Foto: Museu Nacional d’Art de Catalunya


Catorze recomana Peccata Mundi. Una instal·lació de Miralda al Museu Nacional, en què, del 4 al 7 d’abril, veurem l’Anyell de l’Apocalipsi, el tapís-cobrellit (de 18 metres de llarg i 15 d’ample) d’Antoni Miralda (Terrassa, 1942). Durant aquests dies, a la instal·lació escoltarem tres peces de Bach, que van ser interpretades per Juan de la Rubia a l’orgue Walcker del Palau de la Música Catalana a finals de març.
Antoni Miralda fa molts anys que sent fascinació per la figura de l’Agnus Dei representat a la pintura mural romànica de l’Absis de Sant Climent de Taüll, conservada al Museu Nacional d’Art de Catalunya.

A l’Anyell de l’Apocalipsi, Miralda transforma la paleta cromàtica de la pintura mural romànica, feta a partir de pigments naturals dels Pirineus, en nous colors: turquesa, malva, rosa i platejat. Des dels primers temps del cristianisme l’anyell està dotat d’un fort contingut simbòlic: Crist és l’anyell de Déu i el bon pastor que té cura del ramat. Aquesta representació de l’animal amb 7 ulls que sosté el llibre dels 7 segells correspon a una imatge de la manifestació de Déu que apareix descrita a l’Apocalipsi. És una de les més esteses de la pintura romànica i respon a la tradició de considerar Crist com a veritable anyell pasqual immolat per a la salvació de la Humanitat.

Medieval Romànic Pintura Cap a 1123 Arc de l’anyell: 710 x 420 x 146 cm ; anyell: 113 x 146 cm


El tapís va formar part del Honeymoon Project que, entre el 1986 i el 1992, va celebrar a diferents ciutats del món el casament simbòlic entre el monument a Colom de Barcelona i l’estàtua de la Llibertat de Nova York. Així doncs, és una nova oportunitat per contemplar de nou aquesta obra que va exhibir-se a la mateixa sala oval del museu fa gairebé 25 anys, amb motiu de l’exposició Agnus dei. L’art romànic i els artistes del segle XX, amb què es va inaugurar la col·lecció d’art romànic el 1995. Ara, Miralda torna a presentar la seva obra per adreçar-se especialment a les noves generacions, completant-la amb una selecció de dibuixos i material audiovisual sobre el Honeymoon Project.


Com a acte especial, el dissabte 6 d’abril es celebrarà una cerimònia-performance ideada per Miralda. Arrencarà a les 10:00 amb el mateix artista, que durà a terme el ritual simbòlic del “Sacrifici de l’Agnus Dei” (cocció del xai) a l’entrada del Museu. A les 12.00 hi haurà l’ofrena simbòlica a Sant Climent de Taüll. Mitja hora després, s’elevarà i es presentarà el tapís-cobrellit de l’Anyell de l’Apocalipsi. A la 13:00, dues formacions del Conservatori del Liceu interpretaran l’Agnus Dei (Missa Brevis) de Giovanni Pierluigi de Palestrina (1525-1594) i l’Agnus Dei de la Missa en si menor, BWV 232 de Johann Sebastian Bach (1685-1750). A la 13:30 s’oferirà un menú degustació inspirat en el receptari medieval (hi haurà aerinita, un còctel simbòlic de la sang de l’anyell de l’apocalipsi, sopa freda d’ametlles, morterol de xai acompanyat de set salses del receptari medieval i pa amb vi i sucre). A les 17:00 es donarà pas a l’acte de cloenda amb el contratenor Jordi Domènech, acompanyat a l’orgue per Dani Espasa.


Es poden reservar les entrades per aquesta jornada en aquest enllaç.

Què: l’exposició Peccata Mundi. Una instal·lació de Miralda al Museu Nacional.
On: a la sala oval del Museu Nacional d’Art de Catalunya.
Quan: del 4 al 7 d’abril.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa