Ja fa dos cursos que la situació d’emergència emocional provocada per la pandèmia comporta un alt grau de complexitat en la gestió del benestar de la comunitat educativa. A aquesta circumstància se suma una mar de fons que qüestiona el model d’immersió lingüística i amenaça el sistema educatiu català, garantia d’igualtat d’oportunitats i de cohesió social.

La Fundació Carulla, atenta a aquest nou context, obre la 44a convocatòria dels Premis Baldiri Reixac i n’adapta les bases perquè els projectes que s’hi presentin donin resposta, des de les arts, la cultura i la llengua catalana, a aquests nous reptes socials i educatius per construir una societat oberta, cohesionada, inclusiva i que sigui generadora d’oportunitats. Descobrim 14 claus sobre els premis, les experiències i els projectes que hi poden optar.

1. Voluntat transformadora: els Premis Baldiri i Reixac volen impulsar i reconèixer els projectes educatius que donen resposta als reptes de l’educació del segle XXI, involucrant el màxim d’agents de la comunitat educativa convidant-los a treballar de forma conjunta des de les arts, la cultura i la llengua catalana per continuar construint una escola oberta, inclusiva i innovadora. És per això que, ara més que mai, volem ser al vostre costat.

2. Dues categories: els Premis reconeixeran iniciatives en 2 categories: Premi Baldiri Escola (amb les subcategories d’Arts i Reptes Socials i d’Arts i Llengua) i Premi Baldiri Experiències.

3. Premi Baldiri Escola: reconeix projectes educatius que aporten solucions i respostes concretes als reptes educatius actuals i que situen la cultura, la llengua i la creativitat com a eixos vertebradors del procés de transformació.

4. Les dues branques dels Baldiri Escola: Arts i Reptes Socials acull projectes educatius que treballen per donar una resposta transformadora i inclusiva als reptes socials des de les arts i la cultura; La categoria Arts i Llengua acull projectes educatius innovadors que promoguin l’ús social de la llengua catalana mitjançant respostes creatives i transformadores articulades des dels llenguatges artístics.

5. Els valors dels projectes: un sistema de punts valorarà la concreció dels reptes a treballar: anàlisi acurada de la situació del centre educatiu, i definició i concreció dels reptes als quals es vol donar resposta, l’organització i gestió educativa, la cocreació, cooperació i implicació amb la comunitat educativa i l’entorn, així com amb l’establiment d’aliances amb altres institucions, l’ús de metodologies inspiradores i actives d’aprenentatge que posin l’alumnat al centre de l’acció educativa i la reflexió, l’adaptació i la capacitat de donar una resposta educativa als reptes causats per la situació d’emergència sanitària. Podeu consultar-ne els detalls aquí.

6. Premi Baldiri Experiències: reconeix experiències ja realitzades d’aprenentatge dins i fora de l’aula que responguin de forma innovadora, a través dels llenguatges artístics i creatius, a les necessitats dels infants i joves i als reptes educatius actuals, sobretot, aquells relacionats amb la gestió emocional.

7. Experiències a tots els nivells educatius: perquè totes les etapes educatives són importants, els Premis Baldiri en la categoria d’experiències guardonaran 4 propostes de Cicle Infantil i Inicial, 4 propostes de Cicle Mitjà i Superior, 4 propostes d’ESO i Cicles Formatius de Grau Mitjà, 4 propostes de Batxillerat. Cicles Formatius de Grau Superior i centres de formació d’adults. A més, es concediran 4 premis a experiències que afectin diversos nivells educatius, escoles de música, d’art o d’arts escèniques i escoles d’educació especial.

8. Els valors de les experiències: un sistema de punts valorarà la capacitat de les experiències de respondre a un repte educatiu actual, en especial relacionat amb la gestió emocional; la inclusió de pràctiques educatives innovadores i transformadores; l’impuls dels llenguatges artístics i la creativitat per a la transformació social; l’ús de la llengua catalana com a eix vertebrador; el treball per competències; que l’alumnat se situï al centre de l’aprenentatge i es fomenti el treball cooperatiu; l’avaluació de l’experiència; i la vinculació de l’escola amb el seu entorn o comunitat. Podeu consultar-ne els detalls aquí.

9. Sou una Escola Baldiri?: una Escola Baldiri és un centre amb propostes transformadores, valentes i creatives, una comunitat educativa que afronta els reptes socials i culturals actuals, que treballa i educa amb la cultura, la llengua i les arts com a eines de canvi.

10. Oberts a tota l’educació: als Premis Baldiri Reixac s’hi poden presentar escoles, zones escolars rurals (ZER), instituts, llars d’infants, centres de formació d’adults, escoles de música, d’art o d’arts escèniques, i escoles d’educació especial. Els centres educatius que ja hagin estat guardonats amb un Premi Baldiri Escola en les dues últimes edicions no s’hi podran presentar.

11. Dotació: es premiaran un total de 30 projectes d’arreu dels territoris de parla catalana amb una dotació total de 40.000 € repartida en dues categories: el Premi Baldiri Escola (10 premis de 3.000 €, 5 a la categoria Arts i Reptes Socials i 5 a la categoria Arts i Llengua) i el Premi Baldiri Experiències (20 premis de 500 € per material escolar i llibres d’Abacus Cooperativa).

12. Com i quan m’hi presento?: només cal emplenar el formulari (cada categoria en té un de propi) que es troba al web dels Premis Baldiri i Reixac. A més, cal aportar un vídeo de presentació d’un màxim en tres minuts de durada que resumeixi l’essència de la candidatura i els principals elements del centre educatiu que la presenta. La convocatòria finalitzarà el 28 de febrer a les 23:59 h. La comunicació del veredicte final de les propostes guardonades i les no guardonades serà el maig de 2022 i l’acte de lliurament dels Premis Baldiri tindrà lloc el 12 de juny de 2022.

13. El jurat: aquesta edició dels Premis Baldiri comptarà amb un jurat conformat per professionals relacionats amb l’educació: Xavier López (director de l’escola Octavio Paz de Barcelona), Maria Paczkowski (impulsora i divulgadora de processos d’innovació pedagògica a partir de l’art), Laia Colell (cofundadora de l’associació cultural A Bao A Qu), Glòria Fajula (docent a l’Escola Pia Balmes de Barcelona), Bet Madera (cap de formació a l’Associació de Mestres Rosa Sensat), Coral Regí (directora de l’Escola Virolai de Barcelona) i Montse Fusalba (exdirectora de l’Escola Cooperativa El Puig d’Esparreguera).

14. Els Baldiri també són Mutare: la cultura i l’educació són la clau i la clau és sumar. Els centres guanyadors s’han de comprometre a formar part de la comunitat Mutare educació i participar en els espais d’intercanvi que es proposin.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa