Rosa Bonheur, l'artista que es vestia d'home per pintar animals

Autor 14 obres de la pintora francesa que va trencar amb els costums del segle XIX
Dos tigres dormint, 1887 - Rosa Bonheur
Dos tigres dormint, 1887 - Rosa Bonheur

Rosa Bonheur (Bordeus, 16 de març del 1822–Thomery, 25 de maig del 1899) era una artista francesa realista, pintora i escultora, considerada una de les pintores més famoses del segle XIX. A més d’aprendre l’ofici al taller del seu pare, el dibuixant Raymond Bonheur, els grans mestres exposats al Louvre —la família es va traslladar a viure a París quan ella era una nena— van ser la seva primera font d’inspiració. Però aviat va descobrir que el que realment volia pintar eren animals. Rosa Bonheur ben aviat va destacar no només pel seu art, sinó també per la seva actitud trencadora amb els costums de l’època. Per conèixer bé l’anatomia dels animals, visitava sovint les fires de bestiar i fins i tot escorxadors, i per fer-ho i poder-s’hi moure amb llibertat es vestia d’home, tot i que en aquella època per poder-se posar pantalons cada mig any havia de demanar permís a les autoritats.

És coneguda, sobretot, per les seves pintures d’animals, de gran format. Va dedicar molt de temps a fer esbossos d’animals vius en moviment, la qual cosa explica la seva gran habilitat per retratar-los sobre tela. Es va passar hores observant els moviments dels animals i els feia amb argila per estudiar-ne l'anatomia. Poques vegades el tema central de les seves creacions era la figura humana. Una de les poques teles que hi va dedicar va ser el retrat de Buffalo Bill, pel qual l’aventurer li va regalar una panòplia sioux.

Va exposar per primera vegada al Saló de París el 1841 i, des d’aleshores, ho va fer regularment, guanyant la medalla d’or el 1848. Aquest premi va fer que el govern francès li encarregués l’obra Llaurant a Nivernais, que es va mostrar a l’Exposició Universal de París de 1889. L'obra Fira de cavalls va ser la que va donar l’impuls definitiu a la seva carrera. El seu èxit va traspassar fronteres i va gaudir, també, d’un reconeixement notable als Estats Units i a Gran Bretanya. Va ser la primera dona que va rebre la Gran Creu de la Legió d’Honor francesa, i va ser la mateixa emperadriu qui es va traslladar al seu castell de By, a Fontainebleau, per lliurar-li personalment la creu.

1.Llaurant a Nivernais, 1849

Llaurant a Nivernais, 1849 - Rosa Bonheur

2.La fira de cavalls, 1853

La fira de cavalls, 1853 - Rosa Bonheur

3.Ovelles prop del mar, 1855

Ovelles prop del mar, 1855 - Rosa Bonheur

4.Reunió de caça, 1856

Reunió de caça, 1856 - Rosa Bonheur

5.Recollint fenc a l’Alvèrnia, 1858

Recollint fenc a l’Alvèrnia, 1858 - Rosa Bonheur

6.El pastor de les Terres Altes, 1959

El pastor de les Terres Altes, 1959 - Rosa Bonheur

7.Canvi de pastures, 1863

Canvi de pastures, 1863 - Rosa Bonheur

8.Cérvols reposant, 1867

Cérvols reposant, 1867 - Rosa Bonheur

9.Porcs senglars a la neu, 1870

Porcs senglars a la neu, 1870 - Rosa Bonheur

10.Desmamant els vedells, 1879

Desmamant els vedells, 1879 - Rosa Bonheur

11.Lleó en un paisatge de muntanya, 1880

Lleó en un paisatge de muntanya, 1880 - Rosa Bonheur

12.Dos tigres dormint, 1887

Dos tigres dormint, 1887 - Rosa Bonheur

13.Retrat de William F. Cody (Buffalo Bill), 1889

Retrat de William F. Cody (Buffalo Bill), 1889 - Rosa Bonheur

14.Indis a cavall portant llances, Os rocós i Camisa Roja, 1890

Indis a cavall portant llances, Os rocós i Camisa Roja, 1890 - Rosa Bonheur

"Pintores sota la catifa" és una secció de Nuri Salvador en què recollim les obres de desenes d'artistes, des del Renaixament italià fins al postimpressionisme, que la història de l'art oficial no ha tingut gaire en compte.

Data de publicació: 25 d'abril de 2025
Subscriu-te al nostre butlletí
Subscriu-te al butlletí de Catorze i estigues al dia de les últimes novetats
Subscriu-t’hi
Subscriu-t’hi
Dona suport a Catorze
Catorze és una plataforma de creació i difusió cultural, en positiu i en català. Si t'agrada el que fem, ajuda'ns a continuar.
Dona suport a Catorze