Vint-i-cinc anys després de la mort de Montserrat Roig, com a homenatge i reivindicació d’una autora necessària, recuperem cada setmana un article de l’escriptora, il·lustrat per Cristina Losantos.

Il·lustració: Cristina Losantos


I ve un senyor que acostuma a dir paraules sàvies. Aquest senyor et diu, sorneguer, els teus símbols són, si fa no fa, els mateixos que aquests que rebutges, tot és qüestió de colors… i tu prefereixes no emborratxar-te, fóra fàcil, i prefereixes pensar que s’ha equivocat o que la boira de la memòria és tan densa que el senyor de les paraules sàvies tampoc no és capaç de treure-la del seu davant.

Quatre barres…, quatre rius de sang, com diria en Raimon, i tu, que t’has passat la vida combatent el sentimentalisme i el folklorisme dels vells, dius, tot d’una, que ja n’hi ha prou, que aquestes quatre barres volen dir moltes coses, i t’empesques tot d’exemples per a demostrar què carai són aquestes quatre barres —o què representen— i prefereixes, una altra vegada, usar la raó abans que la ràbia. Dius que aquesta bandera ha estat acceptada pels immigrats, que és la seva, que és la nostra, dius que els obrers de “Laforsa” venien escuts amb la senyera molt abans que fos tan pública com ara –molt abans que en Samaranch la posés a la Diputació–, que els obrers de “Laforsa” del Baix Llobregat la venien per a fer calés per a mantenir la seva vaga. O bé recordes quan els xicots de l’OJE t’estossinaven pels carrers quan tu tenies tretze anys i portaves, cofoia, l’escut de les quatre barres, o…

I aquest senyor que acostuma a dir paraules sàvies t’ha tocat el voraviu i t’obliga a fer un article mig hermètic perquè no hi voldries estar en contra… Però et preguntes per què diu banalitats a revistes de mamelles, per què diu que “…la senyera tiene los mismos colores que la bandera bicolor…” I com que té els mateixos colors ja hem d’estar d’acord amb el símbol que ell ens proposa? De sobte, ens hi han ficat a tots, dins del regne hamletià de les paraules, i jo estic per creure en allò que diu Charlot: “Les coses no tenen valor fins que s’apliquen altres paraules per a una mateixa cosa.”

Si no ens volen entendre –o no poden–, que hi apliquin altres paraules, que les inventin. Si no entenen segons quins símbols, que mirin sota de l’iceberg, més enllà de la seva realitat. Al cap i a la fi, l’iceberg és enorme i som molts a fer-lo surar damunt del mar.

Mundo Diario, 4-5-1977



Article inclòs en el llibre
Montserrat Roig
Diari d’uns anys (1975-1981)

© dels articles: hereus de Montserrat Roig
© foto coberta: Pilar Aymerich
© d’aquesta edició: A Contra Vent Editors, 2008

14 pensaments de Montserrat Roig, aquí.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anònim a maig 24, 2016 | 11:35
    Anònim maig 24, 2016 | 11:35
    Magnific com sempre cerqueu el millor
  2. Icona del comentari de: Jaci a maig 24, 2016 | 18:49
    Jaci maig 24, 2016 | 18:49
    La tria d'articles que es va fer en aquest llibre va donar com a resultat una de les millors obres de la Roig. Una ment clara i uns escrits que la reflectien com cal, maleïda malaltia que se l'endugué tan aviat, quan millor ho començava a fer. GRAN, GRAN, GRAN !!!

Nou comentari

El piano

Comparteix

Moonlight Shadow

I stay, I pray / See you in heaven one day
Comparteix

Delirio de grandeza

Espero con el tiempo justiciero / que retornes buscando una ilusión de amor
Comparteix

Raindrops Keep Fallin’ on My Head

I'm never gonna stop the rain by complaining
Comparteix

Could You Be Loved

We've got a mind of our own/ So go to hell if what you're thinking is not right

Passadís

Comparteix

El silenci dibuixat

14 dibuixos plens de força, misteri i profunditat
Comparteix

Glups!

14 dibuixos d'Andrea Zayas que mostren el món sense embuts dels infants
Comparteix

La llum dibuixada

14 il·lustracions on la vida s'imagina a través de finestres il·luminades
Giorgio Morandi. Natura morta, 1953-1954 © Giorgio Morandi, VEGAP, Madrid, 2021
Comparteix

Giorgio Morandi, la ressonància infinita

La Pedrera fa un recorregut retrospectiu per l'obra del pintor i gravador italià

Comparteix