L’Holocaust frivolitzat

Un projecte artístic sobre la necessitat de mirar el passat des de la consciència i el respecte

Arxivat a: Galeria, Passadís

«No diré el que la gent pot fer i el que no. Tothom té dret a decidir per ell mateix, però els faré pensar. Les imatges mostren com es poden oblidar de la memòria. Molts veuen el monument com un simple conjunt d’objectes i fotos i no com un lloc per a l’exercici de la memòria històrica.»

19.000 metres quadrats i 2.711 lloses de formigó. Darrere del gris hi ha el passat: 6 milions de jueus assassinats. Al davant, les 10.000 persones que cada dia, a Berlín, visiten el Memorial de l’Holocaust, el monument als jueus assassinats d’Europa, construït el 2005 per l’arquitecte Peter Eisenman i l’enginyer Buro Happold. Tot i això, no tothom s’hi endinsa amb el respecte que pertoca.

L’artista isrealí Shahak Shapira evidencia la frivolitat d’alguns visitants del Memorial de l’Holocaust a través d’un projecte punyent: Yolocaust. Les imatges són dues. A l’esquerra, les que ha trobat al Facebook, a l’Instagram, al Tinder i al Grindr: visitants que s’hi fotografien. A la dreta i gràcies a un muntatge fotogràfic, les mateixes persones però amb un altre fons: l’infern dels camps de concentració. Amb aquest contrast pretén fer-nos reflexionar sobre el perill d’oblidar el motiu pel qual recordem.

1.



2.

 

3.

 

4.



5.

 

6.

 

7.



8.

 

9.

 

10.



11.

Comentaris

    Ariadna. Agost 7, 2017 12:29 am
    Per mala sort no he pogut visitar encara Alemanya i tot el que això implica, però estic molt en acord amb aquesta publicació, de totes maneres, crec que el mateix país i institucions són els que fomenten aquest tipus de turisme. De totes maneres, en un documental nombrat "Ventanas" es pot veure el reflex turístic des d'una altra vessant molt més empàtica i respectuosa. Evidentment, tots aquests fets han estat presents d'una història i no s'han d'oblidar però també els turistes són victimes d'immortalitzar moments constantment i també ho veig com una finestra per obrir-se al món, per promocionar aquest tipus de visites i generar ganes als que veiem tota aquesta publicitat subliminal de visitar el país i tot el seu passat.

Nou comentari

Coneix la història de les científiques
El CosmoCaixa posa el focus en la imprescindible aportació de les dones al món científic
Més entrades...