Retrat de Puccini, (1900–20) Foto: Frank C. Bangs – Wikimedia Commons


El Gran Teatre del Liceu acull aquest gener les representacions de l’òpera Tosca, de Giacomo Puccini. Sortegem una entrada doble per a la funció del divendres 21 de juny a les 20h. Per participar-hi només cal enviar un mail (amb el títol de l’obra) a [email protected]* abans del 18 de juny. (El guanyador ha estat Manel Joaquín.)

Descobrim 14 detalls de la vida del compositor i d’aquesta obra, mentre escoltem com Jonas Kaufmann n’interpretava un dels fragments més coneguts i emotius, l’ària E lucevan le stelle.


1. Giacomo Puccini va néixer a Lucca, al Gran Ducat de Toscana, el 22 de desembre de 1858 i va morir a Brussel·les el 29 de novembre de 1924. Puccini va ser el gran representant del verisme, que retrata principalment la duresa de la vida diària dels estrats més desafavorits de la societat italiana després de la reunificació.

2. Les òperes més conegudes i representades de Puccini són Madama Butterfly, La Bohème, Tosca i Turandot. Aquesta última va quedar inacabada quan el compositor va morir per causa d’un càncer d’esòfag i les dues darreres escenes van ser completades pel compositor Franco Alfano.

3. Tosca es basa en una obra teatral que el dramaturg Victorien Sardou va crear per a l’actriu Sarah Bernhardt i que es va estrenar a París el 1887. Puccini en va veure una representació a Milà, i de seguida va voler convertir-la en una òpera. Tot i l’interès, va compondre Manon Lescaut i La Bohème abans d’enllestir-ne la partitura.

4. L’estrena absoluta de Tosca va ser el 14 de gener de 1900, un segle després del moment històric en què se situa l’argument, al Teatro Constanzi de Roma. A Barcelona, el 30 de març de 1902, al Gran Teatre del Liceu.

5. L’argument de Tosca es desencadena per culpa d’una notícia falsa: la derrota napoleònica a la batalla de Marengo davant les tropes austríaques.

6. Aquesta òpera explica com el republicà romà Cesare Angelotti fuig de la presó de Castel Sant’Angelo i es refugia a l’església de Sant’Andrea della Valle on el seu amic Mario Cavaradossi està pintant una Maddalena. El cap de la policia, Scarpia, que ha alimentat la gelosia de l’amant del pintor, la cantant Floria Tosca, empresona Cavaradossi i el tortura per esbrinar on s’amaga Angelotti. Floria Tosca, disposada a tot, s’ofereix al desig de Scarpia acanvi de la llibertat de l’amant després d’un simulacre d’afusellament, però tot camina cap a un desenllaç terrible.

7. Així com en altres òperes l’ambientació serveix només com a embolcall, en el cas de Tosca forma part activa de la història i l’arriba a condicionar: en la Roma de 1800 on transcorre, l’opressió papal exercida a través de la policia borbònica va ser tirànica.

8. Els personatges principals d’aquesta òpera són Floria Tosca, una coneguda cantant (soprano), Mario Cavaradossi, pintor (tenor) i el Baró Scarpia, cap de la policia (baríton). Tots tres papers són d’un gran lluïment líric i dramàtic.

9. Es tracta d’una òpera amb una sola dona, Floria Tosca, al voltant de qui es desencadenen les tragèdies i els crims.

10. Tosca, la cinquena òpera de Giacomo Puccini, és musicalment un prodigi, però ho és també de concisió dramàtica: l’acció es concentra en unes hores i en tres espais, i el conflicte afecta tres personatges.

11. La direcció d’escena del muntatge que ofereix el Gran Teatre del Liceu és de Paco Azorín, que signa una escenografia fidel a l’original que fuig dels artificis per cedir el protagonisme als cantants i afavoreix la connexió amb el públic.

12. La soprano ucraïnesa Liudmyla Monastyrska i la russa Tatiana Serjan interpreten, segons la funció, el paper de Floriana Tosca al Gran Teatre del Liceu. Monastyrska hi va debutar l’any 2018 interpretant Manon Lescaut, també de Puccini, i Serjan ho va fer, l’any 2016, encarnant la Lady Macbeth de Verdi.

13. Els fragments més populars de Tosca coincideixen amb moments de gran lirisme. Són les àries Vissi d’arte, en què Tosca canta la seva desesperació davant del xantatge a què la sotmet el Baró Scarpia, i E lucevan le stelle, en què Cavaradossi, empresonat i conscient del seu terrible destí, s’acomiada de la vida recordant els moments de felicitat viscuts amb la seva estimada Tosca.

14. Giacomo Puccini, sobre la composició de Tosca, va dir “Quan escric una òpera, busco per damunt de tot la sinceritat, ser vertader. I donar, amb totes les meves forces i per tots els mitjans, el sentit de la vida”.


Tosca, al Gran Teatre del Liceu

Melodrama en tres actes de Giacomo Puccini sobre un llibret de Luigi Illica i Giuseppe Giacosa.

Direcció musical: John Fiore

Direcció d’escena: Paco Azorín

Funcions:
9 de juny (dissabte) a les 17:00.
11 de juny (diumenge) a les 18:00.
13 de juny (dimarts) a les 20:00.
14 de juny (dimecres) a les 20:00.
16 de juny (dissabte) a les 18:00.
17 de juny (diumenge) a les 17:00.
19 de juny (dilluns) a les 20:00.
20 de juny (dimarts) a les 20:00.
21 de juny (dilluns) a les 20:00.
22 de juny (dimarts) a les 18:00.
25 de juny (dimarts) a les 20:00.
26 de juny (dimarts) a les 20:00.
27 de juny (dimarts) a les 20:00.
28 de juny (dimarts) a les 20:00.

Primer acte: 45 min.
Entreacte: 30 min.
Segon acte: 40 min.
Pausa: 6 min.
Tercer acte: 30 min.

Durada total aproximada: 2 h i 40 min.
(45 minuts abans de l’inici de totes les funcions, al Foyer té lloc una sessió informativa gratuïta amb la informació bàsica de l’òpera així com un resum argumental.)

Repartiment:
Floria Tosca:
Liudmyla Monastyrska (9, 13, 16, 19, 21, 25 i 27 de juny)
Tatiana Serjana (11, 14, 17, 20, 22, 26 i 28 de juny)

Mario Cavaradossi:
Jonathan Tetelman (9, 13, 16, 19, 21, 25 i 27 de juny)
Roberto Aronica (11, 14, 17, 20, 22, 26 i 28 de juny)

Baró Scarpia:
Erwin Schrott (9, 13, 16, 19, 21, 25 i 27 de juny)
Lucio Gallo (11, 14, 17, 20, 22, 26 i 28 de juny)

Cesare Angelotti: Stefano Palatchi
Sagristà: Enric Martínez-Castignani
Spoletta: Francisco Vas
Sciarrone: Josep-Ramon Olivé
Carceller: Marc Pujol
Pastoret: Inés Ballesteros

Amb l’Orquestra Simfònica i el Cor del Gran Teatre del Liceu.

* Les dades que ens faciliten els participants seran incorporades a la base de dades de Catorze amb la finalitat d’enviar-los per correu electrònic el nostre butlletí setmanal.

Foto: A. Bofill

Foto: A. Bofill

Foto: A. Bofill

Foto: A. Bofill

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anònim a juny 13, 2019 | 21:18
    Anònim juny 13, 2019 | 21:18
    Tant de bo em toqui!!
  2. Icona del comentari de: Txus Lamas a juny 13, 2019 | 22:16
    Txus Lamas juny 13, 2019 | 22:16
    M' encanta Puccini
  3. Icona del comentari de: Anim a juny 14, 2019 | 12:27
    Anim juny 14, 2019 | 12:27
    Molt fluix el tenor Tetelman tot i que es el primer repertiment. El millor el baríton, Schrott. El Liceu ha de mantenir la seva categoria contractant a primeres figures del cant

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa