Vinyetes de Steve Canyon, el personatge creat per Milton Caniff.

El mercat internacional del còmic s’ha desbocat. Fins i tot els incondicionals més disposats a deixar-se sorprendre es van indignar, impotents, amb el preu amb què va ser adjudicat un original d’Hergé que havia servit per il·lustrar les guardes dels àlbums de Tintín. La casa de subhastes Artcurial va estimar-ne el valor en una quantitat que oscil·lava entre els 700.000 i els 900.000 dòlars. Però, finalment, un comprador anònim, “americà”, sense més senyes, com sol passar, va adquirir-lo per un preu final de 3.621.734 de dòlars. El Tintín del hat-trick milionari va sortir a la intempèrie en una subasta que es va fer a París els dies 24 i 25 de maig d’enguany. Un espectacle que passarà a la història perquè el volum total de venda gairebé va arribar als set milions i mig d’euros. Entre les estrelles inassolibles, les 25 pàgines del portafoli Et in Helvetia Corto, d’Hugo Pratt, que va obligar el seu comprador a deixar anar 948.115 dòlars. Les xifres estaborneixen. Els devots més autèntics del còmic s’exclamen al cel i, criatures, comparen als seus blogs furiosos aquestes xifres amb les de la misèria subsahariana. No hi ha dret. D’acord. Però l’oferta i la demanda són això. Un diamant sempre és molt més car. I també és art. Tot i que no tant.

La febre s’encomana i el desig de benefici, encara més. Ara la casa Sotheby’s acaba d’anunciar una pròxima subhasta, també a París, que vol rebentar la banca de l’art seqüencial. Segons han anunciat els seus directius, la nova iniciativa vol deixar en bolquers tots els seus antecedents i fixar nous rècords. Per aconseguir-ho, Sotheby’s compta amb dos comissaris de primera bandera: Bernard Mahé i Eric Verhoest. Tots dos han organitzat conjuntament abans exposicions que han fet parlar. La col·laboració de Mahe va ser provincial, necessària, per arrodonir l’èxit de l’exposició Tarzan! al museu de la Quai Branly de París. Tarzan va ser un dels personatges més ridiculitzats i castigats durant la imposició de la censura en els tristos anys cinquanta francesos. L’exposició de la Quai Branly, innovadora, arriscada, magna, va pagar amb escreix aquell deute. Bernard Mahe hi va contribuir amb una sèrie d’originals de Harold Foster, Burne Hogarth i Joe Kubert.

Bernard Mahe mereix aquest esment a part. És col·lecionista, galerista i editor. La seva galeria, 9e Art, prop de Montmartre, ara ampliada, reuneix les millors exposicions d’originals de còmic de la ciutat. Mahe es coneix el còmic nord-americà i la bande dessinée francesa i belga com el palmell de la mà. No només això. Sap què es ven i què es compra en cada racó del planeta. Es mou com una anguila en un món en què els contactes, la saviesa i l’habilitat ho són tot. I s’ha pres la subhasta de Sotheby’s com un repte personal. D’entrada, ja ha anunciat que hi haurà originals francesos i americans a parts iguals. Són els més solvents. Els que més cotitzen. Hergé, Hugo Pratt, Peyo, Moebius, Enki Bilal, Winsor Mccay, Miltom Caniff, Harold Foster… De Caniff, precisament, ja s’ha sabut que se subhastaran les dues primeres pàgines dominicals de Steve Canyon. Uau! Tremoleu, col·leccionistes!

La subhasta de Sotheby’s trencarà ànimes i butxaques. El 7 de març. A París. Fins i tot els quàquers del còmic cediran per un moment a la temptació i s’enlluernaran tant amb els originals com amb els altíssims preus amb què els déus del lliure mercat els han afavorit darrerament.

Primera plana de la sèrie de Steve Canyon, que se subhastarà a París el 7 de març.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa