Catorze
Deixar d’entendre’s per fer el món més gran

Pilvi Takala, Real Snow White. 2009


“Durant molts segles hem cregut que era possible saber-ho i entendre-ho tot. En el moment en què ens deixem d’entendre, el món que compartim es fa més vague, però també més gran. Com deia el poeta Jacint Verdaguer: “Allà on tu veus lo desert, eixams de mons formiguegen”. Amb aquestes paraules, l’escriptora i investigadora independent Joana Hurtado Matheu descriu l’esperit de la nova exposició de la qual és comissària, Elogi del malentès, una mostra col·lectiva produïda per Cultura de la Diputació de Barcelona, a través del Programa d’Arts Visuals de l’Oficina de Difusió Artística, i 9 municipis de la demarcació que n’acullen la itinerància fins al gener de 2022. La podeu veure a partir del 14 de setembre a la Sala d’Exposicions Can Palauet de Mataró.

La proposta d’Hurtado, actual directora de la Fabra i Coats–Fàbrica de Creació de Barcelona, és una invitació a reflexionar sobre el conflicte que destapa el malentès i l’oportunitat que proporciona per descobrir un punt de vista alternatiu. Per a la comissària, “en un moment com l’actual, en què el desacord es fa evident als carrers i molts conflictes socials no troben respostes polítiques […] l’art contemporani ofereix un veritable espai de debat, una multiplicitat de veus crítiques des d’on qüestionar l’ordre establert”. I afegeix que “donar la benvinguda al malentès és obrir un nou escenari de relacions en què art i política es troben, no per buscar una solució, sinó per repensar les lliçons apreses i permetre la trobada amb aquest món altre que canviarà per sempre el nostre”.

Andrea Gómez, Illusion (detall). 2018


Les 14 cares del malentès

Aquesta confrontació amb les convencions que regeixen el nostre entorn és el relat que proposa aquesta mostra que dona veu a 14 artistes de diferents disciplines. “Sense anunciar-se, el malentès irromp per dinamitar les nostres coordenades” –afirma Joana Hurtado– “per això l’exposició comença deixant un espai de dissens i reflexió per a cada obra (Mariona Moncunill), és a dir, obrint-se ella mateixa al malentès i convidant el visitant a fer la seva pròpia lectura. A partir d’aquí, com l’ull que s’adapta a la foscor, ens caldrà anar ajustant la nostra mirada a cada malentès, sigui en forma d’error (Anna Dot), metàfora (Mar Arza), il·lusió semiòtica (Andrea Gómez) o òptica (Alexandra Leykauf)”.

Perquè “acceptar que la visió, com el pensament, és quelcom actiu i conflictiu, implica reconèixer la nostra responsabilitat. Aquest és el pas que donen les artistes que decideixen entrar a escena i prendre partit, exposar-se per exposar-nos els límits del que és comú i assajar noves maneres d’aproximació a la realitat. Les seves intervencions destapen els malentesos que hi ha darrere d’allò que ens uneix, siguin somnis, amor, sexe o amistat (Pilvi Takala, Núria Güell, Mireia Sallarès, Lúa Coderch). Hem passat d’assenyalar l’esquerda a entrar-hi de ple, de la sensació de buit a la trobada imprevista amb els altres, entre les coses (Cabello/Carceller). El descobriment de la diversitat (Batia Suter) és també el de la nostra incapacitat de dir (Dora García) o fixar res (Lúa Coderch), tot el que ens queda és experimentar-ho i compartir-ho (Kajsa Dahlberg)”.

Mireia Sallarès, Las Muertes Chiquitas. 2006-2009


El malentès com a espai de coneixement

Elogi del malentès es pot visitar a Can Palauet de Mataró fins al 17 de novembre de 2019 i, posteriorment, itinerarà pels municipis següents:

Vilafranca del Penedès (Sala dels Trinitaris, 17 de gener – 8 de març de 2020)
Vilanova i la Geltrú (Centre d’Art Contemporani la Sala, 13 de març – 14 de juny de 2020)
Manresa (Centre Cultural el Casino, 27 d’agost – 25 d’octubre de 2020)
Badalona (Sala Josep Uclés. Centre Cultural El Carme, 6 de novembre 2020 – 17 de gener 2021)
Granollers (Museu de Granollers, 22 de gener – 21 de març de 2021)
Martorell (Muxart. Espai d’Art i Creació Contemporanis, 25 de març – 20 de juny de 2021)
Sant Cugat del Vallès (Centre d’Art Maristany, 17 de setembre – 14 de novembre de 2021)
Terrassa (Sala Muncunill, 19 de novembre de 2021 – 22 de gener de 2022)

Les exposicions d’art contemporani que conceptualitza i produeix el Programa d’Arts Visuals de la Diputació de Barcelona, a més d’implicar els ens locals, tenen una inequívoca intenció educativa i participativa, i per això ofereixen eines i recursos que contribueixin a la comprensió del món que ens envolta i que alhora consolidin i creïn nous públics. Elogi del malentès disposa, doncs, d’un servei educatiu específic, dissenyat per a diferents segments i tipologies de públic: alumnat de primària, secundària i d’educació especial, famílies, adults i grups de persones amb Alzheimer, així com els seus familiars i cuidadors. Així mateix, també s’han previst activitats vinculades a l’exposició, com ara tallers, conferències, espectacles, taules rodones, cursos i altres activitats específiques per a cada municipi, dissenyades a partir dels seus interessos i necessitats. Trobareu més informació sobre tota la itinerància, el servei educatiu i les activitats vinculades de cada sala d’exposicions al web d’Elogi del malentès i a les xarxes socials amb l’etiqueta #ElogiDelMalentès.

Cabello/Carceller, Sujetos Imprevistos (After Carla Lonzi). VEGAP, Barcelona, 2019

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa