Si agredissin algú davant nostre i no féssim res per evitar-ho ens convertiríem directament en còmplices de l’acte de violència. Perquè reforçaríem el poder de l’agressor. Ho diu i ho subratlla ben clar el programa (revolucionari) que a les escoles finlandeses planta cara al bullying: l’anomenat KiVA (que neix de les paraules Kiusaamista Vastaan, en català: contra l’assetjament escolar).


Descobrim en 14 punts i en un vídeo perquè aquesta eina té l’eficàcia que té. Les il·lustracions que ens acompanyen són de la sèrie Protagonistes de Gemma París.

Il·lustració: Gemma París


1. Va néixer d’un compromís tenaç entre la comunitat educativa i el govern finlandès per tallar d’arrel el problema. Se’n van fer càrrec un grup d’investigadors de la Universitat de Turku, que duia 25 anys estudiant les relacions entre els nens. El 2007 arrencava el programa KiVa, finançat pel govern i dissenyat per aquest equip.

2. “El projecte va començar a introduir-se de forma aleatoria a les escoles de Finlàndia”, explica Christina Salmivalli, professora de psicologia i una de les inventores del programa. “Anys després els resultats d’un estudi per veure quina incidència tenia aquest mètode en els alumnes van ser sorprenents. Hi havien participat 234 centres del país i 30.000 estudiants d’entre 7 i 15 anys. KiVa havia aconseguit reduir tots els tipus d’assetjaments en un 79% de les escoles”.

3. Ella mateixa explica el rerefons d’aquest projecte: “KiVa intenta canviar les normes que regeixen el grup: hi ha els altres, aquelles persones que no assetgen, que observen, que en són testimonis i riuen. A través d’aquesta comunicació no verbal transmeten el missatge que el que passa és divertit o està bé, encara que en el fons tinguin una opinió diferent. No s’ha de canviar l’actitud de la víctima, perquè sigui més extravertida o menys tímida, sinó influir en els testimonis. Si s’aconsegueix que no participin en l’assetjament, això farà canviar l’actitud de l’assetjador. L’objectiu és conscienciar de com d’important són les accions en grup i empatitzar, defensar i donar suport a la víctima.”

4. Els estudiants són instruïts als set, deu i tretze anys per identificar les diverses formes de bullying. Hi ha deu temaris i treballs que es realitzen durant el curs: s’ensenyen valors com l’empatia i el respecte. Els recursos que s’utilitzen són des de xerrades i videojocs fins a recursos per a mestres i llargmetratges.

5. “Vam detectar que molts nens no explicaven el seu cas. Així que vam afegir una bústia virtual. D’aquesta manera, poden denunciar si són víctimes o testimonis”, explica Christina Salmivalli.

6. A cada escola hi ha un equip KiVa integrat per tres adults que detecten i investiguen els casos d’assetjament escolar. Primer actuen com a filtres per saber si l’assetjament és puntual o continuat. Després parlen amb la víctima per ajudar-la i tranquil·litzar-la. Posteriorment es dirigeixen als assetjadors perquè siguin conscients de les seves accions i les canviïn, així com amb els testimonis.

7. KiVa estableix que els vigilants del pati facin servir armilles per augmentar la seva visibilitat i per recordar als alumnes que la seva feina és ser responsables de la seguretat de tots.

8. Aquest mètode redueix significativament l’assetjament escolar denunciat per la víctima i pels seus companys, a més de reduir-ne les represàlies.

9. Evita la violència verbal, física i el ciberassetjament.

10. Provoca efectes positius en l’apreciació de l’escola, la motivació acadèmica i el rendiment escolar.

11. Ha ajudat el 98% de les víctimes que van participar en reunions amb els equips de KiVa de l’escola a sentir que la seva situació millorava.

12. Facilita als alumnes el domini de les habilitats socials i la interiorització de principis que afavoreixen la convivència.

13. Augmenta el benestar escolar i la motivació per estudiar, al mateix temps que disminueix l’angoixa i les depressions. Provoca que els alumnes tinguin un impacte positiu en la percepció dels companys.

14. El KiVa s’ha convertit en una font d’inspiració no només a les escoles sinó com a forma de viure.

Il·lustració: Gemma París

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anònim a maig 04, 2020 | 01:00
    Anònim maig 04, 2020 | 01:00
    No sols l'alumnat, el professorat també en pateix, tothom qui vol saber-ho n'és conscient. Jo duia 27 anys ensenyant en instituts valencians i me'n vaig voler anar al Pirineu Català. A l'institut que vaig ser durant sis anys, un institut petit, vaig rebre les humiliacions per ser homosexual per part d'alumnes que no havia rebut mai en la vida ni com a professor ni com a ciutadà, amb la impassivitat de certs professors/res que hi tenien pes. Després dels sis anys me'n vaig haver d'anar per l'angoixa que em provocava i me'n vaig tornar al País Valencià, d'on sóc, per només un curs que em quedava per jubilar-me. Em van humiliar per un costat -alguns alumnes- i per l'altre -certs professors/res-. I això fa poc temps. Sempre havia considerat el professorat, fins aquell institut, com un col.lectiu ensenyant i educador. Se m'enfonsà aquest concepte quan hi vaig viure una altra realitat. Per descomptat, el canvi m'anà de categoria. Només que m'ha quedat, això sí, sense cap trauma, que, alumnat i professorat no evoluciona ni molt menys de forma tan positiva com voldríem. Salutacions
  2. Icona del comentari de: Anònim a maig 18, 2020 | 14:20
    Anònim maig 18, 2020 | 14:20
    El mètode KiVA em sembla bé perque es un mètode per que no hi hagi bulling a les escolas/instituts i funciona bastant bé. El que mes m'ha cridat l'atencio es el tercer punt ja que ah sigut el més dificil de entendre per a mi. Per a mi el més important ha sigut el punt sis perque hi ha tres adults que investigen i detecten i m a més a més parlen amb la victima i l'agressor. Jo crec que han triat aquet titol per que no rigessim de a qui li fan mal i que intentem ajudar-ho a la persona que li fan bulling.
  3. Icona del comentari de: Anònim a maig 18, 2020 | 15:59
    Anònim maig 18, 2020 | 15:59
    A mi el Bullying em sembla molt innecessari perquè només s'aconsegueix fer malt a les altres persones, com picar mentalment i físicament, jo crec que s'hauria de parar perquè si no molts nens pateixen innecessàriament i també la gent que ho veu i calla hauria de parlar perquè si no es converteix en còmplice. Jo per exemple si soc còmplice ho diria a la policia o als adults i si ho pateixo no sabria que fer perquè es molt dur i és bastant dur sortir.
  4. Icona del comentari de: Anònim a maig 18, 2020 | 16:05
    Anònim maig 18, 2020 | 16:05
    El bullyng és un acte inecesari no m'agrada que peguin a la gent que la maltratin ni li peguin patades ni altres actes de violencia . crec que si veig alguna vegada un acte de bullyng no emb cedaria de braços creuats havisaria algun profesorat o a la directora . M'enracordu que a l'escola vam veure una peli que tratava sbre una cadena de favors i crec que het fa refelxionar molt .
  5. Icona del comentari de: plm a maig 18, 2020 | 20:36
    plm maig 18, 2020 | 20:36
    Jo penso que el bullyng es una cosa que no ho desitgo a ningu, perque hi ha gent que per culpa de el bulliyng s'ha suicidat i jo crec que al bullyng no serveix per res i el que fa es que l'altre persona l'afecti molt. A l'escola ens van enseyar una peli que tractava sobre una cadena de favors i crec que la peli et fa refelxionar molt .
  6. Icona del comentari de: Anònim a maig 19, 2020 | 11:56
    Anònim maig 19, 2020 | 11:56
    Jo penso que el bullyng és un acte innecessari , no m'agrada que peguin a la gent , que li maltratin . Tothom és mereix un respecte . Si alguna vegada veig un acte de bullyng no hem quedaria de braços creuats , avisaria algun professor .
  7. Icona del comentari de: Júlia Góngora a maig 19, 2020 | 17:56
    Júlia Góngora maig 19, 2020 | 17:56
    El mètode KiVA hem sembla bastant bé per que està fent que a les escoles/instituts no hi haigi bulling. Jo crec que han escollit aquent nom per que crec que significa que no ens reiem del que li fan a alguna personqa i intentem alludarl-la, i el misatge que dona el titol es que no ens reiem de les persones ni fem bulling a ningú.
  8. Icona del comentari de: Anònim a maig 20, 2020 | 12:08
    Anònim maig 20, 2020 | 12:08
    El bullyng es un acte inecesari,ami ni m'agrada que pegin a les persones ni cap acte de violencia.M'enrecordu que a l'escola vam verure una peli sobre una cadena de favors,i crec que la peli et fa reflexionar.yo recomano veure aquesta peli

Respon a Anònim Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa