L’espoli del romànic de les esglésies del Pirineu, un amor apassionat al peu del Tibidabo o el misteri d’un extraordinari falsificador d’art formen aquesta novel·la ambientada en una Barcelona que, a finals del segle XIX, es va convertir en una metròpoli europea gràcies a les fortunes acumulades amb l’esclavisme per alguns dels seus ciutadans més il·lustres. La història fascinant i alhora tràgica de la meravellosa col·lecció d’art d’en Catarineu, amb més de quatre mil peces reunides amb passió durant anys, i la seva desaparició, està profundament lligada a aquesta ciutat que calla les ferides de la Guerra Civil i els tripijocs econòmics del franquisme. I que demostra que, encara avui, la classe alta mai no perd del tot. Lolita Bosch revela a La veritat no està escrita (La Campana) el nostre passat més vergonyós i remou la consciència d’una Barcelona on encara avui la memòria històrica ens sembla una impertinència. Us n’oferim l’inici i en sortegem cinc exemplars. Podeu participar-hi a través del post que n’hem fet a Instagram, Facebook o Twitter, o enviant-nos un mail a [email protected]*. Com més mètodes de participació utilitzeu, més possiblitats tindreu de guanyar. Els guanyadors són: Els guanyadors són: @monrinati, @alba_hm3, i @ilargi_21 (via Instagram), i Montserrat Maristany i Carme Obiols (via Facebook).

Foto: Catorze


Ròmul Bosch i Alsina, el meu rebesavi, va néixer l’any 1852 a Calella, un poble de la costa del Maresme, al nord de Barcelona. Catalunya vivia una època gloriosa gràcies a les immenses fortunes que havien acumulat els esclavistes. I això que a Europa l’esclavatge no ens venia de nou, què va! Feia segles que ens n’aprofitàvem. Aquí ja es compraven i venien persones quan la Pesta Negra va matar la meitat de la població europea i va augmentar el preu de tot i, tot i això, es van abaixar els sous dels obrers i de la pagesia. Us en recordeu? Fou aleshores que vam acusar els jueus d’enverinar els pous. Tics racistes que tenim a dins i que encara, de tant en tant, escopim. Com si no en fóssim conscients.

La pesta havia arribat a Catalunya en un vaixell que provenia de Gènova i va matar mig Barcelona. Jo crec que en aquella època nosaltres érem jueus i tot just arribàvem amb un cognom alemany: Bosch. Ben probablement fugíem de la frontera francoalemanya, on l’agitació social provocava grans migracions. Així que nosaltres també vam ser refugiats, tot i que no en guardem memòria. Era l’any 1400 i entre un cinc i un deu per cent de la població de Barcelona era esclava: servei domèstic, prostitutes i estibadors que treballaven sense cobrar un ral. Gent comprada que tenia prohibit fer família. Principalment, musulmans. La ciutat era caòtica i confusa. Havien apujat brutalment el preu dels aliments, els bandolers s’havien organitzat en bandes armades i les cases dels qui havien mort de pesta, a la rodalia de les ciutats, foren ocupades.

La ciutat s’empobria, nosaltres probablement no. Barcelona no va recuperar l’estabilitat econòmica fins a l’any 1700. I aleshores nosaltres ja feia temps que érem catalans. Fou llavors, però, que vam començar a resseguir el rastre de la nostra nissaga familiar. Veníem de Tordera i d’Igualada; tot i que mai no ens n’hem sentit. I més tard, de Calella: el poble de la costa on finalment va néixer el meu rebesavi, l’Alsina. En una família amb prou diners perquè, tot i ser el petit de setze germans, pogués estudiar.

L’Alsina va créixer a la segona meitat del segle xix, quan al nostre país l’esclavisme estava normalitzat. I sempre va saber que la seva família materna s’hi dedicava. També ens n’hauríem de recordar, tot i que aquest és un racisme del qual ni tan sols guardem memòria. És com si no hagués existit mai. I això que les embarcacions catalanes van traficar amb més de trenta mil esclaus i esclaves. Però no formen part de la nostra història. L’avi de l’Alsina, sense anar més lluny, el meu rererebesavi, era el negrer Francesc Alsina, soci de la companyia Alsina, Marc i Cona. De la qual la Reial Acadèmia de la Història, encara avui, diu que fou una «companyia fundada a Calella a finals del segle xviii per al trànsit mercantil amb Amèrica». Trànsit mercantil, no esclavatge.

No ens ho diem mai, però d’aquí és d’on venim.

I de tot n’hem tret diners que no eren nostres.

La veritat no està escrita

Primera edició: març del 2023
© 2023, Lolita Bosch
© 2023, Penguin Random House Grupo Editorial, S. A. U.

* Les dades que ens faciliten els participants seran incorporades a la base de dades de Catorze amb la finalitat d’enviar-los per correu electrònic el nostre butlletí setmanal.

Més notícies
14 llibres (escrits per dones) per regalar aquest Sant Jordi del 2023
Comparteix
Proposem una tria de novetats editorials per celebrar el Dia del Llibre
Carta al lector d’«Aterratge»
Comparteix
Eva Piquer revela d'on i com neix una novel·la sobre tornar a néixer
Gemma Ventura: «Les paraules poden ser bombes o llumins»
Comparteix
La guanyadora del premi Josep Pla diu que «estar viu és un miracle»
Aquestes muntanyes m’han guardat sempre
Comparteix
Sortegem 4 exemplars del llibre amb què Vanesa Freixa ens recorda que formem part de la natura

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa