La qüestió de la visió també està present a Bolero, la segona de les obres que va presentar la troupe de ballarins procedents de les companyies del Bolxoi de Moscou i Mikhailovski. De nou trobem uns éssers que van amunt i avall en la foscor, capficats i de mirada buida fins que un d’ells, pam!, entra en la llum i es posa a explorar diferents tipus de moviments. En aquest trencar les regles i sortir-se de la grisa rutina canvia la dinàmica de la peça que, contràriament a la versió mítica que en va fer Maurice Béjart, adopta un to lúdic i divertit. Així, mentre que Béjart jugava amb la cadència hipnòtica de la música per presentar una dansa ritual, gairebé tel·lúrica i altament sensual, aquí ens trobem amb un divertimento de lluïment, una oda a “banyar-se a la font”. Els ballarins, amb uns comprometedors mallots de color carn, executen un reguitzell de sèries encadenades amb un cert decalatge que no exclouen, tanmateix, alguna picada d’ulls a la coreografia de Béjart. Aquí van estar especialment inspirats el intèrprets masculins, Denis Savin, Dzianis Klimuk i Aleksei Kuznetsov. Cadascú amb la seva personalitat va fer una demostració del savoir faire de l’escola russa, que oscil·la entre el nervi i l’elegància.
Com a contrapunt a un cartell de tall neoclàssic, l’espectacle incloïa un dels grans clàssics del repertori: la Suite d’El Corsari, i aquí Vasiliev es va despitregar. Va menjar-se literalment l’escenari amb uns salts impossibles, d’una potència i altura sorprenents, amb els quals semblava voler reivindicar el títol de “ballarí més important de la Companyia de Ballet Estable del Teatre Bolxoi de Moscou”, on actua com a estrella convidada. En el paper de Medora, Valeria Zapasnikova no quedava gens eclipsada: és una ballarina amb uns braços sublims, una tècnica impecable i una expressió captivadora. Això sí, de fouettés no en va fer cap ni un. Ras i curt, El Corsari, acolorit i vistós, tant pels solos de lluïment com pels balls de caràcter que conté, va servir de colofó a un espectacle complert, amb uns ballarins versàtils i talentosos reunits al voltant d’un Vasiliev que, als seus 29 anys, encara té corda per estona.
Ivan Vasiliev
Mikhaikovski i Bolxoi
Centre Cultural Terrassa
18 d’abril 2018

Foto: Centre Cultural Terrassa