Imatge de «Chinatown», 1974, dirigida per Roman Polanski.


El nou curs a la Filmoteca de Catalunya arrenca aquest setembre amb una programació interessant i diversa, que respon a la vocació de difusió de la cultura cinematogràfica que presideix l’activitat de la institució. Un director de trajectòria tan destacada com Roman Polanski, cinematografies poc conegudes entre nosaltres com la brasilera, la libanesa o la dels Emirats Àrabs i el Festival de Cinema Jueu de Barcelona són alguns dels al·licients que ofereix el programa.

Retrospectiva Polanski

Si l’estiu ha portat a la Filmoteca el rigor i la mirada honesta -que encara acosta l’exposició Empremtes de la memòria, fins al 29 de setembre- del director polonès Krzysztof Kieślowski, la nova temporada s’obre amb un altre cineasta originari d’aquell país i de trajectòria ben diferent.

Roman Polanski, un clàssic modern ofereix una àmplia retrospectiva del director de Repulsion, Rosemary’s Baby o The Pianist, una trajectòria ben eclèctica que va passar per Hollywood, fins que problemes legals el van obligar a retornar a Europa per seguir la seva carrera. Una obra vigent –ha presentat a Venècia el seu darrer film, J’accuse, sobre el cas Dreyfus– i amb una destacada aliada els darrers temps: la seva dona i musa Emmanuelle Seigner.


Festival de Cinema Jueu de Barcelona

La vint-i-unena edició del Festival de Cinema Jueu de Barcelona, un clàssic de setembre a la programació de la Filmoteca, dedica una retrospectiva a la documentalista austríaca Ruth Beckermann, descendent de supervivents de l’Holocaust i experta en lluites socials, migracions i memòria històrica del nazisme que serà a la Filmoteca per presentar-la.

La cita també inclou l’homenatge a Marceline Loridan Ivens, desapareguda el setembre passat, amb la projecció de La petite prairie aux bouleaux, protagonitzada per Anouk Aimée i basada en els recorreguts de la cineasta pels camps d’extermini.


De Beirut als Emirats Àrabs

La capital libanesa és la ciutat convidada a la festa major de la Mercè, i la Filmoteca acull el petit cicle paral·lel Beirut a Barcelona del 17 al 29 de setembre. S’hi podran veure sis obres d’alguns dels principals creadors d’una ciutat marcada per la guerra que, tot i això, és un dels epicentres cinematogràfics del món àrab.

Un dels films seleccionats és la primera producció libanesa mai nominada a l’Oscar, Qadiat raqm 23 (El insulto), el 2018. I una altra cinematografia de l’Orient Mitjà que vol dir la seva és la dels Emirats Àrabs Units. Tres títols recents amb producció ambiciosa i desig de transcendir fronteres ens oferiran Un tast d’Emirats.


Novocine

L’edició número dotze de la mostra de cinema brasiler recent Novocine ens porta cinc títols inèdits realitzats per cineastes desconeguts a casa nostra però amb una carrera reconeguda al seu país d’origen. Un panorama de les darreres produccions més populars i premiades que inclou, entre d’altres, la candidata brasilera a l’Oscar de 2018, Bingo: O Rei das Manhãs, de Daniel Rezende.


Musicals per a tots els gustos

El cicle Musicals, tal com sonen ha portat a la Filmoteca durant tot l’estiu una selecció àmplia i diversa d’aquest gènere tan popular. Fins al 12 de setembre encara teniu l’oportunitat de gaudir de clàssics de Hollywood com Carousel, films renovadors com Sweet Charity, de Bob Fosse, obres que han donat un nou alè al gènere, com la recent La La Land, o el musical més longeu de Broadway i el West End portat a la pantalla, Les Misérables.


Homenatges

Dues figures recentment desaparegudes tindran el seu record en la programació de setembre a la Filmoteca: l’actriu Analía Gadé, amb el film de Fernando Fernán-Gómez La vida por delante, i el director suís Claude Goretta, amb La Dentellière (La puntaire).

Ja a l’octubre el record serà per a l’actor Rutger Hauer, amb Blade Runner, un més que també portarà a la Filmoteca del millor del cinema alemany actual i cinema i dansa amb el festival Choreoscope.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa