Foto: Fundació Carulla


Si la cultura és transformació, per què no situar-la al centre de l’educació? La Fundació Carulla impulsa Mūtāre educació, les primeres jornades a Catalunya de cocreació i de formació que tenen per objectiu situar la cultura i les arts al centre dels projectes educatius. Durant tres dies (el 2, 3 i 4 de juliol), a la Nau Bostik de Barcelona el sector cultural i l’educatiu debatran, cocrearan i aprendran a través de dos blocs diferenciats:

Plenària mū, 2 de juliol

Una jornada que vol connectar agents culturals i educatius per subratllar la importància de la cultura i les arts en l’educació. És oberta al públic en general (us hi podeu inscriure a través d’aquest enllaç) i és d’especial interès per a totes aquelles persones que treballen en el sector educatiu o cultural. Inscriviu-vos a la Plenària mū i coneixereu aquests projectes inspiradors i engrescadors:

Planters: basat en la presència regular d’artistes a les escoles treballant de manera coordinada amb els professors especialistes. Es forma un equip mixt de treball entre especialistes dels centres educatius públics i els artistes en residència que es coordinen i preparen les sessions setmanals de manera conjunta. En parlarà Marcela Otarola, de Con Arte Internacional.


Versembrant: una escola popular itinerant; un projecte que pretén fomentar la consciència crítica (sobre racisme, xenofòbia, sexisme…) del jovent, mitjançant l’art urbà i el hip hop a través de tallers de rap, de producció i d’arts plàstiques. La xerrada serà a càrrec de Pau Llonch.


Escoles Tàndem: s’explicarà l’aliança entre l’Escola Miquel Bleach i el MNAC que han treballat junts cap a un canvi que comporta, per una banda, descobrir i utilitzar les possibilitats de l’art per tractar qualsevol aspecte del currículum, i per altra, implementar metodologies a les aules que estigui orientades cap a la recerca i el treball per projectes.


4 Cordes: nens i nenes de diverses escoles de primària toquen instruments de corda, amb una metodologia basada en l’educació emocional per a la transformació social. És una proposta de l’Escola de Música de Mataró i neix amb el propòsit d’oferir nous recursos per abordar les realitats de l’entorn de l’alumnat a partir de l’aprenentatge artístic, desenvolupar habilitats instrumentals a través del violí i el violoncel i potenciar la cohesió social partint sempre de l’excel·lència en les activitats i la interacció entre el centre educatiu, les famílies i el barri. Sònia Camacho explicarà aquest projecte als assistents.



Hi participaran com a ponents Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla, l’educadora Angélica Sátiro, doctora Cum Laude en Pedagogia per la Universitat de Barcelona, i Frank Sabaté, mestre i membre del comitè científic del programa Educació Demà de la Fundació Jaume Bofill.

Formació mū, 3 i 4 de juliol

Dues jornades per desenvolupar pedagogies d’educació cultural i artística, descobrir noves perspectives i sensibilitats i oferir eines i recursos per a la creació artística en qualsevol de les etapes educatives. La proposta de formació mū s’articula a través de la rotació de quatre tallers:

1. El cos és el lloc de l’experiència, amb el ballarí Aimar Pérez: la dansa, com a llenguatge del cos, ens permet encarnar el coneixement i ajudar-nos a integrar-lo i a donar-li un sentit pràctic. Matemàtiques, llengua, física, biologia, filosofia, ètica… totes les àrees de coneixement tenen un lloc comú on s’integren i es complementen: el cos. En aquest taller es proposaran alguns exercicis pràctics i senzills per pensar com introduir el cos a l’aula, o, més ben dit, com no ignorar-lo.

2. La gran enciclopèdia irregular del dibuix i la pintura, amb l’artista i il·lustrador Rafa Castañer: darrere d’un procés creatiu real hi ha una persona parlant encara que no estigui present en aquell moment. Com ho ha fet? Per què ho ha fet? Convertir aquest diàleg que s’enceta en un fet tàctil i donar-li forma de llibre o de col·lecció de llibres és la proposta d’aquest taller.

3. Veu pròpia, amb la fotògrafa Tanit Plana: el taller ens proposa aventurar-nos a descobrir les nostres veus pròpies a través d’uns quants jocs: la relació que hi ha entre moure els nostres cossos i la recerca de la veu pròpia; què en diuen, les nostres pors, de la veu pròpia?; i el descobriment de les meves coordenades! L’activitat es tancarà pensant com es pot transportar i aplicar la veu pròpia a l’àmbit de la creació.

4. Sempre s’ha fet així… (fins ara), amb Centó Carbó i Noemí Rubio de Comusitària: un espai de llibertat i provocació a partir de diferents llenguatges artístics on descobrir i compartir maneres de repensar i reactivar la pròpia creativitat. Farem un viatge per diferents models que van des dels més metòdics, als més absurds o fins i tot màgics, que ens ajudin a generar el nostre propi model i així obrir la nostra tasca docent i inquietud personal a noves possibilitats, noves preguntes i noves formes de sentir, pensar i fer.

El programa de Formació mū està pensat per a mestres d’Educació Infantil i Primària, professors d’ensenyament secundari, artistes o qualsevol agent cultural que vulgui obtenir eines i recursos en la seva pràctica docent mitjançant els diferents llenguatges artístics. Us hi podeu inscriure aquí.

Podeu consultar el programa complet de mūtāre educació en aquest enllaç.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa