Educació

Com llegir amb els fills a l'estiu

Explicar-te què ha passat al final de cada capítol

| 09/07/2018 a les 07:16h
Especial: Educació
Arxivat a: Sala d'estar, educació, Fundació Jaume Bofill
Com podem ajudar els nens i les nenes perquè llegeixin a gust? En menys de 10 preguntes, aquesta enquesta de l'Edubaròmetre de la Fundació Jaume Bofill (adreçada a pares i mestres) no només ens permet reflexionar sobre el vincle lector que tenim amb els infants, sinó que ens regala consells per millorar-lo. Participar-hi és ben senzill (aquí en teniu l'enllaç) i ells mateixos us enviaran materials que us podran ser útils. 

Per tal que els nens se sentin seus els llibres, també han de poder triar-los i dir la seva. És a dir, que llegir tingui més gust de llibertat que d'obligació. És per això que compartim 16 propostes del "Talonari per esdevenir superlectors", del programa LECXIT, en què a cada punt se'ls ofereixen tres opcions (marcades amb una estrelleta al davant) perquè triïn la que més els vingui de gust en aquell moment.
 

Foto: Jessica Lucia


Abans de llegir...

1. Establir el vincle

Establir una relació de confiança és important per augmentar l'impacte emocional de l'experiència i afavorir una actitud relaxada de l'infant. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* No llegir. 
* Compartir un desig.
* Veure passar núvols.

2. Acompanyar la tria

A vegades és tan important la lectura com la forma de presentar-la. Partint de les seves fortaleses i debilitats com a lector/a, de la dinàmica de les sessions i dels seus interessos proposem-li lectures captivadores que li donin allò que necessita: emoció, seguretat, repte, etc. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Una presentació suggerent de tres llibres.
* Triar a cegues.
* Escollir a partir de fragments.

3. Descobrir com triem els llibres

Ser conscients d'allò que busca i defuig en les lectures ens ajudarà a conèixer les seves fortaleses i debilitats, a identificar interessos i, per tant, a adquirir criteris per acompanyar en la tria. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Escollir tres llibres del mateix tipus per llegir-ne un darrere l'altre.
* Portar un llibre que m'agradi molt.
* De deu llibres, en trio cinc, dels cinc en trio tres, dels tres en trio un.

4. Escollir materials de lectura diferents

Recordar el material no llibre ajudarà a visibilitzar que l'acte de llegir el duem a terme en molts mitjans quotidians, més enllà del llibre. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Aprendre'ns la lletra d'una cançó que ens agradi.
* Mirar un diari o una revista.
* Consultar un web de...

5. Llegir una mica de tot

La presència de lectures de coneixements, de poesia, de receptes... és clau per evitar que l'infant redueixi els conceptes lectura i llibre a la lectura i el llibre de ficció. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Un llibre d'aventures. 
* Un llibre d'endevinalles. 
* Un llibre de curiositats. 

6. Llegir amb objectius diferents

Vincular la lectura a reptes i objectius diferents dona l'oportunitat a l'infant de posar en marxa habilitats diverses i de comprendre el potencial de la lectura per aprendre, per somiar i per socialitzar-se. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Llegir per saber més sobre...
* Llegir per viure com...
* Llegir el que ha llegit un amic/ga.

7. Escollir un lloc adient
 
Triar un espai tranquil, on puguem estar còmodes, que trenqui amb la rigidesa de la taula i la cadira i ambientar-lo lleugerament ens ajudarà a trobar el clima que la lectura demana i multiplicar l'impacte de l'experiència. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Llegir al pati.
* Llegir amagats.
* Llegir sense taula ni cadira. 

8. Ritualitzar l'inici

Els rituals són una bona estratègia per desconnectar l'infant d'allò que feia, connectar-lo amb el present i preparar-lo per a l'activitat que comença. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Treure'ns les sabates. 
* Agafar dos coixins.
* Sentir la primera frase del dia amb els ulls tancats. 

9. Despertar l'interès investigant

Retardar l'obertura del llibre amb jocs d'hipòtesis o la cerca d'informació sobre la lectura activarà el desig i facilitarà la comprensió i la profunditat de la lectura. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Endevinar coses del llibre sense obrir-lo.
* Mirar el booktrailer del llibre.
* Parlar d'allò que ja sabem o de la nostra experiència sobre el tema del llibre. 


Mentre llegim... 

10. Llegir tal com ho demani el llibre?

Escoltant els llibres, fent-nos-els nostres, ens revelaran la millor fórmula per ser descoberts. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Llegir en silenci dota la llum d'una llanterna.
* Llegir en veu alta.
* Interpretar o recitar.

11. Ajudar-lo a comprendre el que llegeix

La comprensió del que llegim és indispensable per compensar l'esforç que pot suposar la lectura. Estar atents a allò que no entén: el vocabulari, les figures literàries, el sentit d'una frase, un capítol...

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Explicar-te què ha passat al final de cada capítol. 
* Escriure la seqüència d'accions o fer un mapa del més important. 
* Escriure un diccionari personal amb les paraules que hem après. 

12. Estar atents a l'interès que li desperta el llibre

Observar activament i actuar en conseqüència per regular l'interès i la motivació per la lectura. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Abandonar un llibre que no ens agrada.
* Saltar-nos trossets.
* Deixar coses en suspens en un punt interessant.

13. Compensar els esforços

Hi ha dies, moments i infants pels quals llegir suposa més un esforç que per a la resta. Fer tàndem amb ells per tal que puguin accedir a textos interessants és una bona manera de mantenir en equilibri l'esforç i la recompensa. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Llegir un trosset tu i un trosset jo. 
* Llegir tu tot el que queda. 
* Triar una lectura fàcil. 

14. Jugar per fer lectures més profundes

Relacionar, recrear, combinar, dividir, simbolitzar, contradir, modificar... són alguns dels jocs a través dels quals podem esprémer una lectura i treure'n tot el suc. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Jugar a anticipar què passarà.
* Inventar un nou final. 
* Buscar la relació d'aquell llibre amb una altra cosa. 


Després de llegir

15. Parlar del que hem llegit

Els espais per a la interiorització i la socialització de la lectura responen a la seva doble dimensió íntima i social. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Una llibreta per apuntar idees dels llibres que llegim. 
* Escriure una recomanació a www.quellegeixes.cat
* Deixar un paperet dins del llibre amb la meva opinió. 

16. Fer una acció vinculada a la lectura

Una lectura pot ser el pas previ a una decisió, una acció, una nova lectura... Donar temps a l'execució de tot allò que ens suggereixin els llibres permet visibilitzar la seva utilitat. 

Li podem oferir que triï entre aquestes tres opcions: 

* Mirar la pel·lícula del llibre. 
* Escriure un conte meu de la mateixa temàtica. 
* Fer una recepta, una manualitat o un experiment. 


Si sou pares o mestres, podeu participar a l'enquesta sobre la lectura de l'Edubaròmetre entrant en aquest enllaç.

Al programa LECXIT voluntaris acompanyen els infants a llegir. 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El MACBA ofereix visitar la seva col·lecció a partir de tres mirades diferents
Imatge il·lustrativa
L'obra «Tebas Land», de Sergio Blanco, es representa al Teatre Nacional de Catalunya
Imatge il·lustrativa
El MACBA ofereix un curs per aprofundir en la seva col·lecció
Imatge il·lustrativa
La comèdia de Santiago Rusiñol arriba al Teatre Nacional
Imatge il·lustrativa
Una animació reflexiona sobre com ens convertim en els nostres pitjors enemics
Imatge il·lustrativa
Pensem massa i sentim massa poc. Més que màquines, necessitem humanitat
Imatge il·lustrativa
Una animació mostra la importància de recuperar els somnis i la identitat
Imatge il·lustrativa
L'actriu comparteix pista amb Fred Astaire en una escena de «Ballant neix l'amor»