam que es passava a l’Argentina.
 
Les peces que conformen aquesta mostra es podria dir que són els primers passos d’un arxiu fins ara inexistent sobre la incidència d’aquest incomodador i modernitzador dels cercles intel·lectuals i artístics argentins que va deixar-se seduir per la psicoanàlisi i la va predicar des de l’embranzida del seu tarannà provocador i analític.
 
En una paret gegant i en tres línies i mitja –he necessitat tres fotos apaïsades de mòbil per abastar-la– hi ha una cita de l’escriptor Jorge Lafforgue sobre qui era Masotta per al seu entorn, i ho explica a través de llibres que la gent li deixava: “Si le prestabas un libro a Masotta podría suceder: primera posibilidad, que no hubiera regreso, pues el libro pasaba a engrosar su biblioteca personal; segunda posibilidad, que con cierto esfuerzo uno consiguiese rescatarlo, pero convertido en un muestrario de subrayados, flechas, círculos, referencias en los márgenes y otros señalamientos de parecida índole; tercera posibilidad, que simplemente te lo devolviese, en cuyo caso había que desconfiar de su valor”.
 
En parlo, d’aquesta cita i de l’exposició, amb algú que em coneix bé. Li dic que si Masotta despertava tanta idolatria intel·lectual potser és perquè era més personatge que persona, que em costa admirar persones que són aplaudides, per dir-ho d’alguna manera, per guixar llibres aliens sense permís. Qui m’escolta em recorda que tinc problemes amb l’autoritat, i que la prominència cultural també pot ser llegida des del respecte cap a algú que no identifica límits a l’hora de practicar el coneixement, qüestionar-lo, reinterpretar-lo. Deixo de parlar una estona per pensar i m’adono que aquesta perspectiva també és del tot sostenible i s’encara amb la meva idea de màscara social.
 
La primera vegada que vaig entrar a l’expo de Masotta em va semblar d’una heterogeneïtat vertiginosa, per on començo, per què després d’això ve allò altre. Però en trepitjar-la per segona vegada sento la lògica que respon al que està exposat. L’homenatge és justament a la complexitat, la multiplicitat d’un ésser contracultural que, tot i els condicionants sociopolítics de l’època, va saber plantar la seva bandera on va voler i com va voler.  

L'exposició "Oscar Masotta, La teoria com a acció"

 

L'exposició "Oscar Masotta, La teoria com a acció"

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
La ciutat participa al festival amb propostes nascudes al seu Districte Cultural
Imatge il·lustrativa
El Museu de la Vida Rural inaugura una exposició sobre el fet migratori
Imatge il·lustrativa
L'Aula d'Escriptura de l'Ajuntament de Girona obre les inscripcions per al nou curs
Imatge il·lustrativa
El CosmoCaixa exposa les restes fòssils trobades als jaciments del Cerro de los Batallones
Imatge il·lustrativa
L'artista Christine Sun Kim reivindica el valor de la llengua de signes
Imatge il·lustrativa
Una animació mostra com es desfila la memòria dels qui pateixen Alzheimer
Imatge il·lustrativa
Un documental recorre la vida d'una actriu magnètica que va abandonar el cinema als 36 anys
Imatge il·lustrativa
Una animació de Pixar mostra com una mare pateix la síndrome del niu buit