Petits pintors

Museu d’Art de Girona ofereix activitats educatives basades en l’observació i la descoberta

Arxivat a: Educació, Passadís

Com es prepara un color? Com es pinta un retaule? Quines històries s’amaguen darrere els personatges de les obres d’art? La programació didàctica del Museu d’Art de Girona vol respondre aquestes i altres preguntes oferint a infants i adolescents activitats educatives basades en l’observació i la descoberta. 
 
Diversos punts del museu es converteixen en espais per al coneixement i l’experimentació, amb l’objectiu d’apropar alumnes de diferents edats i nivells curriculars a l’art i al llenguatge visual. Així doncs, a través de les obres exposades, fan un recorregut entre els períodes i estils que recorren des del segle XII fins al XX. A més a més, descobreixen de primera mà els pigments i les tècniques artístiques, i poden gaudir d’una sala per fer activitats.
 
L’acció educadora del Museu d’Art de Girona vol ser un estímul i un recurs per a l’aprenentatge, l’anàlisi i el coneixement directe de l’art, per tal que tant petits com grans aprenguin a mirar les obres i sobretot a gaudir-les. Fem un repàs per les activitats que s’hi ofereixen. 
 

Foto: Museu d’Art de Girona


1. Com es cuinen els colors
  
Al cicle d’infantil i primària s’adreça l’activitat Pintem sense colors, una visita guiada al punt de descoberta dels pigments i tècniques artístiques. A més a més, a la sala taller els infants experimenten les possibilitats que ofereixen els elements de la natura per a l’elaboració de pigments. També poden gaudir de l’activitat Una història de colors: el groc, el vermell i el blau, basada en l’experimentació amb els colors primaris per descobrir-ne de nous.
 
Per als alumnes de secundària i batxillerat hi ha el taller Art i ciència: el misteri dels colors, una aproximació al color des del punt de vista físic i científic. Es fa a partir de l’observació dels colors de les obres d’art i de l’experimentació amb l’absorció de la llum, la seva descomposició i la diferenciació entre els colors primaris i secundaris.
 
L’activitat Del pigment a la pintura. Colors i tècniques permet que els alumnes de cicle superior descobreixin i experimentin amb els procediments pictòrics a partir d’una visita comentada a una selecció d’obres. És així com s’ensenya a distingir les diferents tècniques pictòriques, a observar els pigments i aglutinants al punt de descoberta, i a preparar pigments amb productes naturals a la sala taller.
 
 
2. Iconografia i història de l’art
 
L’objectiu és clar: mostrar la iconografia i la seva representació a les diferents manifestacions artístiques, i entendre el caràcter simbòlic dels objectes i les imatges.
 
La dansa dels animals fantàstics permet a l’alumnat d’infantil i primària la descoberta dels éssers fantàstics i reals que habiten a les obres d’art, aprendre la seva història i experimentar amb els moviments que suggereixen. Per al cicle de secundària i batxillerat hi ha l’activitat Qui és qui? que, mitjançant una visita dinamitzada a les col·leccions del museu, s’apropa a la iconografia del món de l’art ensenyant les històries que s’amaguen darrer els personatges mitològics i religiosos, així com dels seus atributs i codis iconogràfics.


3. Descobrir observant
 
El Museu d’Art ofereix visites dinamitzades a les exposicions temporals pensades per a la comunitat educativa. La programació d’enguany inclou visites a l’exposició Assemblea Democràtica d’Artistes de Girona (ADAG). Autoorganització, lluita simbòlica i pràctica social (fins al 5 de novembre de 2017). I l’exposició Olga Sacharoff, pintura, poesia i emancipació (del 25 de novembre al 3 d’abril de 2018).
 
Els infants també poden gaudir del museu en visites no organitzades mitjançant els jocs de descoberta: una manera lúdica de descobrir els personatges i motius de les obres d’art a partir de l’observació i localització dels elements a les sales de la col·lecció permanent.
 
Per últim, Per molts anys consisteix en una visita dinamitzada a una part de la col·lecció, en un taller d’art i en la cessió d’un espai singular, l’antiga presó del palau episcopal, per a grups de màxim 15 infants (entre 3 i 12 anys).
 

Foto: Museu d’Art de Girona

Nou comentari

Joia
I per fi, el que em fa feliç, / ho tinc i vaig mar endins
Més entrades...
L'art i la poesia de la Lluna de Lotus
El Monestir de Pedralbes dedica una exposició a l'artista i poeta japonesa Ōtagaki Rengetsu
Més entrades...